Hollandia produceert iconische brug voor Dublin

23/04/2009 10:00

Hollandia BV

Krimpen aan den IJssel,

23 april 2009

Persbericht

Hollandia produceert iconische brug voor Dublin

De brug wordt begin mei door Rotterdam naar Dublin gevaren

Momenteel legt Hollandia de laatste hand aan het afmonteren van de architectonische draai-tuibrug in Krimpen aan den IJssel. Deze compleet gemonteerde brug, welke qua vorm lijkt op de Erasmus brug, zal begin mei 2009 op een ponton getransporteerd worden naar Dublin voor de plaatsing op de pijler in de rivier.

Bijzonder aan deze brug is dat het brugdek aan 31 tuikabels hangt en dat de gehele brug tevens 90 graden kan draaien om scheepvaart te laten passeren. De brug is 123 meter lang, 28 meter breed en 45 meter hoog. De vorm van de brug, een harp op zijn kant, is het ontwerp van de Spaanse architect Calatrava. De pyloon is een indrukwekkend stuk werk geworden. Deze is door Hollandia opgebouwd uit 120 mm dikke platen welke in meerdere richtingen gevormd zijn om de pyloon zijn gebogen uiterlijk te geven.

Het draaipunt van deze 2300 ton wegende stalen brug ligt ver uit het midden, de brug wordt daarom in evenwicht gehouden door 2800 ton ballast, bestaande uit zwaar beton en stalen blokken. Het bewegingswerk is ontworpen door Hollandia en bestaat uit 5 grote hydraulische hefcilinders welke de brug heffen van zijn opleggingen en 2 grote draaicilinders welke de brug 90 graden kunnen openen en sluiten.

Eind 2007 is Hollandia gestart met de fabricage van 13 stalen secties voor het brugdek en de pyloon. In het afgelopen half jaar heeft Hollandia de brugdeksecties samengebouwd, is de pyloon op het brugdek geplaatst en zijn de tuikabels geïnstalleerd op het assemblageterrein.

Nu staan we aan de vooravond van het transport van de brug naar Dublin. Hollandia haar kracht ligt in het realiseren van grote staalconstructies en deze in zo groot mogelijke onderdelen naar hun eindbestemming te brengen. Dat geldt ook voor deze brug aangezien deze als één compleet afgemonteerde constructie vervoerd wordt naar Dublin. De load-out van de brug vindt eind april plaats en begin mei zal het transport van de brug op het ponton plaatsvinden vanaf Krimpen via Rotterdam naar Dublin.

In de maand mei zal de brug in Dublin afgezet worden op de betonnen pijler in de rivier. Na het plaatsen van de brug zal het dek geasfalteerd worden en zal het bewegingswerk in bedrijfgesteld worden. In November 2009 vindt de oplevering en opening plaats en krijgt de brug zijn officiële naam Samuel Beckett Bridge.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.hollandia.biz