Universiteit Maastricht

Persberichten 2009

14 april 2009
Consumentengedrag van ouderen is wetenschappelijke uitdaging Nieuwe leerstoel gelanceerd tijdens symposium op 23 april

Europa, Nederland en Limburg vergrijzen in twee opzichten: mensen worden steeds ouder en er komen meer ouderen. Vergrijzing wordt vaak beschouwd als een maatschappelijk probleem, met de nadruk op de kosten voor het financieren van AOW, pensioenen en gezondheidszorg. Vergrijzing is echter ook te beschouwen als een uitdaging, zowel voor wetenschappers als voor bedrijven, instellingen en overheidsorganisaties. De nadruk ligt dan meer op het micro-perspectief: wat zijn de voorkeuren van ouderen, hoe gedragen ze zich als consument, werknemer of burger?

In het onderzoek- en onderwijsprogramma van de nieuwe leerstoel 'Consumentengedrag van ouderen' is gekozen voor dit micro-perspectief. Deze recent aan de Universiteit Maastricht ingestelde leerstoel is mede mogelijk gemaakt door Nederlands grootste pensioenfonds APG. Prof. dr. Hans Kasper, verbonden aan het departement Marketing & Supply Chain Management van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Universiteit Maastricht, is op deze leerstoel benoemd. Hij blijft daarnaast werkzaam als wetenschappelijk directeur van Etil, het aan de Universiteit Maastricht gelieerde regionaal economisch onderzoeksbureau dat werkt voor overheden, instellingen en bedrijfsleven.

Ter gelegenheid van de start van deze nieuwe leerstoel wordt op 23 april 2009 een symposium gehouden. Tijdens het symposium zal prof. Kasper een overzicht geven van het onderzoeksprogramma van de nieuwe leerstoel, waarna diverse gastsprekers zoals prof. dr. George P. Moschis (Georgia State University USA), drs. Wil Nelissen (directeur RenM|Matrix), prof. dr. Luc de Witte (Universiteit Maastricht / Hogeschool Zuyd) Kees Vreugdenhil (Hogeschool Zuyd) en drs. Stella Salden (directeur Unie KBO, Katholieke Bond van Ouderen) hun visie geven op het consumentengedrag van ouderen.

Prof. dr. Hans Kasper is al sinds de oprichting van de economiefaculteit (1985) verbonden aan de Universiteit Maastricht. In 1989 werd hij benoemd tot hoogleraar Marketing en Marktonderzoek. Sinds 1996 combineert hij deze leerstoel met zijn werkzaamheden bij Etil. Omdat prof. Kasper belang hecht aan de maatschappelijke en praktische relevantie van zijn wetenschappelijke activiteiten, wordt na elke benoemingstermijn ook de focus van de leerstoel heroverwogen. Dat resulteerde in 2000 tot een omzetting van de leerstoel naar Services and Retail Management en in 2008 tot de nieuwe leerstoel Consumentengedrag van ouderen.