Ingezonden persbericht


Hilversum, 21 april 2009

Bijna miljoen kijkers voor De Zeepfabriek

HILVERSUM - De eerste aflevering van de Netwerk-docusoap De Zeepfabriek heeft bijna één miljoen kijkers getrokken. Afgelopen donderdag startte de actualiteitenrubriek een driedelige serie over de gevolgen van de economische crisis. Dit deel van de Netwerk-uitzending trok gemiddeld 950.000 kijkers. In De Zeepfabriek doet Netwerk verslag van de gevolgen van het faillissement van de Amersfoortse zeepproducent Cosmara. Vanavond zendt EO-Netwerk het tweede deel uit.

Met de docusoap wil Netwerk op een bijzondere wijze de gevolgen van de economische crisis belichten. De actualiteit wordt met behulp van drama-elementen uit de soap toegankelijk gemaakt voor een groot publiek. In De Zeepfabriek wordt een aantal medewerkers op de voet gevolgd in hun laatste werkweken. En in hun zoektocht naar nieuw werk in crisistijd.

De Turkse Hidayet moet voor het eerst in 10 jaar op sollicitatiegesprek. Ze heeft snel een nieuwe baan nodig. De hypotheek van haar huis moet betaald worden en haar jongste dochter gaat binnenkort naar de middelbare school; ze maakt zich zorgen over de kosten die dit met zich meebrengt.

Productieleider Richard (60) maakt zich niet zo veel zorgen om zijn eigen toekomst maar des te meer om die van 'zijn mensen'. Hij belt stad en land af om de medewerkers aan een nieuwe baan te helpen. Maar dat blijkt met de huidige crisis al snel niet meer zo vanzelfsprekend te zijn.

De 33-jarige Yousra behoort al 12 jaar tot de Cosmara-familie. Ze werkt vooral in het laboratorium waar ze de shampoos, cremes en badoliën op hun kwaliteit test. Yousra heeft er alle vertrouwen in dat ze snel een nieuwe baan vindt. Maar ze heeft één probleem: ze heeft geen papieren...

De titel van de docusoap is een knipoog naar de populaire Nederlandse televisieserie De Fabriek die begin jaren tachtig werd uitgezonden. De bekende leadermuziek van die serie wordt nu ook gebruikt voor deze docusoap.
---



Ingezonden persbericht