Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Extra nabestaandenpensioen voor medewerkers callcenters

Utrecht, 21 april 2009 Medewerkers van callcenters worden collectief verzekerd tegen het ANW-hiaat. Conform de afspraken in de lopende CAO voor de facilitaire callcenters krijgen met ingang van 1 maart 2009 alle callcenteragents een nabestaandenpensioen, ongeacht of ze nu full- of parttime werken. Vandaag werd de mantelovereenkomst voor het collectieve contract getekend door Dick Bakker, voorzitter van de Werkgeversvereniging voor de Callcenters (WGCC) en Robbert-Jan de Graaff, manager leven van De Goudse Verzekeringen, tijdens de vakbeurs TCD in Utrecht.

Nabestaanden hebben alleen onder voorwaarden nog recht op een uitkering op basis van de Algemene Nabestaanden Wet. En mocht er al sprake zijn van recht op een uitkering, dan wordt die uitkering gedeeltelijk gekort op het moment dat de nabestaande inkomen uit arbeid heeft.

De werkgevers verenigd in de WGCC organiseren daarom een collectief ANW-hiaatpensioen voor callcenteragents. De werknemer kan met terugwerkende kracht per 1 maart 2009 aanspraak maken op deelname in een ANW-hiaatpensioenregeling. Er is daarvoor een contract gesloten met De Goudse Verzekeringen.

De regeling geldt alleen voor callcenterbedrijven die zijn aangesloten bij de WGCC. De CAO is namelijk wel algemeen verbindend verklaard, maar niet op dit punt. Niet aangesloten werkgevers doen er goed aan om mogelijke verplichtingen aan hun werknemers juridisch te laten toetsen.

De doestelling van in de CAO was om nabestaanden te allen tijde de maximale ANW-uitkering te laten ontvangen. Deze verzekering vult een mogelijk tekort aan en zorgt ervoor dat de nabestaanden een inkomen vanuit de ANW en mogelijk een aanvulling vanuit de ANW-hiaatverzekering ontvangen. Daarmee wordt een basisinkomen voor de nabestaande gegarandeerd.

Nadere informatie:
WGCC
Herman Nieuwenhuis
06 53 58 60 57