Rijksmuseum


Artus Quellinus, Hazewindhond, eikenhout, 1657

Rijksmuseum verwerft internationale beeldhouwkunst Aangekocht dankzij de BankGiro Loterij

Het Rijksmuseum heeft dankzij de bijdrage van de BankGiro Loterij vijf sculpturen aangekocht die een bijzondere bijdrage leveren aan de internationale collectie beeldhouwkunst van het Rijksmuseum. De presentatie geeft een indruk van de diversiteit in drie eeuwen Europese beeldhouwkunst. De sculpturen, met als hoogtepunt een levensgroot hondenportret uit 1657, zijn vanaf 21 april te bewonderen in de aanwinstenzaal van het Rijksmuseum.

De beelden zijn uitgevoerd in alle gangbare technieken en materialen: houtsnijwerk, gegoten brons, geboetseerde klei en gehakt marmer. Zij zijn afkomstig uit Vlaanderen, Frankrijk en Italië. Ook hun stijl en onderwerpskeuze lopen uiteen: van het intieme portret van een huisdier, twee klassieke, ingetogen reliëfs tot een dramatisch barok werk en een meer dan levensgrote marmeren allegorie.

Het hoogtepunt van de tentoonstelling is een levendig portret van een hazewindhond: het beest kijkt alert omhoog, alsof zijn baas hem toespreekt. Op zijn halsband staat het wapen van de voorname Antwerpse familie Roose, dus waarschijnlijk heeft deze hond echt bestaan. Dit uitzonderlijke dierenportret is gemaakt door de bekende beeldhouwer Artus Quellinus (1609-1668). Deze Antwerpenaar is in Nederland vooral bekend van de beelden in en op het Amsterdamse stadhuis, het huidige Paleis op de Dam.

De BankGiro Loterij
De BankGiro Loterij is de cultuurloterij van Nederland. De BankGiro Loterij kan jaarlijks, dankzij haar deelnemers (rond de 900.000 mensen per maand met in totaal 1,25 miljoen loten per maand), vele tientallen miljoenen uitkeren aan meer dan 50 musea en andere culturele instellingen in Nederland. In 2008 ontvingen de vier rijksmusea Kröller-Müller Museum, Mauritshuis, Van Gogh Museum en het Rijksmuseum 7.591.717 euro voor aankopen. De BankGiro Loterij steunt het Rijksmuseum sinds 1998. Het museum heeft mede dankzij deze bijdrage al 30 werken aan kunnen kopen. www.bankgiroloterij.nl.

In de aanwinstenzaal zijn eveneens te zien:

François Lespingola (1644-1705), Hercules bevrijdt Prometheus, ca. 1670, brons op verguld bronzen voet van ca. 1750 Prometheus stal het vuur van de goden en gaf het aan de mensen. Daarvoor werd hij zwaar gestraft. Hij werd aan een rots geketend en elke dag weer pikte een adelaar zijn lever weg. De Franse beeldhouwer Lespingola bracht het moment in beeld dat de heldhaftige Hercules Prometheus uit zijn lijden verloste. Het is een dramatische scène vol beweging, met Hercules en de klapwiekende vogel aan weerszijden van de geketende Prometheus.

Louis Simon Boizot (1743-1809), Offerandes aan Venus en Ceres, Rome 1766, terracotta De Franse beeldhouwer Boizot won in 1762 de prestigieuze Prix de Rome, waarmee hij een paar jaar in Rome kon werken. Uit die tijd stammen deze 'driedimensionale schilderijtjes'. Geïnspireerd door de klassieke beeldhouwkunst beeldde Boizot offerscènes uit: de godinnen Venus en Ceres krijgen bloemen en fruit aangeboden. Hij gaf diepte en stoffen virtuoos weer, zoals de doorschijnende sluier van de vrouw in het linker reliëf.

Lorenzo Bartolini (1777-1850), Caritas educatrice, Florence, ca. 1842-1845, marmer Deze vrouw ontfermt zich over twee kinderen en moedigt het grootste kind aan te lezen. De tekst op zijn boekrol luidt: 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'. De vrouw is een zinnebeeld van de deugd Caritas (Naastenliefde) in haar rol als opvoedster. Bartolini maakte de eerste versie van dit beeld voor de groothertog van Toscane in 1836. Voor wie dit tweede, verbeterde exemplaar was, is nog onbekend.

Beeld kunt u downloaden via www.rijksmuseum.nl/pers

De sculpturen van internationale beeldhouwkunst zijn te zien van 21 april t/m 15 juni in de aanwinstenzaal van de Philipsvleugel, Jan Luijkenstraat 1, Amsterdam