Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Obvion zet in op advies en begeleiding om verantwoord hypotheken te verstrekken

Obvion: voorstel AFM leidt tot nog grotere risico's
Heerlen, 23 april - Met het beperken van de maximale waarde van een tophypotheek tot 100% werk je financiële problemen bij huiseigenaren in de hand. Volgens Hans Wielaart, Manager Marketing van Obvion moet de oplossing worden gezocht in het adviestraject. Dat stopt namelijk niet bij het afsluiten van een hypotheek. Nazorg en actieve begeleiding van consumenten die door incidenten in de problemen dreigen te komen, is een verantwoordelijkheid van de hypotheekbranche.

"Wij snappen dat de AFM huiseigenaren wil beschermen tegen financiële problemen en een restschuld bij (gedwongen) verkoop van de woning", aldus Wielaart. "De wens een passende woning te kopen, zal echter blijven bestaan. De constructie van de AFM kan ertoe leiden dat de huizenkoper zonder eigen geld het extra benodigde geld tegen vaak hogere kosten elders leent. Indien zich een incident voordoet in de persoonlijke situatie van de consument leiden hogere kosten dus tot nog grotere risico's."

Hypotheekbranche moet voortouw nemen bij betalingsproblemen
Volgens Wielaart is het de verantwoordelijkheid van de hypotheekadviseur om de klant, binnen de kaders van de Gedragscode Hypothecaire Financieringen, tijdens het adviesgesprek inzicht te geven in zijn draagkracht en de risico's die het nemen van een hypotheek met zich meebrengt. "Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid de consument een verantwoorde, passende hypotheek te bieden. Dat houdt tevens in dat alle risico's die zich op de lange termijn kunnen voordoen worden besproken. Samen met de adviseur moet de klant een bewuste keuze maken of hij zich wil verzekeren tegen incidenten zoals arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Dat zijn immers vaak de veroorzakers van betalingsproblemen."

De hypotheekverstrekker gaat nog een stap verder. Obvion is van mening dat de hypotheekbranche het voortouw moet nemen om huiseigenaren bij de eerste signalen van betalingsproblemen proactief een oplossing te bieden. Wielaart: "Het bieden van financiële coaching aan deze groep klanten is hiervan een goed voorbeeld."

Zorgplicht
Obvion legt in haar hypotheekbeleid een sterke nadruk op de zorgplicht. Zo werkt zij uitsluitend samen met onafhankelijke intermediairs die vanuit hun zorgplicht investeren in een langetermijnrelatie met de consument. Kwalitatieve adviezen staan daarbij tijdens het hele voor- en natraject centraal. Obvion en haar intermediairs blijven dus ook betrokken na het afsluiten van de hypotheek.

Over Obvion
Obvion (www.obvion.nl) is een hypotheekbedrijf dat samen met de beste tussenpersonen verantwoorde hypotheken verstrekt, en daarbij de beste service biedt. Het belang van consument en maatschappij staan voorop. Obvion opereert vanuit Heerlen en richt zich met 350 enthousiaste medewerkers uitsluitend op de markt van onafhankelijke tussenpersonen. Dat doet Obvion, voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Rabobank en ABP, met een filosofie die gebaseerd is op zes pijlers: open & eerlijk, onafhankelijk, snel & flexibel, professioneel, verantwoord en persoonlijke aandacht.

NOOT VOOR DE REDACTIE EN