Herrema: 'Overheid heeft te weinig kennis voor grote projecten'

HILVERSUM - Er moet een nationaal expertisecentrum komen voor grote overheidsprojecten als de Noord/Zuidlijn of de Betuwelijn. Dat zegt de Amsterdamse oud wethouder Tjeerd Herrema, die twee maanden geleden aftrad vanwege de financiële tegenvallers en verdere vertraging van de nieuwe metrolijn. "Er is nu te weinig kennis bij de overheid om goed aan te sturen en goed voorbereid te kunnen beginnen", aldus Herrema in het televisieprogramma EénVandaag.

Doorgeschoten optimisme
Volgens Herrema had de gemeente Amsterdam "onvoldoende kennis in huis" om het grote project van de nieuwe metrolijn te kunnen leiden. "Het optimisme is doorgeschoten met een hoge prijs voor de stad". Hij neemt met zijn uitspraken een voorschot op de verhoren die nu plaatsvinden door de onlangs aangestelde adviescommissie onder leiding van oud minister Cees Veerman. Die moet onderzoeken hoe het nu verder moet met de metrolijn. Alles wordt bekeken, dus ook of stoppen een optie is.

Zestien aannemers
Toen Herrema aantrad had hij naar eigen zeggen te maken met zestien verschillende aannemers voor de Noord/Zuidlijn, die niet met elkaar samenwerkten. Ook was er volgens hem door de gemeente geen enkel onderzoek gedaan naar de risico's van het boren onder de monumentale stad.

Dales moet uitleggen
Twee maanden geleden trad Herrema af als wethouder vanwege de steeds groter wordende bestuurlijke, financiële en technische problemen bij de bouw van de Noord/Zuidlijn. De extra kosten bleken toen 290 miljoen euro te bedragen, bovenop de 2,1 miljard euro waarop de metrobouw al was begroot. In 2002 werd nog uitgegaan van een bedrag van 1,4 miljard euro. Toenmalig wethouder Geert Dales zei toen dat de kosten zeker niet overschreden zouden worden. Volgens Herrema heeft Dales dan ook wat uit te leggen. "Ik heb een aantal dingen gehoord waarvan ik denk dat dat niet klopt", aldus Herrema.

Zes jaar vertraagd
De geplande bouwtijd van de Noord/Zuidlijn is met twee jaar verlengd, zodat het nu op zijn vroegst 2017 wordt dat de lijn klaar is. De bedoeling was in 2002 dat de metro in 2011 helemaal af zou zijn.


---
NOOT VOOR DE REDACTIE,