Gemeente Haren

Plannen NS: Schipholtrein stopt niet meer in Haren

Gemeente Haren vraagt NS voorstel nieuwe dienstregeling te herzien

23/04/2009

Vanaf 13 december 2009 (nieuwe dienstregeling 2009 en 2010) stopt de intercity Groningen - Schiphol van maandag tot en met vrijdag niet meer in Haren, Beilen, Hoogeveen en Meppel. In plaats daarvan zal er van maandag tot en met vrijdag twee maal per uur een stoptrein Groningen - Zwolle rijden en andersom. Op zaterdag en zondag blijft de situatie ongewijzigd. Door de nieuwe dienstregeling komen er op werkdagen tussen Zwolle en Groningen vier treinen per uur te rijden. Toch heeft de nieuwe dienstregeling niet voor iedereen voordelen.

Voor Haren komt het er op neer, dat er in de nieuwe regeling geen intercity meer stopt en er dus geen rechtstreekse verbinding meer is met de Randstad (Schipholtrein). Het verlies van deze mogelijkheid stuit bij de gemeente Haren en haar inwoners op ernstige bezwaren. De gemeente Haren heeft deze bezwaren door middel van een brief kenbaar gemaakt aan de NS.

Gemeente Haren heeft onder meer de volgende punten naar voren gebracht in de brief:

Op dit moment is er de mogelijkheid om op werkdagen vanaf het station Haren 18 keer per dag een rechtstreekse trein te nemen naar Schiphol. Deze service wordt door de Harense inwoners erg gewaardeerd. Het station Haren is ook erg populair bij reizigers uit de omliggende regio. Het station is goed bereikbaar en het parkeren is gratis. De bezettingsgraad van het P+R (ongeveer 160 plekken) bij het station is elke dag bijna 100%. NS-Poort (het bedrijsfonderdeel van NS dat zich bezig houdt met het ontwikkelen, beheren en exploiteren van de stations en de stationsgebieden) en Provincie Groningen hebben gemeente Haren zelfs gevraagd het aantal parkeerplaatsen uit te breiden tot 200. De bedoeling is deze uitbreiding mee te nemen in de plannen voor de ontwikkeling van het stationsgebied Haren.

Extra overstap

In de nieuwe voorgestelde dienstregeling moeten reizigers vanaf Haren naar elke bestemming verder dan Zwolle in alle gevallen overstappen op het station Assen of Zwolle, met als gevolg, dat de reis zeker 5 minuten langer gaat duren (een extra overstap).

Achteruitgang in dienstverlening

Elk half uur een trein en een verbetering van de reistijd tussen Groningen en de Randstad juicht de gemeente uiteraard van harte toe, maar gezien de reacties zien veel inwoners van onze gemeente de voorgestelde wijziging als een achteruitgang in de dienstverlening. De kans is daarom groot, dat het station Haren zijn populariteit gaat verliezen. De gemeente vraagt de NS dan ook om de voorgestelde wijziging nog eens te overwegen.