Ingezonden persbericht


869.000 Nederlandse 50-plussers actief op sociale netwerken

22% van de Nederlandse online 50-plussers (869.000) behoort tot minstens 1 sociaal netwerk. Hyves en LinkedIn zijn het populairst bij deze doelgroep. Sociale netwerken worden vooral voor privé doeleinden gebruikt, minder voor professionele doeleinden. België en Nederland lopen achter op het Verenigd Koninkrijk voor wat betreft bekendheid en lidmaatschap van sociale netwerken bij online 50-plussers. Dit alles blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting rond de bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Hyves en LinkedIn het populairst
In Nederland is 74% van de 50-plussers actief op het internet. Van deze groep behoort 22% (869.000) tot minstens 1 sociaal netwerk. Er is een groot verschil tussen de sociale netwerken die deze doelgroep kent en de netwerken waar ze echt lid van zijn. Het meest gekende netwerk is MySpace (38%), maar slechts 5% is lid ervan. Ook bij Facebook zien we een hoge bekendheid (17%) en een lage activiteit, slechts 1% is lid. Hyves scoort lager op bekendheid (13%) maar telt wel het meest aantal leden (8%). Privé sociale netwerken zijn iets beter gekend dan professionele netwerken. Bij deze laatste is LinkedIn het meest bekende (16%) en gebruikte (11%) netwerk. 22% van de online 50-plussers behoort tot minstens 1 sociaal netwerk. Dit is lager in vergelijking met de leeftijdsgroep onder de 50 jaar, waar 1 op 2 surfende Nederlanders lid is van minstens 1 netwerk.

"De mythe dat sociale netwerken en interactieve websites enkel gebruikt worden door jongeren, wordt door ons onderzoek sterk ontkracht. Hyves is vandaag al populair bij onze 50-plussers en dit zal enkel maar stijgen in de toekomst. Vele mensen uit deze doelgroep beseffen erg goed dat lid zijn van een sociaal netwerk nodig is om te communiceren met jongeren en de meesten vinden het bovendien erg leuk.", zegt Steven Van Belleghem, managing partner van InSites Consulting.

Surfende 50-plussers in Verenigd Koninkrijk ver voor op Belgen en Nederlanders Bijna elke surfende 50-plusser in het Verenigd Koninkrijk kent Facebook (93%) of MySpace (90%). 40% van hen is ook echt lid van minstens een sociaal netwerk. Dit ligt een pak hoger dan het aantal leden in België (27%) en Nederland (22%). In België gebruiken de online 50-plussers, net zoals in het Verenigd Koninkrijk, sociale netwerken vooral voor privé doeleinden. Hyves is het populairste privé sociaal netwerk in Nederland, met 8% penetratie. Belgische online 50-plussers zijn sterker dan hun buren geneigd om sociale netwerken nog meer te gaan gebruiken naar de toekomst toe, zowel voor professionele (21%) als voor privé (31%) doeleinden. "De cijfers tonen aan dat het niet om enkelingen gaat die sites zoals Hyves gebruiken, maar we zien een duidelijke stijgende trend onder de 50-plussers om meer gebruik te maken van sociale netwerken om met hun vrienden en familie te communiceren en contact te onderhouden.", zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.

Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in september 2008. Naast andere merken en communicatietopics, werd het gebruik van en de attitude tov sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 900 consumenten en 250 marketeers deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land, en dit naar leeftijd (18-65) en geslacht.




Ingezonden persbericht