PvdA Europees parlement


Duurzamer goederentransport in EU

23 april 2009

Het Europees goederentransport moet groener en duurzamer. Daarom heeft het Europees Parlement vandaag ingestemd met een voorstel om het goederenvervoer over het spoor te stimuleren.

"Goederentreinen tuffen met een gemiddelde snelheid van 18 kilometer per uur door de EU. In 2007 kwam slechts 60 procent van alle goederentreinen op de geplande tijd op hun doel aan. Zo kan het internationale goederenverkeer per trein natuurlijk nooit concurreren met het wegvervoer. Dit voorstel moet hier verandering in brengen," aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs en woordvoerder namens de Europese sociaal-democraten.

De lidstaten zullen volgens het voorstel internationale spoorcorridors voor goederentransport ontwikkelen, naar het model van onder meer Rotterdam-Genua. Op deze corridors moet beter worden samengewerkt door de beheerders, moeten afspraken worden gemaakt over voorrangsregels, over de toewijzing van capaciteit en moeten investeringen beter worden gecoördineerd tussen lidstaten. "Dankzij dit voorstel wordt het spoornetwerk in de toekomst competitiever en wordt de capaciteit sterk verbeterd. Bovendien wordt een situatie zoals de Betuwelijn, die bij de Duitse grens plotseling ophoudt, voortaan onmogelijk", aldus Jacobs.

Niet gelukkig is Jacobs met een beperking die door de Italiaanse christen-democraten op het laatste moment nog werd ingebracht. Tijdens de spitsuren, de drukste 6 uren van de dag, krijgen passagierstreinen voorrang op goederentreinen. "Ik had een flexibele aanpak voorgesteld. Met deze voorrangsafspraak zullen vertragingen van goederentreinen ook in de toekomst nog voorkomen", volgens Jacobs.

Het vrachtvervoer over de weg is de afgelopen decennia fors toegenomen, terwijl het marktaandeel spoorvervoer tussen 1970 en 2005 juist is gehalveerd naar slechts 10 procent. Dat terwijl het wegvervoer verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de jaarlijkse CO2-uitstoot in de Europese Unie. Jacobs: "Als we onze milieudoelstelling om de CO2 uitstoot in 2020 met 20 procent te verminderen serieus nemen, moeten we inzetten op milieuvriendelijker vormen van goederenvervoer."