Unilever NV



Zoutreductie als doel wereldwijd op agenda.

21/04/2009 : Vlaardingen, 21 april 2009.- Unilever gaat zich de komende jaren inspannen om de hoeveelheid zout in vrijwel haar gehele voedingsmiddelenportfolio van 22.000 producten te verlagen. Het doel is om voor eind 2010 het zoutgehalte in haar producten te verlagen teneinde een dagelijkse inname van 6 gram zout per persoon mogelijk te maken. Een verdere verlaging maakt het zelfs mogelijk om eind 2015 de zoutinname te beperken tot 5 gram per dag, zoals is aanbevolen door de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Unilever is het eerste voedingsmiddelenbedrijf dat wereldwijde doelen vastlegt voor zoutreductie.

Gaby Vreeken, Vice President Marketing van Unilever Benelux, maakte deze doelstellingen vandaag bekend tijdens een persbijeenkomst bij Unilever Research & Development in Vlaardingen. "Het past in de Vitaliteitsmissie van Unilever om een lagere zoutinname na te streven. Het is een ambitieus plan, maar het kan en het moet echt gebeuren. De uitdaging is deze resultaten te bereiken zonder dat het ten koste gaat van de smaak, kwaliteit en houdbaarheid van onze producten. Ongeveer 75% van de totale zoutinname komt van het eten van bewerkte voedingsmiddelen, zoals brood, kaas, vlees, sauzen en soepen. Het is makkelijker voor consumenten om hun smaakvoorkeur aan te passen aan minder zout, als de voedingsmiddelen-industrie als geheel het zoutgehalte in producten verlaagt", aldus Vreeken.

Te hoge bloeddruk
Naar schatting kampt een kwart van de wereldbevolking met een te hoge bloeddruk. Volgens recent onderzoek zou door een verlaging van de zoutinname met een kwart tot een derde een even groot percentage aandoeningen aan hart- en bloedvaten voorkomen kunnen worden. Op de lange termijn zou hierdoor het aantal sterfgevallen dat het gevolg is van deze aandoeningen met een vijfde dalen.

Gert Meijer, Vice President Nutrition & Health bij Unilever: "Onze aanpak te streven naar een lagere zoutinname is bijzonder omdat we niet alleen kijken naar het zoutgehalte van onze producten maar ook wat daarvan de bijdrage is aan het totale dagelijkse voedingspatroon. We nemen hierin mee hoe vaak consumenten bepaalde producten eten. Zo is het eten van soep voor 10% van invloed op de zoutinname. Als we willen uitkomen op maximaal 6 gram per dag, mogen onze soepen in 2010 gemiddeld niet meer dan 360mg natrium per 100 gram bevatten."

Online zouttest
Naast verlaging van het zoutgehalte in haar producten, wil Unilever consumenten ook informeren over de gevolgen van een te hoge zoutconsumptie. Zo wordt vandaag in Nederland en België een online zouttest (www.zouttest.nl) geïntroduceerd, die deelnemers een globaal inzicht geeft in de hoeveelheid zout die zij dagelijks binnenkrijgen. Op verzoek van Unilever hebben ruim 2.000 consumenten de test al ingevuld. Uit deze online enquête blijkt dat in Nederland 61% (in België 71%) van de respondenten te veel zout binnenkrijgt (meer dan 6 gram per dag) waarvan in Nederland 21% (in België 30%) zelfs meer dan 9 gram. Unilever wil via de zouttest ook meer achtergrondinformatie geven over de gezondheidsaspecten van zout. Daarnaast wil het bedrijf het aantal producten met het Ik Kies Bewust-logo verder uitbreiden.

Negen miljoen kilo zout verwijderd
De doelstellingen voor zoutreductie maken onderdeel uit van het Nutrition Enhancement Programme (NEP) van Unilever waarmee zij wereldwijd al 9.100.000 kilo zout uit haar producten haalde. Cup-a-Soup, Unox Soep in Zak en Knorr-maaltijdpakketten zijn tot nu toe de producten waaruit veel zout is gehaald. Daarnaast heeft Unilever Benelux Blue Band Goede Start! brood geïntroduceerd, dat 38% minder zout bevat dan volkorenbrood.

Unilever slaagt erin zout uit producten te halen door de productsamenstelling aan te passen. Er worden andere ingrediënten gebruikt zoals aroma's, kruiden en specerijen. Daarnaast is het researchlaboratorium van Unilever in Vlaardingen dagelijks bezig met het zoeken naar innovatieve oplossingen om vervangende componenten te ontwikkelen die de rol van zout voor houdbaarheid en structuur van producten kunnen overnemen.

Unilever Nederland B.V.:

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam

T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843

mediarelations.rotterdam@unilever.com