Ingezonden persbericht


Persbericht

22 april, 2009

SPSS ondersteunt The House of Marketing bij Jaarlijkse Marketing Enquête

Helft Belgische bedrijven worstelt met duurzaamheid, klantinformatie en toegevoegde waarde

SPSS, leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, heeft The House of Marketing ondersteund bij de Jaarlijkse Marketing enquête 2009. Uit de enquête zijn een aantal verrassende zaken naar voren gekomen. Zo zijn Belgische marketeers in de huidige crisis het meest bezorgd over financiële meetinstrumenten en klantenbinding. Verder ligt het vertrouwensniveau bij hen momenteel op het laagste niveau sinds 2005.

De huidige economische crisis heeft de Belgische marketeers zwaar getroffen. 56% van hen onderging een budgetherziening in 2008 en velen verwachten ook dit jaar nog een kostenbesparende herziening. De zesde Jaarlijkse Marketing Enquête van The House of Marketing geeft aan dat de helft van de Belgische bedrijven worstelt met zaken als klantenbinding en toegevoegde waarde, terwijl de zeer prijsbewuste Belgische consumenten aankoopbeslissingen uitstellen. Bovendien versterkt het belang dat marketeers toekennen aan 'green' marketing, authenticiteit en klantenbelevenis de groeiende vraag naar duurzaam ondernemen.

Voor de eerste keer is in België de Marketeer Confidence Index (MCI) berekend vanuit de verwachtingen op het gebied van marketingbudget, -personeel en -projecten. De index van 2009 is zeer laag (9,5% in vergelijking met 25% in 2008) en opvallend laag in de gezondheidszorg en nutssector. Dit is te wijten aan een duidelijke daling van het verwachte budget en de evoluties van projecten. Nicole Berx, partner bij The House of Marketing verklaart: "Belgische bedrijven moeten hun gezichtsveld verbreden, gebaseerd op analyses en een lange termijn politiek. Op deze manier kan marketing binnen een organisatie worden gepositioneerd als een bepalende afdeling die extra waarde toevoegt." Het grootste Belgische marketingonderzoek (meer dan 1.000 marketeers namen dit jaar deel) was, naast de focus op de belangrijkste uitdagingen, buzz-woorden en mediamix, toegespitst op de impact van de economische crisis op de Belgische marketeers en hun geplande reactie hierop. Drie belangrijke conclusies kwamen naar voren voor de Belgische organisaties:


1. Bouw aan een duurzame strategie en organisatie Indien men zich wil onderscheiden dient men oprecht en authentiek te zijn. Bedrijfsidentiteit, businessmodel en bedrijfscultuur moeten perfect op elkaar afgestemd zijn. Het interne en externe beheer dient coherent te zijn en herzien te worden in het kader van een consequente klantbelevenisstrategie.


2. Realiseer meer met minder
Marketingbudgetten zijn over de hele lijn gereduceerd. Marketeers hebben een rotsvaste argumentatie nodig om de budgetten weer op het niveau te krijgen van vóór de crisis. Pragmatische prestatiemanagement-tools, die marketeers toelaten om de financiële return op marketing initiatieven op te volgen, zullen hierin een hoofdrol spelen. Momenteel ziet slechts 28% van de marketeers Return on Marketing Investment (ROMI) als een belangrijke uitdaging, maar het belang van ROMI zal sterk terugkomen als de herstellende crisisgerelateerde acties zijn geïmplementeerd.


3. Waardes en marges: definiëren, creëren en benutten Het benadrukken van product/service gerelateerde waarde is een cruciaal gegeven wanneer men geconfronteerd wordt met een verhoogde prijsgevoeligheid, het uitstellen van aankopen en een afname van de verkochte volumes. Een gezonde balans tussen 'top-line' (meer commercieel en merk gedreven) en 'bottom-line' (meer data gedreven en analytisch) marketeers resulteert in doeltreffende klantinformatie, het identificeren van rendabele doelgroepen en het anticiperen op reacties. Beslissingen gebaseerd op een vooroordeel moeten worden vermeden. De focus op goede analytische vaardigheden die relevante inzichten opleveren is des te belangrijker.

Andere belangrijke bevindingen uit de Jaarlijkse Marketing Enquête 2009:


* Marketeers verwachten dat green marketing (76%) en klantbelevenis (66%) aan belang zullen winnen. De sector Transport & Logistiek is de meest 'green buzzed' sector, gevolgd door Healthcare en Utilities.
* Het verbeteren van klantenbinding (52%) en het creëren van toegevoegde waarde (46%) vormen de grootste uitdagingen voor 2009. Er ligt een grotere focus op het meten van de financiële impact van marketing, waarschijnlijk door de druk op korte termijn resultaten en de kleinere beschikbare budgetten.
* Er is geen enkele sector ontsnapt aan de budgetherzieningen in 2008. Transport & Logistiek en Financiën & Verzekeringen werden het hardst getroffen. Distributie in veel mindere mate.
* De top drie van de grootste media-uitgaven voor 2009 blijft onveranderd ten aanzien van vorig jaar (direct marketing, evenementen en kranten). Het gebruik van online communicatiekanalen zoals e-mailmarketing heeft aan belang gewonnen. Klassieke TV wint aan terrein (30%) ten opzichte van kranten & magazines (12%) in B2C. In B2B verschuiven de uitgaven van direct marketing (21%) en evenementen (18%) naar e-mailmarketing (12%) en andere media.
* ROMI wordt door 46% van de Belgische marketeers gezien als het belangrijkste argument bij de verdediging van de marketingbudgetten. Ondanks alle beschikbare ingrediënten, worden belangrijke meetinstrumenten zoals Gemiddelde Omzet Per Klant en Customer Lifetime Value door minder dan de helft van de bedrijven gebruikt om marketingperformance te meten.

(766 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS (NASDAQ : SPSS) is wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De predictive analytics-technologie van SPSS optimaliseert bedrijfsprocessen doordat klanten hiermee beter in staat zijn zich op de kernactiviteiten te richten en te presteren. Met de opname van predictive analytics in de bedrijfsprocessen worden organisaties 'voorspellende ondernemingen'. Zij zijn hiermee in staat om dagelijks weloverwogen beslissingen te nemen, waarmee bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd worden en meetbare concurrentievoordelen bereikt worden. Meer dan 250.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen vertrouwen op de technologie van SPSS. SPSS is opgericht in 1968 en het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Illinois. Meer informatie: http://www.spss.nl

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met OCTANE PR: Tel: +31 (0)40 266 1130
E-mail: spssbenelux@octanepr.com http://www.octanepr.nl

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette Hulswit - van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bhulswit@spss.com http://www.spss.nl

OCTANE PR

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 (0)40 266 11 30
Fax: +31 (0)40 235 46 01
Web: www.octanepr.com