PvdA Europees parlement
Duurzamer goederentransport in EU
23 april 2009
Het Europees goederentransport moet groener en duurzamer. Daarom heeft
het Europees Parlement vandaag ingestemd met een voorstel om het
goederenvervoer over het spoor te stimuleren.
"Goederentreinen tuffen met een gemiddelde snelheid van 18 kilometer
per uur door de EU. In 2007 kwam slechts 60 procent van alle
goederentreinen op de geplande tijd op hun doel aan. Zo kan het
internationale goederenverkeer per trein natuurlijk nooit concurreren
met het wegvervoer. Dit voorstel moet hier verandering in brengen,"
aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs en woordvoerder namens de
Europese sociaal-democraten.
De lidstaten zullen volgens het voorstel internationale spoorcorridors
voor goederentransport ontwikkelen, naar het model van onder meer
Rotterdam-Genua. Op deze corridors moet beter worden samengewerkt door
de beheerders, moeten afspraken worden gemaakt over voorrangsregels,
over de toewijzing van capaciteit en moeten investeringen beter worden
gecoördineerd tussen lidstaten. "Dankzij dit voorstel wordt het
spoornetwerk in de toekomst competitiever en wordt de capaciteit sterk
verbeterd. Bovendien wordt een situatie zoals de Betuwelijn, die bij
de Duitse grens plotseling ophoudt, voortaan onmogelijk", aldus
Jacobs.
Niet gelukkig is Jacobs met een beperking die door de Italiaanse
christen-democraten op het laatste moment nog werd ingebracht. Tijdens
de spitsuren, de drukste 6 uren van de dag, krijgen passagierstreinen
voorrang op goederentreinen. "Ik had een flexibele aanpak voorgesteld.
Met deze voorrangsafspraak zullen vertragingen van goederentreinen ook
in de toekomst nog voorkomen", volgens Jacobs.
Het vrachtvervoer over de weg is de afgelopen decennia fors
toegenomen, terwijl het marktaandeel spoorvervoer tussen 1970 en 2005
juist is gehalveerd naar slechts 10 procent. Dat terwijl het
wegvervoer verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de
jaarlijkse CO2-uitstoot in de Europese Unie. Jacobs: "Als we onze
milieudoelstelling om de CO2 uitstoot in 2020 met 20 procent te
verminderen serieus nemen, moeten we inzetten op milieuvriendelijker
vormen van goederenvervoer."