Ingezonden persbericht


Persbericht, embargo tot 22 april 2009 00.00 uur

Onderzoek jongeren en geldzaken leidt tot projecten financiële educatie

CentiQ, Wijzer in geldzaken initieert projecten 'jong geleerd is oud gedaan' In opdracht van CentiQ, Wijzer in geldzaken is in 2008 een grootschalig onderzoek 'Financieel inzicht van 8 - 18 jarigen in Nederland' uitgevoerd (www.wijzeringeldzaken.nl). Voor het eerst is zowel financieel gedrag als financieel inzicht bij jongeren onderzocht en zijn er verbanden gelegd met de rol van ouders. Het onderzoek bevestigt dat een brede aanpak financiële educatie gericht op jongeren, ouders én onderwijs noodzakelijk is. Het CentiQ-programma 'Jong geleerd is oud gedaan' is gebaseerd op de conclusies uit het onderzoek en heeft intussen tot concrete projecten geleid om jongeren wijzer te maken in geldzaken.

Projecten 'Jong geleerd is oud gedaan' van start
Financiële educatie zal een structurele plek verwerven in het onderwijs. Op initiatief van CentiQ, Wijzer in geldzaken ontwikkelde de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), samen met Sardes en CITO een leerplankader voor integratie van financiële educatie in bestaande vakken in het onderwijs. Deze Basisvisie Financiële Educatie is op 22 april tijdens een bijeenkomst voor partners van CentiQ en vertegenwoordigers uit de onderwijswereld gepresenteerd. Na de zomer starten pilots op basis- en vmbo-scholen voor verschillende leeftijdsgroepen en opleidingsniveaus. Eerder al organiseerde CentiQ samen met het Nederlands Debatinstituut, Delta Lloyd Foundation, Kredietbank Utrecht en het Geldmuseum debatten op vmbo-scholen. Deze activiteit krijgt in 2009 een vervolg op andere scholen. Daarnaast wordt een strategisch plan ontwikkeld voor jongerencommunicatie, gericht op peergroepen. Samen met de TU Delft en de SNS Foundation brengt CentiQ een 'serious game' op de markt, die jongeren op een aansprekende manier financiële kennis en vaardigheden zal bijbrengen, die aansluit bij hun (digitale) leefwereld.

Conclusies uit het onderzoek
Het onderzoek 'Financieel inzicht 8 - 18 jarigen' werd in 2008 in opdracht van CentiQ uitgevoerd door ITS (Radboud Universiteit Nijmegen) en trok veel belangstelling. Via zelfrapportage zijn bijna 4.000 scholieren ondervraagd over hun financiële zelfstandigheid, kennis, vaardigheden, bewustzijn en motivatie. Ook is gevraagd naar hun financieel gedrag zoals geld uitgeven versus sparen, geld tekort komen, geld lenen of geld vragen. In een parallel onderzoek onder 751 huishoudens is gekeken naar de overeenkomsten in financieel gedrag van kinderen en ouders. Het volledige onderzoek is te vinden op de website www.wijzeringeldzaken.nl. De belangrijkste conclusies worden hierna nogmaals samengevat.

Financieel gedrag jongeren beïnvloed door leeftijdgenoten Een opmerkelijke conclusie uit het onderzoek is dat financieel gedrag van jongeren het meest wordt beïnvloed door leeftijdgenoten. Financieel inzicht bij jongeren is meer het gevolg van de opvoedingsstijl dan van financieel inzicht en gedrag van ouders. Goed financieel beheer door ouders heeft een positieve invloed op het aanleren van financiële vaardigheden. Vooral ouders die niet te vrijgevig zijn als jongeren geld te kort komen, stimuleren financiële verantwoordelijkheid.

Jongeren vanaf 12 jaar beslissen zelf over hun geld Vanaf 11-12 jaar beslissen jongeren zelf over de besteding van geld. Naarmate ze ouder worden zijn jongeren meer gericht op geld uitgeven ten koste van sparen. Ze besteden meer aan uitgaan en daarmee samenhangende kosten van kleding, schoeisel, make-up en het gebruik van communicatiemiddelen zoals de mobiele telefoon. Bij jongeren vanaf 12 jaar hebben reclame en leeftijdgenoten meer invloed op het uitgavenpatroon dan ouders. Meisjes laten zich meer door reclame beïnvloeden, jongens meer door leeftijdgenoten.

Jongeren hebben geen controle over geldzaken
Ongeveer de helft van alle jongeren is van mening dat hun ouders hen de waarde van geld niet goed heeft bijgebracht. Meer dan de helft van de jongeren mist het gevoel van controle over geldzaken. Bij eenderde van de jongeren komt het regelmatig voor dat ouders geldtekorten van kinderen aanzuiveren. Slechts maximaal 60%, variërend per leeftijdsgroep, weet hoeveel geld ze te besteden heeft. Tweederde van de jongeren vindt sparen belangrijk; eenderde vindt sparen niet van belang.

Problematisch en risicovol gedrag
Tien tot vijftien procent van jongeren doet financiële zaken die wel eens problematisch kunnen zijn. Voortekenen van problematisch gedrag zijn onder andere niet kunnen wachten met kopen, regelmatig iets kopen zonder na te denken, kritiek van ouders op uitgaven krijgen, anders met geld omgaan dan ouders. Bij risicovol gedrag gaat het om kopen via internet, schulden maken en spelen om geld.

Om geld spelen en schulden maken
Uit het onderzoek blijkt dat één op de 10 kinderen op een of andere manier om geld speelt (kaartspelletjes, in gokhal, op internet, sms-speeltjes, telefoonspelletjes, loterijen). Ook heeft één op de 10 vaak schulden. Jongeren die vaak schulden hebben lopen een grotere kans later ook schulden te maken én hebben een iets grotere kans dat zij zelf als ouders hun kinderen zo opvoeden dat ook die eerder in de problemen komen.

CentiQ, Wijzer in geldzaken
CentiQ, Wijzer in geldzaken vertegenwoordigt meer dan 40 organisaties die hun krachten bundelen om de consument 'wijzer in geldzaken' te maken. Zij zetten zich in om de financiële vaardigheden van consumenten te verbeteren en het financiële inzicht te vergroten zodat consumenten beter in staat zijn financiële beslissingen te nemen. CentiQ, Wijzer in geldzaken is een samenwerkingsverband van brancheorganisaties, consumentenorganisaties, overheden en de wetenschap. Meer informatie is te vinden op www.wijzeringeldzaken.nl

EINDE BERICHT

Mededeling aan redacties (

Ingezonden persbericht