Waterschap Reest en Wieden


niet realistisch

Bevaarbaar maken Oranjekanaal niet realistisch

Publicatiedatum : 22 april 2009

De conclusies van het onderzoek naar het opnieuw bevaarbaar maken van het Oranjekanaal zijn helder: het levert onvoldoende baten op en weegt niet op tegen de hoge kosten en de negatieve aspecten die het bevaarbaar maken met zich mee brengt. Voor Gedeputeerde staten is dit aanleiding om PS te adviseren geen vervolgacties op te zetten om het bevaarbaar maken van het Oranjekanaal te bewerkstelligen.

Onderzoek bevaarbaarheid Oranjekanaal

Een eerste verkennend onderzoek naar de kosten van het bevaarbaar maken van het Oranjekanaal gaven aan dat de investeringskosten circa 70 miljoen euro zouden zijn. De staten hebben daarop in november 2007een motie ingediend om ook naar de kansen van bevaarbaarheid van het Oranjekanaal te kijken. Gedeputeerde staten hebben daarop een aanvullende batenanalyse laten uitvoeren door de Dienst Landelijk Gebied (DLG). De uitkomsten staan verwoord in het rapport "Batenfactoren Bevaarbaar maken Oranjekanaal". Gedeputeerde Munniksma: "In het rapport zijn verschillende aspecten -waaronder natuur, economie en water- belicht en afgewogen. Deze geven voldoende argumenten om het kanaal niet bevaarbaar te maken. Bovendien zijn de investeringskosten hoog en is medefinanciering van het Rijk en de EU voorlopig niet te verwachten".

Het bevaarbaar maken van het Oranjekanaal is voor de natuur deels positief, omdat bij het gebruik van de sluizen ook vissen kunnen passeren. Munniksma: "Maar intensief recreatief gebruik geeft negatieve effecten voor beschermde planten- en dierensoorten. Ook rustverstoring, luchtvervuiling en actief beheer van de oeverbeplanting is ongunstig voor de natuur". Naar verwachting zullen de economische effecten gering zijn, omdat het Oranjekanaal geen ontbrekende schakel is in het toervaarnet en alleen een alternatief is voor de Verlengde Hoogeveensche Vaart. Daarmee is de toegevoegde waarde en invloed van het bevaarbaar maken van minder groot belang en zullen de hoge investeringen niet voldoende rendement krijgen. DLG verwacht geen forse impuls voor de woningbouw, dus levert het geen financieringsbronnen op. Ook voor het waterbeheer is bevaarbaar maken niet aan te bevelen. De eerste periode geven baggerwerkzaamheden waterverlies. Daarna zullen door intensivering van gebruik hogere kosten voor het beheer van het kanaal, de sluizen en bruggen ontstaan.

Bevaarbaarheid kan wel leiden tot herstel en versterking van cultuurhistorische elementen als bruggen en sluizen. Omdat het Oranjekanaal is aangemerkt als historische verbinding van provinciaal belang, hecht de provincie er aan om bij onderhoud of vervanging van beeldbepalende bruggen en sluizen zoveel mogelijk de huidige kenmerken te behouden. (Bron: provincie Drenthe)
© Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||