Provincie Overijssel

Voldoende informatie over milieueffecten tracés N 340

n340.jpg (5 Kb)

Het milieueffectrapport (PlanMER) over de verbetering van de provinciale weg N 340 tussen Zwolle en Ommen is positief beoordeeld door de onafhankelijke commissie voor de milieueffectrapportage. De commissie concludeert dat in het PlanMER en de extra aanvulling hierop alle essentiële informatie aanwezig is voor een besluit over een toekomstig tracé voor de N 340. De provincie betrekt het advies van de commissie m.e.r. bij haar definitieve besluit voor een tracé. De besluitvorming door Provinciale Staten staat gepland voor medio 2009.

In haar advies geeft de commissie onder ander aan dat de probleemstelling van het project op het aspect verkeer goed is onderbouwd. Geen van de alternatieven voldoet volgens de commissie volledig aan de doelstellingen `zo duurzaam mogelijk verbeteren van de leefbaarheid' en `ondersteunen van de regionale gebiedsontwikkeling'.

Wegontwerp en de inrichting van de parallelwegen De commissie concludeert dat de nieuwe tracés een negatief effect hebben op onder andere de landbouwgebieden en
grondwaterbeschermingsgebieden. Wel wordft een bijdrage geleverd aan de verbetering van de leefomgeving of de natuur, het landschap en de recreatie langs het bestaande tracé. Het bereiken van de doelen rond verkeer, vervoer en verkeersveiligheid is minder afhankelijk van de tracékeuze. Hierbij spelen wegontwerp en de inrichting van de parallelwegen een grote rol.

Maatregelen
Voor wat betreft de vergelijking van alternatieven op verkeersveiligheid concludeert de commissie dat dit niet veel onderscheid oplevert. Zij adviseert daarom dit onderdeel niet mee te nemen in de keuze voor een voorkeursalternatief. Maatregelen voor de verkeersveiligheid moeten later worden uitgewerkt in het BesluitMER.

Alternatieven
De commissie adviseert om de geluidshinder die optreedt in het voorkeursalternatief nader uit te werken en te vergelijken met de andere alternatieven. Het gaat hierbij om de vergelijking van de alternatieven op het aantal geluidgehinderden en het aantal ernstig gehinderden.