VU medisch centrum

Sterk in de markt

Patiënt waardeert 'dat beetje extra' van medewerkers

23 april 2009

Marktwerking, een term die steeds vaker valt binnen de gezondheidszorg en ook binnen VUmc. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over, hoe belangrijk is het en wat merken we er in VUmc van? In Tracer een serie artikelen waarin we steeds een ander aspect van marktwerking binnen VUmc bespreken. Deze week is dat het programma 'beter maken, beter worden, beter zijn' van de afdeling cardiologie.

José de Boer is adviseur zorg & organisatie bij divisie IV. Zij zette, samen met het werkplekmanagement van de afdeling cardiologie, het programma 'Beter maken, beter worden, beter zijn' op, waarin de persoonlijke aandacht voor de patiënt, aan communicatie en bejegening, kortom aan de menselijke kant van het vak, centraal staat. Want, zegt De Boer: "Medisch inhoudelijk doen we het heel goed. Maar of de patiënt de volgende keer weer voor VUmc kiest, is van veel meer afhankelijk dan alleen de medische behandeling. Het gaat om zijn totale beleving."
Het doel van dit programma is om te leren denken vanuit de beleving van de patiënt. Samen met de afdeling wordt een plan ontwikkeld waarin gedurende een jaar aandacht is voor een patiëntgerichte cultuur. In een aantal bijeenkomsten worden de fases in de routing van de patiënt belicht: ontvangst en opname, behandelperiode, ontslag en nazorg.

Iedereen belangrijk
De Boer: "Essentieel is het besef dat iedere medewerker van de afdeling belangrijk is voor de zorg voor de patiënt en diens omgeving. Alle beroepsgroepen, van medisch tot administratief, komen tijdens de bijeenkomsten samen." Op de bijeenkomsten is een externe spreker uitgenodigd en aansluitend zijn er zogeheten worldcafé's. Daarin gaan de medewerkers door elkaar, in kleinere groepen voor een bepaalde vraag oplossingen bedenken.
De eerste afdeling die in 2008 het spits afbeet was de afdeling cardiologie. Extra complicerende factor is het feit dat cardiologie uit verschillende units bestaat, met eigen specifieke taken en met medewerkers in verschillende beroepsgroepen. Er zijn in totaal 150 medewerkers die elkaar niet allemaal kennen, omdat ze op verschillende locaties werken. De meeste patiënten die op deze afdeling onderzocht of behandeld worden hebben in de regel met veel verschillende medewerkers en units te maken.
Yolande Appelman is cardioloog en samen met cardioloog Marco Götte en de verpleegkundige hoofden Jeannette Kemp en Hilda Ket was zij verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van het programma. Appelman: "Er is veel coördinatie en afstemming tussen units en medewerkers nodig. Vooropgestelde doel was dan ook om niet alleen de communicatie met de patiënt te verbeteren, maar ook de communicatie onderling. Het creëren van een afdeling waar je als werknemer trots op kan zijn stond hierbij centraal."

Veel bereikt
Er is een hoop bereikt, legt Appelman uit. "Op alle bijeenkomsten hadden we een hoge opkomst. Het enthousiasme was en is groot. 'Beter maken, beter worden, beter zijn' is inmiddels een begrip. Iedereen weet wat er bedoelt wordt met 'BBB'. De irritatie die we in het verleden hadden, tussen de verschillende beroepsgroepen, is grotendeels verdwenen. Goed en open met elkaar communiceren leidt tot een veel beter begrip over elkaars positie en functie. Van koffiejuffrouw tot specialist."
Belangrijk vindt Appelman de meerwaarde die we als ziekenhuis op soms eenvoudige wijze kunnen realiseren. Bijvoorbeeld door een patiënt bij de balie op te halen, omdat de bewegwijzering te wensen over laat. "Ik word daardoor bijna niet meer in de gangen aangeklampt door verdwaalde patiënten. Iets extra's doen heeft vaak grote gevolgen voor de beleving van de patiënt. Ook twee dagen na het ontslag nabellen van de patiënt om te informeren naar medicijngebruik en of het allemaal goed gaat, levert enorm positieve reacties van de patiënten op." Op de laatste bijeenkomst van 14 april was er een prijsuitreiking voor degene die volgens alle medewerkers het afgelopen jaar 'dat beetje extra' duidelijk heeft laten zien. Uiteindelijk ging verpleegkundige Yvette Sprenkels, teamleider van 5B, met een make-over en diner naar huis.

Ellen Kleverlaan
bron: Tracer