Landelijk Aktie Komitee Scholieren

Eindexamennorm vmbo verhelpt taalprobleem niet


- LAKS is positief over aanpak rekenniveau maar stelt vragen bij verhoging norm

Amsterdam, 23 april 2009 - Vandaag publiceert de Onderwijsraad zijn rapport `Examens in het vmbo'. De eis van maximaal één vijf voor de vakken Nederlands en wiskunde zal het taalprobleem niet verhelpen. Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) ziet een normverhoging niet als oplossing van een taalprobleem maar enkel een maatregel voor de beeldvorming. Veel positiever is het LAKS over de aanbevelingen voor de aanpak van het rekenniveau.

In het eindexamen Nederlands moet men voornamelijk goed kunnen begrijpend lezen en samenvatten. Op dat laatste onderdeel wordt voor spelling en grammatica maximaal twee punten afgetrokken. "Een maatregel als een normverhoging is enkel voor de beeldvorming", aldus LAKS-voorzitter Emiel Willms. "Wanneer het niveau écht omhoog moet, zal dat gepaard moeten gaan met extra taalonderwijs - dus een extra investering."

Het LAKS is stukken positiever over het invoeringtraject. Waar bij de eindexamennormverhoging in het vwo en havo de fout werd gemaakt dit door te voeren voordat de referentieniveaus rekenen en taal werden ingevoerd, is dit bij het vmbo stukken beter. `Eerst kijken of je een kwaliteitsslag maakt voordat je de norm gaat verhogen' is volgens het LAKS de juiste redenatie en volgorde.

Ook biedt het diplomasupplement perspectief. Het kan een verrijking zijn van het huidige diploma. Tevens is het LAKS over de rekentoets, zoals de Onderwijsraad deze voorstelt, positief. Zo kan het diploma nog beter toegespitst worden op wat de leerling later wil gaan doen.

Het LAKS heeft altijd al gepleit voor de invoering van diagnostische toetsen gekoppeld aan de nieuwe referentieniveaus. Deze zouden in het desbetreffende schooljaar halverwege het jaar moeten worden afgenomen om het taal- en rekenniveau te meten. Wanneer de leerling onvoldoende scoort op zo'n toets zal hij extra taal- of rekenlessen moeten volgen gedurende de rest van het jaar.

De Onderwijsraad doet in zijn rapport een drietal aanbevelingen: een verhoging van de eindexamennorm, de toevoeging van een diplomasupplement en een rekentoets in de tweede klas. Als de aanbevelingen van de Onderwijsraad worden overgenomen zal het aantal gezakte kandidaten in het vmbo twee tot drie keer zo hoog worden.

[23-04-2009 | Eindexamennorm vmbo verhelpt taalprobleem niet.......... ..........................................]