Taal in beeld: kwaliteitszorg op school bepaalt goed taalleesonderwijs


EDE, 20090309 -- Hoe ontstaat leesplezier en hoe wordt lezen voor alle leerlingen een uur om naar uit te kijken? Op dinsdag 21 april aanstaande daagt het Seminarium voor Orthopedagogiek onderwijzend Nederland uit om grip te krijgen op goed taalleesonderwijs binnen het thema: Lezen in beeld. Het gebruik van de leesomgeving en de rol van de leraar in de begeleiding van leerlingen wordt hierbij onder de loep genomen. Deelnemers kunnen een keuze maken uit 20 workshops en 4 presentaties van vakspecialisten om zich te verdiepen binnen dit onderwerp.

Tijdens de editie Taal in beeld verzorgt de Engelse jeugdboekenschrijver en criticus Professor Aidan Chambers de openingslezing. Chambers is o.a. bekend van De leesomgeving' en `Vertel eens'. Volgens Chambers is veel lezen en een diepgaand gesprek over gelezen boeken de beste manier om van leerlingen enthousiaste lezers te maken. "De kwaliteit van een school is rechtstreeks af te leiden aan de tijd die een school inruimt voor lezen én voor gesprekken over boeken," stelt Chambers. Hij gaat hier nader op in tijdens zijn openingslezing op de conferentie Taal in beeld. Onlangs is Aidan Chambers beëdigd tot Fellow of the Royal Society of Literatuur, een erepositie die alleen kan worden verworven door nominatie van de leden van the Royal Society of Literature bestaande uit vakschrijvers.

Deelnemers aan deze conferentie kunnen presentaties bijwonen over recent (promotie)onderzoek:
- leren lezen en kansen krijgen (Judith Stoep, RUN)
- leesgedrag (Dick Schram, Vrije Universiteit)
- leesonderwijs (Thoni Houtveen, Hogeschool Utrecht)
- leesonderwijs aan de internetgeneratie (Els Kuiper, Vrije Universiteit)
- lezen in de brugklas (Truus Schijf, Universiteit van Amsterdam)

In de workshops staan deelnemers stil bij taal-leesinterventies voor specifieke doelgroepen, zoals leerlingen in PO, Praktijkonderwijs, SO cluster 2, NT-2 leerlingen, dyslectische leerlingen. Daarnaast is er een informatiemarkt met een uitgebreid assortiment aan boeken, zowel fictie als non-fictie, ondersteunende software, materialen, vakliteratuur en fotowedstrijd van schoolleesomgevingen.

De conferentie vindt plaats in de Reehorst te Ede. De kosten bedragen ¤ 215,- incl. lunch en het boek Vertel eens van professor Aidan Chambers. Geïnteresseerden kunnen zich tot 27 maart aanmelden via www.onderwijsweb.nl > conferenties en symposia > 13e Landelijke Conferentie Taal-Lezen Speciaal: Lezen in beeld.

Het Seminarium voor Orthopedagogiek (SvO) biedt ieder jaar een inspirerend podium aan vakdeskundigen om de laatste ontwikkelingen te volgen binnen de conferentie: Taal-lezen-Speciaal onder een specifiek thema. De conferentie wordt druk bezocht door leraren, begeleiders en schooldirecteuren uit het hele land. Om de inhoud te vormen van de conferentie werkt het SvO samen met vakdeskundigen en universiteiten uit binnen-en buitenland en gebruik gemaakt van praktijkervaringen van scholen om het programma te vormen. Doel is om taalleesonderwijs voor ieder kind mogelijk te maken en het onderwijs te inspireren op een creatieve manier een bijdrage te leveren aan het taalleesonderwijs. Jaarlijks wordt een specifiek thema uitgelicht dat aansluit bij de actuele ontwikkelingen.


Over het Seminarium voor Orthopedagogiek
Het Seminarium voor Orthopedagogiek is onderdeel van Hogeschool Utrecht. Dit landelijk orthopedagogisch kenniscentrum bestaat inmiddels 80 jaar en geeft scholen en leraren de mogelijkheden om kennis verder te ontwikkelen, hun competenties aanscherpen en in samenwerking met vakgenoten nieuwe inzichten genereren. Binnen het aanbod kan men kiezen uit nascholing- en coachingstrajecten of een master binnen thema's leidinggeven en ondersteunen, schoolontwikkeling en diversiteit, gedrag, taal-lezen, beperkingen en handicaps. De leervraag wordt als uitgangspunt genomen Daarnaast kan men gebruik maken van wetenschappelijk onderzoek. Scholen en leraren kunnen bij het Seminarium voor Orthopedagogiek voor maatwerktrajecten op het gebied van passend onderwijs of om zich te specialiseren binnen gedrag, leren, leidinggeven en ondersteunen en/of beperkingen en handicaps.





Hogeschool Utrecht, Seminarium voor Orthopedagogiek