Ingezonden persbericht

Den Haag, 23 april 2009

Winnaars Consumentenbond Awards 2009 bekend
Consumentenbond reikt namens de Nederlandse consument de
Topper en Flater Awards 2009 uit

Vanochtend werden in Amsterdam de Awards van de Consumentenbond uitgereikt. Na ruim 3.000 inzendingen en bijna 16.000 stemmen zijn de winnaars van de Topper en Flater Awards bekend. De Topper Award in de categorie Geld & Verzekering is gewonnen door ASN Bank/ Rabobank/ Triodos Bank als rotsen in de branding. Icesave spaarrekeningen kreeg in deze categorie de Flater uitgereikt. In de categorie Elektronica & Communicatie is de Topper Award naar TomTom autonavigatie gegaan. De Flater Award kwam in handen van Ziggo helpdesk. 'We hopen dat deze Awards de consument attenderen op de grote kwaliteitsverschillen tussen zowel producten als diensten', aldus de nieuwe algemeen directeur van de Consumentenbond Bart Combée. 'Hopelijk zien de bedrijven de Awards als een stimulans om scherp en innovatief te blijven, en te verbeteren waar nodig.'

Bart Combée, directeur Consumentenbond, reikt de Consumentenbond Awards 2009 uit.
Voor de winnaars klik op de foto voor hoge resolutie.
Categorie Winnaars Quote van winnaar Reactie consumenten*
Topper Elektronica & Communicatie 2009 TomTom autonavigatie TomTom, Harmen Treep: 'Wij helpen dagelijks consumenten bij het vinden van hun weg en merken dat TomTom echt een onderdeel van hun dagelijkse leven wordt. TomTom komt altijd goed uit tests. Met deze prijs spreken consumenten zelf hun waardering uit over TomTom.' 'Voor mij is de huidige navigatieapparatuur een prachtige uitvinding. Veel rust vooraf aan een 'reis' en de weg zoeken is tot een minimum beperkt. Tijdens een vakantie in Amerika, huurauto opgehaald, systeem geïnstalleerd, en hup rijden maar. Het blijft dan voor mij een klein wonder hoe je in een totaal vreemde omgeving automatisch de juiste weg vindt.'
Flater Elektronica & Communicatie 2009 Ziggo helpdesk Ziggo, John Burger: 'Veel problemen hebben wij in 2008 opgelost. Wij zetten deze Awards in het zicht, zodat wij ons bewust blijven van onze verantwoordelijkheden.' 'Ziggo verdient de Flater, omdat ze er circa anderhalf jaar over heeft gedaan mijn goed lopende totaalpakket bij Casema eindelijk bij hun onder te brengen. Het heeft mij eindeloze telefonische pogingen gekost en even zoveel klachten via internet aan hun Klantenservice, voordat alles weer liep zoals ik gewend was.'
Topper Geld & Verzekering 2009 ASN Bank/ Rabobank/ Triodos Bank als rotsen in de branding
Rabobank, Rob van den Aker: "Deze prijs is een bevestiging en een teken van vertrouwen voor de dienstverlening die Rabobank als coöperatie al honderd jaar aan de leden en klanten biedt."

Triodos Bank, Roel Welsing: "Wij financieren alleen duurzame pioniers en creatievellingen die een concrete invulling geven aan een betere wereld. Deze prijs is eigenlijk ook voor hen."
'De winnaars. In tijden van financiële turbulentie een rots in de branding. En nog winst gemaakt ook!'

Flater Geld & Verzekering 2009 Icesave spaarrekeningen 'Groots aangeprezen bleek dit de start van een economische blunder te worden. De gevolgen van deze spaarvorm hebben de economische teruggang van heden versterkt.'

*Quotes van consumenten die de producten en diensten hebben ingezonden voor de Consumentenbond Topper en Flater Awards 2009.

Voor een uitgebreid factsheet met reacties van consumenten over de winnaars en de andere genomineerden klikt u hier.

Over de Consumentenbond Awards
Duizenden consumenten hebben gehoor gegeven aan de oproep van de Consumentenbond om een product/dienst in te dienen via de website. Uit de ruim 3.000 inzendingen heeft een deskundig team van de Consumentenbond 8 goed gewaardeerde producten en diensten voor de Topper Awards genomineerd en 10 slecht gewaardeerde producten en diensten voor de Flater Awards. Bijna 16.000 consumenten hebben op deze nominaties gestemd. De producten/diensten met de meeste stemmen in de categorieën Elektronica & Communicatie en Geld & Verzekering hebben vandaag een Award in ontvangst mogen nemen. Dit nieuwe initiatief van de Consumentenbond zal jaarlijks terugkeren.

Noot aan de redactie (