Ministerie van Economische Zaken


Eerste voortgangsrapportage actieplan Nederland Open in Verbinding (januari 2009)

22 april 2009

Het Actieplan Nederland Open in Verbinding geeft aan hoe het kabinet invulling geeft aan het bevorderen van interoperabiliteit tussen bedrijven, overheden en burgers, het vergroten van de onafhankelijkheid van leveranciers bij het gebruik van ICT en het bevorderen van een gelijk speelveld op de softwaremarkt.


Eerste voortgangsrapportage actieplan Nederland Open in Verbinding (januari 2009)
1. Inleiding
Het Actieplan Nederland Open in Verbinding geeft aan hoe het kabinet invulling geeft aan het
bevorderen van interoperabiliteit tussen bedrijven, overheden en burgers, het vergroten van de
onafhankelijkheid van leveranciers bij het gebruik van ICT en het bevorderen van een gelijk
speelveld op de softwaremarkt. Om deze doelen te realiseren is het gebruik van open standaarden
als norm gesteld. Daarnaast dient open source software bij aanbestedingen en inkooptrajecten van
software daadwerkelijk dezelfde kansen te krijgen als andere software en bij gelijke geschiktheid
ook de voorkeur te krijgen ter bevordering van de markt voor open source software in Nederland.
In december is 2007 is het actieplan besproken met de Tweede Kamer. Daarbij is onder meer
afgesproken dat elk jaar over de voortgang van het actieplan gerapporteerd zal worden aan de
Tweede Kamer. Enerzijds door middel van de e-Overheidsrapportage van BZK, anderzijds middels
een jaarlijkse monitor. De monitor biedt op basis van praktijkmetingen inzicht in de effecten van
het actieplan en is een aanknopingspunt om te bepalen waar het zwaartepunt in de uitvoering
moet liggen (i.c. de daaraan te verbinden conclusies).
Deze rapportage geeft ook aan wat er sinds de goedkeuring van het actieplan is gebeurd om de
doelstellingen van NOiV te verwezenlijken, in hoeverre de uitvoering op schema ligt en op welke
punten in 2009 versterkt zal worden ingezet. De voortgang per actielijn staat in een bijlage.

2. Activiteiten en instrumenten ter uitvoering van het actieplan.
Het jaar 2008 is voor de uitvoering van het actieplan vooral het jaar geweest waarin de
voorwaarden en instrumenten voor een succesvolle uitvoering zijn opgesteld en ingericht.
In juni 2008 is het programmabureau Nederland Open in Verbinding voortvarend van start
gegaan. Het programmabureau NOiV biedt concrete ondersteuning bij de uitvoering van de
actielijnen in de vorm van voorlichting, kennisuitwisseling en instrumenten waarmee
overheidsorganisaties zelf open standaarden en open source software kunnen toepassen. Het
programmabureau is ondergebracht bij de Stichting ICTU. De focus van de ondersteuning door het
programmabureau in 2008 lag, conform de planning van acties, op de rijksoverheid.
Het Forum Standaardisatie heeft sinds maart 2008, in nauwe samenwerking met gebruikers en
andere belanghebbenden een lijst met open standaarden opgesteld ten behoeve van "comply-orexplain"-
principe. Er is een transparante en zorgvuldige procedure ingericht om standaarden aan te
melden voor opname op de lijst. De lijst bevat een groeiend aantal standaarden waarvan is
vastgesteld dat het gebruik ervan grote impact heeft op het vergroten van interoperabiliteit en
leveranciersonafhankelijkheid. Daarnaast werkt het Forum aan een lijst met zogenaamde gangbare
technische open standaarden die vaak al jaren bestaan en door overheden al op ruime schaal
worden toegepast. Bijvoorbeeld voor berichtenverkeer, voor tekstdocumenten en spreadsheets,
voor websites en voor e-mail.
Het principe "compy or explain" is als beleidsregel voor de rijksoverheid uitgewerkt in een
"Instructie rijksdienst bij aanschaf ICT-diensten of ICT-producten". Deze instructie is, na
succesvolle notificatie bij de Europese Commissie, in november 2008 in de Staatscourant
gepubliceerd. Overigens is door rijksoverheidsorganisaties in 2008 al wel volgens de geest van
deze instructie gewerkt.
Per 1 september 2008 heb ik de heer Erik Gerritsen benoemd als ambassadeur voor open
standaarden en open source software. Doel van het ambassadeurschap is om het actieplan beter
onder de aandacht te brengen bij beslissers, bijvoorbeeld bij gemeenten, bij het onderwijs en bij
de zorg. Bij de uitvoering van deze taak zal hij ook op zoek gaan naar voorlopers en
voorbeeldprojecten, bedoeld om anderen te overtuigen en enthousiast te maken voor het
toepassen van open standaarden en het afwegen en gebruiken van open source software.
Zoals afgesproken met de Tweede Kamer zijn er ook afspraken gemaakt met de medeoverheden
over de implementatie van het actieplan. Deze afspraken zijn inmiddels geborgd in de
bestuursakkoorden van het rijk met gemeenten en provincies en het Nationaal
uitvoeringsprogramma dienstverlening e-overheid (NUP).
Op internationaal terrein is gericht actie ondernomen binnen de Brusselse overlegstructuren voor
het verwerven van steun voor het Nederlandse beleid op het gebied van open standaarden en open
source software. Met het oog daarop zijn contacten gelegd met beleidsmakers en de open source
software community in landen die voorop lopen op dit terrein zoals de Scandinavische landen en
met de huidige en toekomstige Voorzitters van de EU.
Het onderzoek van het CPB naar de economische effecten van open source software is op 3
maart 2009 verschenen. De conclusies van het CPB onderschrijven het met het actieplan NOiV
ingezette beleid ten aanzien van open source software.
(http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/document/181/)
In 2008 zijn de uitgangspunten vastgesteld en voorbereidingen getroffen voor het inrichten van het
meldpunt gesloten standaarden en de Servicebrigade Open Standaarden. Voor deze laatste
wordt aangesloten bij de activiteiten van de EGEM/I-teams die doelgroeporganisaties van het
actieplan bereiken, ook in het kader van het NUP. Voor de rijksoverheid wordt service over open
standaarden geborgd door aan te sluiten bij de departementale implementatiestrategie. Het
meldpunt wordt vormgegeven in overleg met de open communities, gebruikersgroepen en
leveranciers. De ervaringen van het programmabureau tot nu toe leren dat het meldpunt niet
alleen meldingen of tips krijgt over eisen of toepassen van gesloten standaarden maar ook andere
vragen of klachten over implementatie van NOiV bij ICT-aanbestedingstrajecten. Het meldpunt
wordt daarom zo ingericht dat op deze meldingen kan worden gereageerd met behulp van een
netwerk van experts (uit bijvoorbeeld overheidsorganisaties, open communities,
gebruikersgroepen, leveranciers). Daardoor ontstaat de garantie dat het meldpunt bijdraagt aan
een betere uitvoering van NOiV.

3. Resultaten
Het actieplan loopt relatief kort, toch zijn er wel resultaten en "best practices" te melden. Hieronder
volgt een korte opsomming.
3.1 Websites van overheidsorganisaties1
Het Octrooicentrum Nederland (OCNL) heeft, op basis van een haalbaarheidsstudie, als eerste
overheidsorganisatie na de lancering van het actieplan zijn website geheel opgebouwd met behulp
van open source software. De ervaringen en kennis van OCNL hieromtrent zijn beschikbaar gesteld
1 In antwoord op vragen van Uw Kamer kan hier tevens opgemerkt worden dat de Belastingdienst de open
source webbrowser Firefox (vanaf versie 1.0) ondersteund, naast MS Internet Explorer (vanaf versie 5.5),
Netscape (vanaf versie 7.2), Opera (vanaf versie 7.54), Safari (vanaf versie 1.2.2) en Mozilla (vanaf versie
1.73). De site is naast Windows 98 SE of hoger geschikt voor de besturingssystemen Apple versie OSX 10.3 of
hoger en Linux (.http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/elektronisch_aangeven/elektronisch_aangeven-
10.html)
voor (her)gebruik door andere overheden. Zo heeft OCNL onlangs alle ontwikkelde software
aangeboden aan het project Eén Logo voor de rijksoverheid.
In oktober van dit jaar gaat de nieuwe website www.rijksoverheid.nl online. Deze vervangt de
corporate websites van de 13 ministeries, het projectministerie Jeugd en Gezin en de sites van
Postbus 51 en Regering.nl en wordt gemaakt met open source software.
De website van het programma modernisering GBA is gemaakt met TYPO3, een open source
Content Management Systeem. Rond TYPO3 is in 2008 vanuit 15 gemeenten het initiatief genomen
om een community op te richten toegankelijk voor gebruikers uit de verschillende overheden
(TYPO3gem). De modernisering van de GBA wordt uitgevoerd onder gezamenlijke
verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie en de
gemeenten.
3.2 Introductie Open Document Format (ODF)
Aan alle gemeenten, provincies en waterschappen is door het Programmabureau een USB-stick
uitgereikt met open source software die het mogelijk maakt om ODF op een voortvarende wijze
conform het actieplan te kunnen ondersteunen.
Met de OpenDoc Society (www.nl.opendocsociety.org), die zich als vereniging in Nederland actief
inzet om mensen en kennis rondom ODF bij elkaar te brengen, heeft de samenwerking geleid tot
enkele succesvolle evenementen.
3.3 Open source software
Met vijf departementen, te weten Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Verkeer en Waterstaat,
Algemene Zaken, Financiën en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben strategiedagen
plaatsgevonden, als aanzet voor het formuleren van concrete implementatiestrategieën voor open
source software conform actielijn 7 van het actieplan.
3.4 Digitale Werkomgeving Rijk (DWR)
Het programma DWR ontwikkelt een uniforme digitale werkomgeving voor alle
rijksambtenaren. Deze nieuwe werkplek zal volledig gebaseerd zijn op open standaarden en zo veel
mogelijk ook op open source software. Naar verwachting zal de versie daarvan in 2011 opgeleverd
worden. Het programmabureau NOiV werkt nauw samen met DWR om de toepassing van open
standaarden en open source software in de nieuwe werkplek te concretiseren.
3.5 Andere "best practices"
Najaar 2008 troffen vertegenwoordigers van overheid, wetenschap, bedrijfsleven,
gebruikersgroepen en media, welke reeds succes hebben met implementeren van open
standaarden en/of open source software, elkaar om meningen en expertise te wisselen. Doel is
deze te bundelen tot ook voor bestuurders toegankelijke succesverhalen over deze onderwerpen.
Enkele voorbeelden van succesvolle toepassingen

Open.Amsterdam
Begin oktober 2008 heeft het College van B&W van de gemeente Amsterdam besloten dat een
werkplek op basis van open standaarden en open source software het gewenste eindbeeld is. Het
College vindt het nog te vroeg voor een gemeentebrede uitrol, maar is wel van mening dat de
'open werkplek' zich inmiddels voldoende heeft bewezen, zoals bij stadsdeel Zeeburg en de Dienst
Wonen. Daar werkt een groot aantal ambtenaren, in het kader van het project Open.Amsterdam,
sinds ongeveer een jaar met de open werkplek, over het algemeen tot volle tevredenheid.
Electronische berichtenuitwisseling in de strafrechtsketen (eBV)
De eBV methode om ketenprocessen te analyseren en berichten te specificeren volgens een vast
stappenplan en ondersteund door open standaarden staat inmiddels in de belangstelling van
diverse eOverheidsinitiatieven. Kennisuitwisseling hierover met andere overheidsdomeinen (o.a.
Sociale Zekerheid, Gezondheidszorg, XBRL-NTP) is op diverse niveaus (methode en
vocabulairevergelijkingen) uitgevoerd. Ook is er onderzoek gedaan naar internationale
gegevensuitwisselingen van justitiële en politiële informatie en het mogelijk gebruik van
semantische standaarden. Gebruik van open standaarden vergroot interoperabiliteit tussen de
verschillende organisaties in deze (inter-)nationale keten.
Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI)
BKWI ondersteunt partijen in de sociale zekerheid bij uitvoering van werkzaamheden. Door middel
van een open source Business Intelligence (BI) oplossing wordt bespaard op de vaak hoge
licentiekosten en is men niet meer afhankelijk van de kennis van een enkele medewerker voor het
beheer van scripts. Dat is het resultaat van een ingrijpende softwaremigratie die het afgelopen jaar
door het BKWI is doorgevoerd, in samenwerking met het bedrijfsleven.
www.socialekaarten.nl
SocialeKaarten.nl geeft het complete aanbod van zorg, welzijn en wonen voor de burger op één
digitale plek. Hierbij wordt gebruik gemaakt van SoCard. Deze standaard is landelijk dekkend.
Naast adresgegevens van organisaties worden in SoCard uitgebreide informatie opgeslagen over
onder meer zorgverleners, productaanbod, dienstverlening, openingstijden en werkwijze. Socard
LS werkt volgens de 3 O's: Open standaarden, Open source en Open content. Deze site is een
initiatief van GGD Nederland, Vereniging Openbare Bibliotheken, MEE Nederland en de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten.
3.5 Onderwijs
Vanuit het programma Digibewust, dat gericht is op de bewustwording van gevaren én
mogelijkheden van internet en andere digitale middelen, is een brochure verspreid onder 9000
directeuren van het primair onderwijs en ruim 3500 (vestigings)directeuren en ICT -coördinatoren
in het voortgezet onderwijs. In deze brochure ("Anders omgaan met ICT bij u op school") worden
de voordelen en mogelijkheden van open standaarden en open source software bij de inzet van ICT
op school beschreven.

4. Monitor NOiV
4.1 Monitor als ijkpunt
De Monitor NOiV is, naast een resultaat van de uitvoering van het actieplan, een ijkpunt om de
voortgang van de uitvoering van het actieplan te meten. Daarnaast geeft de monitor inzicht in de
belangrijkste factoren die de uitvoering beïnvloeden.
De eerste monitor NOiV is een zogenaamde nulmeting. Op basis van de monitor wordt in mei 2009
op www.noiv.nl. een ranking gepubliceerd die de score van elke organisatie ten aanzien van de te
bereiken doelen samenvat. Deze ranking is bedoeld als benchmark om organisaties die nu nog laag
scoren aan te sporen tot verbetering.
Het veldwerk voor deze nulmeting vond plaats in oktober 2008. Vooral onder de gemeenten en de
onderwijsinstellingen was de respons dit jaar (nog) beperkt. Daarentegen hebben alle ministeries
de vragenlijst ingevuld, alsmede ongeveer de helft van de provincies en van de waterschappen. De
meeste respondenten zijn goed op de hoogte van het beleid van hun organisatie met betrekking tot
open standaarden en open source software, 60% van de respondenten is daar zelfs direct
verantwoordelijk voor.
De nulmeting geeft een volledig beeld van de vorderingen van de ministeries en een redelijk
betrouwbaar beeld voor de provincies en de waterschappen. Voor de gemeenten en de sector
onderwijs zijn de cijfers dit jaar mogelijk nog vertekend door de lage respons. Bij de uitvoering van
de volgende monitor is dit uiteraard een aandachtspunt.
4.2 Bekendheid en draagvlak van het actieplan NOiV
De nulmeting vond plaats op het moment, dat de meeste overheden een begin maken met het
daadwerkelijk uitvoeren van het Actieplan. Ik ben blij te kunnen vaststellen dat het draagvlak voor
de doelstellingen van het actieplan NOiV groot is en dat de meeste respondenten van ministeries
en alle respondenten van provincies het actieplan kennen en de meesten (op zijn minst
gedeeltelijk) ook weten wat er van de eigen organisatie wordt verwacht. Bij de gemeenten en de
waterschappen en in het onderwijs is de bekendheid minder groot. Deze verschillen tussen de
doelgroepen zijn vooralsnog in lijn met de fasering van het actieplan en zijn een goede leidraad
voor het aanbrengen van focus in voorlichting en bewustwordingsacties van het programmabureau
NOiV rondom het actieplan. Daarbij zal ook worden meegenomen dat er de behoefte is aan meer
informatie over beschikbaarheid van open standaarden en open source software voor specifieke
toepassingsgebieden, praktijkvoorbeelden, "best practices" en het delen van ervaringen en kennis.
4.3 Open standaardenbeleid
Het gebruik van open standaarden is de norm van het Kabinetsbeleid zoals vastgelegd in het
actieplan NOiV. Er zijn veel open standaarden, waarvan een groot deel al jaren bestaat. Veel
overheidsorganisaties passen één of meer van deze zogenaamde "gangbare" open standaarden
reeds toe. Dat geldt bijvoorbeeld voor tekstdocumenten/spreadsheets en voor e-mail.
Om overheden afrekenbaar te maken op de verplichting tot gebruik van open standaarden is het
principe "comply or explain" ("pas toe of leg uit") ingevoerd. In de praktijk houdt dit in: gebruik
open standaarden of kom met een goed onderbouwde verklaring waarom dit niet mogelijk is en
geef aan wanneer open standaarden wel toegepast worden.
Sinds de publicatie van de lijst met open standaarden is voor alle overheidsorganisaties duidelijk
ten aanzien van welke standaarden zij zich moeten verantwoorden als zij deze niet toepassen.
Hoewel met name medeoverheden en de onderwijssector nog moeten starten met de invoering van
het "comply or explain" principe en de bekendheid met de lijst met open standaarden varieert,
blijkt uit de monitor dat de meeste ministeries en provincies wel (relevante) standaarden van de
lijst toepassen. Een deel daarvan past zelfs alle relevante standaarden toe. Ook een belangrijk deel
van de waterschappen en de gemeenten past (een deel van) de relevante standaarden toe.
Naar verwachting zal de monitor van 2009 laten zien dat het aantal organisaties dat de lijst
hanteert toeneemt. Het Programmabureau zal in zijn communicatieactiviteiten daarop meer nadruk
leggen.
Tegelijkertijd leven er ook twijfels bij overheidsorganisaties ten aanzien van nieuwe standaarden:
enerzijds praktisch van aard, zoals ondersteuning door leveranciers, complexiteit en kosten van het
implementatietraject, anderzijds technisch van aard zoals volwassenheid, betrouwbaarheid,
stabiliteit en compatibiliteit van de nieuwe standaard. Een deel van de organisaties is ook
terughoudend vanwege lopende contracten of outsourcing of omdat men de noodzaak ervan niet
inziet. Hiervoor is in 2009 onverminderd aandacht in voorlichting en bewustwordingsactiviteiten.
4.4 Ondersteuning Open Document Format (ODF)
Een belangrijke actielijn in het actieplan is het starten met de invoering van ODF als formaat voor
het lezen, schrijven, uitwisselen, publiceren en ontvangen van documenten.
Bij alle ministeries wordt ODF inmiddels ondersteund, conform de doelstelling van het actieplan. Bij
de andere doelgroepen was dat op moment van meting nog lang niet zover: 33% van de
waterschappen, 21% van de gemeenten, 9% van het onderwijs en geen van de provincies
ondersteunen op het moment van de nulmeting ODF. Hoewel verklaarbaar aangezien de focus van
de uitvoering ten aanzien van ODF in 2008 bij de rijksoverheid lag, leren deze resultaten dat hier
nog veel werk moet worden verricht. Ten dele is hiermee al een begin gemaakt in 2008. Het
programmabureau NOiV heeft in november 2008 een ODF bewustwordingscampagne gericht op
gemeenten, provincies en waterschappen gestart. Daarbij zijn deze organisaties voorzien van
praktische hulpmiddelen om de ondersteuning van ODF in te voeren. Ambassadeur Erik Gerritsen
zal ook helpen om ODF beter onder de aandacht te brengen bij medeoverheden en de sectoren.
4.5 Open source software beleid
Voor open source software is het uitgangspunt van het actieplan dat deze als volwaardig alternatief
bij de besluitvorming voor aanschaf van ICT producten en diensten moet worden betrokken en bij
gelijke geschiktheid de voorkeur verdient. Uit de monitor blijkt dat open source software redelijk
goed is doorgedrongen op het gebied van infrastructuur zoals besturingssystemen of databases, of
voor beheer en web/internet. Het gebruik van open source software voor desktop-toepassingen is
echter veel beperkter.
Daar waar respondenten twijfels hebben ten aanzien van het gebruik van open source software zijn
deze vooral van praktische aard: dit betreft bijvoorbeeld de compatibiliteit met andere
toepassingen, verwachte problemen rond invoering, migratie en het ondersteunen van
medewerkers. Uit de monitor blijkt dat men behoefte heeft aan meer informatie uit de hoek van
de leveranciers en dienstverleners. Het programmabureau intensiveert de voorlichting naar en
betrokkenheid van software leveranciers op dit punt.

5. Inzet in 2009
5.1 Scherper focus op uitvoering in 2009
De monitor leert in zijn algemeenheid dat de uitvoering van het beleid met betrekking tot open
standaarden en open source software nog niet bij alle overheidsorganisaties in dezelfde mate is
doorgedrongen. Het jaar 2009 wordt belangrijk voor de uitvoering. De volgende maatregelen
worden getroffen om de uitvoering een impuls te geven.
5.2 Maatregelen
* Overheidsprogramma's en projecten (o.m. in het kader van het Nationaal
uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid, de bestuursakkoorden tussen rijk en
decentrale overheden en het Programma Vernieuwing Rijksdienst) zullen dit jaar beslag
gaan leggen op NOiV. Om adequaat op de toenemende vraag te kunnen inspelen wordt de
advies-, ondersteunings- en monitoringfunctie van het Programmabureau versterkt.
Nadruk zal liggen op:
o overheden (conform fasering actieplan), onder meer met als doel het wegnemen
van twijfels voor de toepassing van open standaarden en open source software
o intensivering van de voorlichting naar en betrokkenheid van software leveranciers
o voortzetting en intensivering van de eind vorig jaar ingezette
bewustwordingscampagne ODF o.m. richting de gemeenten
o gerichter inspiratie zoeken bij en kennis en ervaring delen over aantoonbaar
succesvolle toepassingen van open standaarden en open source software.
o gerichter en actief op zoek gaan naar voorhoedelopers zoals nu Octrooicentrum
Nederland
o advies en ondersteuning met betrekking tot ICT-aanbestedingen, maar ook op
gerichte steekproeven of aanbestedingen in lijn zijn met NOiV.
* Maatschappelijke sectoren onderwijs en zorg krijgen dit jaar prioriteit. Met betrokken
partijen uit deze sectoren gaan afspraken gemaakt worden over concrete stappenplannen
en dit jaar te behalen doelen.
o Naast de bestaande ambassadeur zal een tweede gezant worden ingezet om
doorbraken bij de uitvoering te helpen bewerkstelligen en uitvoeringsprocessen die
stokken, te helpen vlot trekken, met name in het onderwijsveld (zie bijlage).
* Het belang van NOiV bij aanbestedingen van ICT-producten en ICT-diensten zal opnieuw
en steviger bij overheidsorganisaties onder de aandacht worden gebracht. In 2008 is
gebleken dat het op de juiste manier aanbesteden van ICT-producten en diensten een
aandachtspunt is. Sommige overheidsorganisaties geven zich in de fase voorafgaand aan
het aanbesteden te weinig rekenschap van de NOiV-afspraken. In een aantal gevallen
waarin dit bekend werd heeft dit geleid tot aanpassing of intrekken van de aanbesteding al
dan niet na tussenkomst van het programmabureau NOiV. Ik ga met NOiV extra energie
steken in het ondersteunen van overheden in de fase voorafgaand aan publicatie van de
aanbesteding. In 2009 neem ik daartoe de volgende maatregelen:
o het meldpunt en de service brigade open standaarden signaleert en biedt hulp bij
NOiV implementatievragen en problemen met behulp van een netwerk van experts.
Van dat netwerk maken naast het programmabureau, ook andere organisaties
zoals gebruikersgroepen, open communities en leveranciers deel uit;
o het programmabureau is inmiddels gestart met steekproeven om te bekijken of
aanbestedingen in lijn zijn met NOiV;
o ik zal alle kabinetsleden nogmaals wijzen op de gepubliceerde werkinstructie voor
het pas toe of leg uit principe en de verantwoordelijkheid van iedere
bewindspersoon voor de uitvoering en naleving van de afspraken in het actieplan;
o in overleg met de Chief Procurement Officer, de nieuwe directeur
Informatiseringbeleid Rijk en het Programmabureau NOiV zal ik bepalen welke
maatregelen kunnen leiden tot een professionaliseringsslag bij aanbestedingen van
ICT producten en diensten.
* De rol en betrokkenheid van de open standaarden en open source software community bij
de uitvoering van het actieplan en de samenwerking met het Programmabureau NOiV zal
worden vergroot. Daartoe worden momenteel voorstellen uitgewerkt door de open
communities en het programmabureau, waarover ik eind april met hen in gesprek ga.
Daarmee zal naar verwachting veel energie loskomen voor NOiV.
* College en Forum Standaardisatie zullen de lijst met open standaarden blijven beheren en
bijhouden. Ook komt in april 2009 een nieuwe versie van het interoperabiliteitsraamwerk
ter beschikking.
* Op internationaal gebied worden activiteiten gericht op het verwerven van steun voor de
doelstellingen van het actieplan voortgezet. Hierbij wordt o.a. afstemming gezocht met de
activiteiten in het kader van het Europese ISA programma (Interoperability Solutions for
Administrations). Dit programma wil dat de e-overheidsdiensten in de lidstaten beter op
elkaar aansluiten en dat er efficiëntere gegevensuitwisseling plaatsvindt ter ondersteuning
van pan-Europese e-overheidsdienstverlening met burgers en bedrijven. Om te voorkomen
dat de lidstaten afzonderlijke kostbare infrastructuren voor gegevensuitwisseling
aanleggen, ontwikkelt en beheert de Commissie één beveiligd netwerk waarover gegevens
kunnen worden verstuurd tussen de lidstaten. Het werkplan van ISA is op dit moment nog
niet bekend. Het Commissievoorstel dat nu in behandeling is bij de Raad van Ministers en
in het Europese Parlement geeft enkel een globale opsomming van activiteiten. Naar
verwachting wordt een aantal diensten dat thans valt onder IDABC voortgezet in ISA.
Voorbeelden van IDABC- diensten zijn:
o SOLVIT (http://ec.europa.eu/solvit/), een hulpmiddel voor burgers en bedrijven om
oplossingen te vinden voor problemen die het gevolg zijn van
het verkeerd toepassen van de interne marktregels van de eenheidsmarkt;
o CAMSS, een project waarin lidstaten samenwerken en ervaringen uitwisselen rond
het selecteren van standaarden
o EESSI een project rond het uitwisselen van sociale zekerheid gerelateerde
informatie tussen de lidstaten;
o Your Europe (http://ec.europa.eu/youreurope/) waar burgers en bedrijven
informatie vinden over leven, werken, studeren en zaken doen in andere landen
van de unie.

Bijlage 1: Voortgang op elk van de 17 Actielijnen
Bijlage 2: Monitor NOiV