Aantoonbaar verband tussen franchiserelatie en financiële prestatie

22/04/2009 09:43

Fortune Hot drinks B.V.

FANchise heeft aan de Rijksuniversiteit van Groningen de vraag gesteld of er een aantoonbare relatie is tussen de kwaliteit van franchiserelaties en de financiële prestaties van franchiseondernemers binnen een formule.

Om die vraag te kunnen beantwoorden, heeft er onlangs een onderzoek plaatsgevonden bij franchiseorganisatie Fortune hot drinks: een total business concept dat koffie, koffieautomaten en aanverwante artikelen onder het merk Fortune aan het bedrijfsleven biedt. Deze formule werkt sinds 2000 met franchiseondernemers, waarvan er momenteel 23 aangesloten zijn. Fortune hot drinks is volop in ontwikkeling. Door de komst van Caroline Klein - Bart, manager formule & acquisitie worden extra stappen gemaakt voor de doorgroei van de formule.

Uit het onderzoek is een interessante conclusie getrokken:

Een hogere kwaliteit van de franchiserelatie leidt tot een aantal voordelen, te weten:


1) kostenvoordelen; er zijn weinig misstanden. De strategische keuzes van de franchisegever passen bij de behoeften van de franchiseondernemer. De kostenvoordelen die gerealiseerd worden (minder fouten herstellen, retourzendingen, conflicten, etc.) kunnen worden doorgegeven aan de franchiseondernemers


2) reputatievoordelen; de franchiseondernemer is tevreden over de kwaliteit die geleverd wordt (strategie, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), werving & selectie, etc.). Dat heeft invloed op de reputatie van de franchisegever in de markt waar de franchiseondernemer lokaal de vruchten van kan plukken


3) motivatievoordelen; een goede relatie zorgt voor optimale motivatie bij de franchiseondernemer om zich in te zetten voor zijn vestiging.

Een aantal cruciale tips die uit het desbetreffende onderzoek naar voren komen, zijn

a) Helder communiceren met recente starters over de financiële verwachtingen ten aanzien van het ondernemerschap van de desbetreffende formule.

b) Praten met ervaren franchiseondernemers ('oude rotten') en meer gebruik maken van hun deskundigheid: zij hebben vaak concrete ideeën over de formule

c) In gesprek gaan met de franchiseondernemers of en op welke gebieden de franchiseondernemers lokaal meer zelf zouden kunnen beslissen

d) Betrokkenheid van de franchiseondernemers verhogen door goede franchisevertegenwoordiging en meer persoonlijk contact (een belletje op z'n tijd)

e) Meer managementinformatie beschikbaar stellen die het makkelijker maakt om de eigen prestaties te evalueren

Caroline Klein - Bart, manager Formule & Acquisitie: 'Het onderzoek geeft ons een goed inzicht waar we de zaken nog beter in onze organisatie kunnen gaan regelen. De kwaliteit van onze organisatie wordt als "goed" beoordeeld, "goed" kan "beter" en daar gaan we dan ook hard aan werken. Wij zijn blij met het onderzoek en de resultaten daarvan.'

Het is dus uiterst belangrijk om te weten hoe het gesteld is met de betrokkenheid van de franchiseondernemers en hoe het staat met hun tevredenheid over de totale formule. Een goede beleving van de formule zorgt voor een optimale relatie, waardoor de gehele franchiseorganisatie de hierboven beschreven voordelen direct in de portemonnee voelt. De organisatie Fortune hot drinks is uiteindelijk door alle franchiseondernemers van de formule beoordeeld met het eindcijfer 8.





http://www.fanchise.nl