Korps Landelijke Politiediensten

34935 Blaastesten bij landelijke alcoholcontroles: ruim 98% nuchter

133 beginnen bestuurders dronken te veel

Alcoholtest
Nederland, 23-04-2009 o De Nederlandse politie en de Koninklijke Marechaussee hebben in week 16 van 13 tot en met 19 april 2009 tijdens landelijke alcoholcontroles 34935 bestuurders gecontroleerd. In 98,7 % van de blaastesten was er sprake van een nuchtere bestuurder. Bij 448 bestuurders, onder wie 133 beginnende bestuurders (ruim 33%), sloeg de tester positief uit. Van 112 bestuurders is het rijbewijs direct ingevorderd. De hoogst gemeten waarde bedroeg 1360 ug/l (3,1 promille), terwijl 220 ug/l (0,5 promille) maximaal is toegestaan. Voor beginnende bestuurders is deze grens maximaal 0,2 promille.

Tenminste 77 bestuurders dienen de Educatieve Maatregel Alcohol (EMA) bij de het CBR te volgen. De verplichte driedaagse cursus bedraagt voor hen 696 euro. Het niet of met onvoldoende resultaat volgen van de cursus levert een ongeldigverklaring verklaring van het rijbewijs op.

Weigering
Op 230 locaties in het hele land controleerden 750 medewerkers van politie en Koninklijke Marechaussee de afgelopen week bestuurders op het gebruik van alcohol. Tegen 448 bestuurders is proces-verbaal opgemaakt in verband met het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank. Van beginnende bestuurders overschreden 133 de norm van 0,2 promille. Van 13 bestuurders is een bloedproef afgenomen. Vijf bestuurders weigerden mee te werken aan het onderzoek en leverden direct het rijbewijs in.

Deze controleweek, gehouden in samenwerking met 25 Regiopolitiekorpsen en Koninklijke Marechaussee, maakt deel uit van de landelijke alcoholcontroles die zij hebben afgesproken.

Verkeersdoden
De alcoholcontroles hebben tot doel om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. In 2008 vielen er 750 doden in het verkeer. Uit de gegevens van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat van 2008 waren er in 2007 in ons land door het gebruik van alcohol in het verkeer 95 (12%) geregistreerde verkeersdoden te betreuren. Het werkelijke aantal alcoholslachtoffers in het verkeer ligt beduidend hoger dan het geregistreerde aantal vanwege het feit dat in Nederland geen postmortem onderzoek wordt uitgevoerd.