Woonkamer en badkamer maken ons gelukkiger

23/04/2009 06:00

Creative Venue BV

Palmolive onderzoekt waar en hoe wij "Kwalitijd" voor onszelf beleven

Woonkamer en badkamer maken ons gelukkiger

Weesp, 23 april 2009 - De woonkamer is voor vrouwen en mannen bij uitstek dé plek om elke dag een moment voor zichzelf te hebben, direct gevolgd door de badkamer. 60% zegt tijdens het douchen of een bad het beste tot zichzelf te komen, voor 51% is dat door TV te kijken. Koffie en thee drinken staan op de derde plaats met 36%. Dagelijks nemen we circa anderhalf uur zogenaamde "Kwalitijd" voor onszelf, maar dat vinden we een uur te weinig. Deze en meer opmerkelijke uitkomsten zijn te lezen in het "Palmolive Kwalitijd voor jezelf" onderzoek dat de producent onder ruim 600 respondenten in de leeftijd van 30 tot 45 jaar vorige maand liet uitvoeren.

Het fenomeen "Kwalitijd voor jezelf" wordt door sociologen en psychologen gedefinieerd als de dagelijkse momenten om - in de drukke wereld van nu waarin werk, partner, kinderen, vrienden en het huishouden gecombineerd moeten worden - even tot jezelf te komen. Palmolive liet de factoren onderzoeken die hieraan bijdragen en de mate waarin het invloed neemt op onze gelukbeleving en ons dagelijks sociale functioneren, thuis en op het werk.

"Kwalitijd" is de ideale avond thuis

"De ideale avond thuis wordt door de respondenten beschreven als: op de bank voor de tv of met een dvd (69%), gemakkelijke kleding (62%), een lekkere, lange douche (29%) of een warm bad (22%), op de bank met een boek (31%) of lekker ongestoord naar muziek luisteren (27%)", aldus onderzoeksleider Robert Goos van Goos Marketing Research.

"Het is niet zo gek dat de woonkamer dé plek in huis is waar je tot jezelf kunt komen, hoewel dit niet de plek is waar je altijd alleen kunt zijn", zo analyseert Goos. "Vandaar dat de badkamer er als tweede uitkomt. 43% meent dat het een van de weinige plekken is waar je op jezelf kunt zijn. Eigenlijk heeft de badkamer een unieke rol in huis. Slechts twee op de tien mensen doet de badkamer echter op slot om niet gestoord te worden. De meeste mensen die ondervraagd zijn brengen slechts 10-15 minuten in de badkamer door. Meer dan een kwart zou hier minimaal een half uur van willen maken".

"Kwalitijd" draagt bij aan geluk

Bijna driekwart van de ondervraagden zegt zich op dit moment gelukkig te voelen, samenwonenden meer dan alleenstaanden. Degene die voldoende "Kwalitijd" voor zichzelf heeft, voelt zich in doorsnee gelukkiger dan degene die dat niet heeft. Verrassend genoeg zegt 61% dat geld het meest bijdraagt aan hun geluksgevoel terwijl dit bij een derde geldt voor "Kwalitijd voor jezelf". Tweederde zegt wel dat meer "Kwalitijd" voor zichzelf hen gelukkiger zou maken.

"Kwalitijd" schiet er als eerste bij in

Van alle respondenten voelt 84% zich zeer aangesproken tot het begrip 'Kwalitijd voor jezelf"; 94% van deze groep vindt het belangrijk tot zeer belangrijk, vrouwen echter significant meer dan mannen. Goed en lekker - maar ook gemakkelijk - eten, boeken en tijdschriften lezen, champagne of wijn en huidverzorging hebben bij de ondervraagden een sterke tot zeer sterke associatie met "Kwalitijd voor jezelf". Door drukte schieten de momenten voor onszelf er nog wel eens bij in, eerder dan de tijd die partners voor elkaar hebben. Werk (63%), (jonge) kinderen (53%) en huiselijke beslommeringen (47%) zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Gemiddeld hebben we dagelijks iets meer dan anderhalf uur "Kwalitijd" voor onszelf, maar zouden zeker een uur langer willen hebben, namelijk zo'n 2,5 uur (totaal: 143 min.). Meer dan de helft (55%) heeft nu minder "Kwalitijd voor zichzelf" dan 5 tot 10 jaar geleden. Slechts een op de vijf heeft meer "Kwalitijd".

Onvoldoende "Kwalitijd" heeft effect op uiterlijk

Te weinig "Kwalitijd voor jezelf" maakt de ondervraagden zo blijkt chagrijnig en sneller geïrriteerd. Bij 88% hoopt te weinig ontspanning zich op tot stress. 58% meent dat het een negatief effect heeft op hun functioneren als ouder. Vrouwen vinden, meer dan mannen, dat onvoldoende "Kwalitijd" een negatieve invloed heeft op hun uiterlijk.

Het onderzoek is in opdracht van Colgate-Palmolive Nederland uitgevoerd door Goos Marketing Research te Amsterdam.