Gemeente Amersfoort

Persbericht Gemeente Amersfoort - woensdag 22 april 2009

Burgerjaarverslag Amersfoort 2008 huis-aan-huis verspreid

Het Burgerjaarverslag 2008 is verschenen. Burgemeester Albertine van Vliet-Kuiper van Amersfoort doet daarin verslag van de prestaties van de gemeente op het gebied van dienstverlening, communicatie, participatie en klachten. Het is de zesde keer dat het Burgerjaarverslag, met concrete resultaten en nieuwe afspraken, verschijnt.

Dienstverlening, communicatie en participatie staan bij de gemeente hoog in het vaandel. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in die thema's, onder meer met het actieprogramma Attent Amersfoort en de basishouding 'Ja, we kijken of het kan' bij verzoeken vanuit de stad.

Aan het aantal klachten dat de gemeente in 2008 ontving, is te zien dat deze inzet vruchten afwerpt. In 2008 ontving de gemeente 72 klachten, het laagste aantal sinds 2004. Ondertussen hebben de medewerkers van de gemeente dagelijks vele contacten. Zo kwamen er in 2008 zo'n 190.000 bezoekers naar het stadhuis. Er werd circa 800.000 telefoontjes ontvangen en de website werd zo'n 625.000 keer bezocht.

Het Amersfoortse Burgerjaarverslag is helder: jaarlijks worden er prestatieafspraken gemaakt, waar de burgemeester op rapporteert. Op die manier wordt het een bruikbaar document voor medewerkers, gemeenteraadsleden én inwoners van de stad, schrijft de burgemeester in het voorwoord. "Goede dienstverlening, communicatie en participatie en een juiste behandeling van klachten en bezwaren zijn thema's die de basis vormen voor een goede relatie tussen de lokale overheid en inwoners", aldus de burgemeester.

Een publieksversie van het Burgerjaarverslag wordt woensdag 22 april huis-aan-huis verspreid via de Amersfoort Nu, en is ook verkrijgbaar bij de Informatiewinkel in De Observant. Een uitgebreide versie van het verslag, dat aan de gemeenteraad is verzonden, is te vinden via de website van de gemeente Amersfoort, www.amersfoort.nl/burgerjaarverslag.

Noot voor de redactie,