Beeld en Geluid


Video Active wint the Best of the Web People's Choice Award

Het online project Video Active won vrijdag 17 april de People's Choice Award tijdens de conferentie Museums and the Web, in Indianapolis. Museums and the Web is gericht op de inzet van innovatieve informatie- en communicatietechnologie in het erfgoed-domein. De 'People's Choice Award' is een publieksprijs voor en door professionals, op het gebied van online projecten voor musea en cultureel erfgoed-instellingen.

Video Active biedt bezoekers een online reis door televisiearchieven uit verschillende landen in Europa. Met het televisiemateriaal op de Video Active-portal ontdekken bezoekers hoe culturele en historische gebeurtenissen in Europa, in afzonderlijke landen en over grenzen heen, op televisie zijn uitgezonden.

De verkiezing van de 'People's Choice Award' bleek een ware nek-aan-nek-race tussen het online familliespel 'Waltee's Quest: The Case of the Lost Art' en Video Active. Uiteindelijk gaven 56 stemmen de doorslag in het voordeel van Video Active.

Johan Oomen, manager van de afdeling Research and Development bij Beeld en Geluid, nam de prijs in ontvangst. Ook gaf hij samen met collega's van denktankorganisatie Kennisland een workshop over businessmodellen, in het kader van het digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst.