Gemeente Zwolle

02. Joop Hofman, begeleider participatieproces

Veel draagvlak

roombeekrally Joop Hofman is met zijn bedrijf Rode Wouw gespecialiseerd in het opzetten van participatieprojecten. Hij werd als externe partij aangewezen door de gemeente. Een week na de ramp werd Hofman benaderd voor de herontwikkeling. "We hebben een korte periode gefilosofeerd over de manier waarop burgers invulling zouden kunnen geven aan dit project. We besloten dat bewoners zich konden opstellen als ontwerpers van de wijk." In het planvormingsproces zijn diverse methoden van burgerparticipatie toegepast. Hofman en consorten zijn op zoek gegaan naar sleutelfiguren in de wijk. "De groep sleutelfiguren was voor ons een lokale kennisbron en fungeerde als een klankbordgroep. Bij hen hebben we geverifieerd of de gekozen aanpak aansloot bij hun beleving."

Hofman wilde graag dat mensen weer vooruit zouden kijken en warm zouden lopen voor het participatieproject. Maar ze waren ook nog erg bezig met het verwerken van de ramp. In overleg met rampenpsychologen is bepaald wanneer het beste de eerste grote bijeenkomst georganiseerd kon worden. "Voor veel mensen was die bijeenkomst een weerzien met oude buurtgenoten. Tijdens die avond hebben we hen uitgelegd hoe we beginspraak wilden toepassen."

Er werden bijeenkomsten georganiseerd in verschillende buurten en met verschillende gebruikers van de wijk, zoals ondernemers, kinderen en jongeren. Ook konden belanghebbenden op ieder moment ideeën inbrengen via de ideeënbus en een website. "Vanaf het begin is de gemeente bij het project betrokken. Bewust. Zij neemt toch uiteindelijk het besluit en we wilden niet dat de gepresenteerde plannen vanuit het niets zouden komen", licht Hofman toe. Maar liefst dertig gemeenteraadsleden fungeerden tijdens de bijeenkomsten als tafelheer en tafeldame. "Zonder al te aanwezig te zijn, faciliteerden ze de gesprekken in praktische zin."

Gedurende de hele ontwikkeling van de wijk zijn geïnteresseerden op de hoogte gehouden met een nieuwsbrief. Zo bleef het proces onder de aandacht. Hofman noemt communicatie erg belangrijk. "Normaal krijg je na het indienen van plannen veel bezwaarschriften. In Enschede ligt het gemiddelde op 250 per plan. Voor Roombeek kwamen er maar zeven bezwaarschriften binnen, dus dat is erg weinig. Naar ons idee komt dit omdat er veel draagvlak was en we mensen het vertrouwen hebben gegeven dat het goed zou komen."

Bron: Communicatie
Datum van 21-04-2009 tot 20-04-2010