ProRail

Persbericht

22-04-2009

Wind, zon en remenergie gebruiken voor energie op het spoor

Harde wind of felle zon gaan spoorwegovergangen verlichten. En de remenergie van treinen kan worden gebruikt voor de verlichting van stations. Volgens het idee De Groene Overgang van VolkerRail Nederland B.V. worden windmolens en zonnepanelen naast de spoorwegovergang geplaatst. Strukton Systems Hengelo levert het idee Elektrische Energiebesparing op Stations. Hiermee wordt op een slimme manier gebruik gemaakt van de energie die vrijkomt als treinen remmen. Beide ideeën maken deel uit van de acht uitgewerkte innovaties van de ProRail Publieksprijsvraag 08/09 âHoe bereikt u Kyoto tussen Den Haag en Utrecht?â.

'De Groene Overgang' laat windmolens de energie opwekken waarmee de spoorwegovergangen worden verlicht. Zonnepanelen verzamelen de warmte die kan worden gebruikt om bij vorst de wissels te verwarmen zodat storingen op het spoor voorkomen kunnen worden.

'Energiebesparing op Stations' wil de remenergie van treinen gebruiken om stations te verlichten. Nu wordt deze energie alleen op beperkte schaal gebruikt. De vrijgekomen energie wordt opgeslagen in speciale opslagsystemen die op de perrons worden geplaatst.

Tussen 8 april en 20 mei verschijnt elke week een nieuw idee op zoinvesteerik.nl. Met korte, simpele sneltekeningen brengt ProRail technische innovaties rond het spoor dichter bij het publiek. Op 20 mei start de stemperiode en op 3 juni worden de winnaars van de ProRail Prijsvraag en de ProRail Publieksvraag bekend gemaakt.

Meer informatie over de publieksprijsvraag en andere genomineerden, is te vinden op zoinvesteerik.nl

Electriciteitsbepaling op stations