Ingezonden persbericht


Adviesorganisatie ontwikkelt online vraagbaak voor ondernemers

Innovatie dè winstverbeteraar bij één op drie MKB-bedrijven

Alphen aan den Rijn, 23 april 2009

Eén op de drie Nederlandse MKB-bedrijven (32 procent) beschouwt innovatie als de succesvolste ondernomen maatregel om de winstgevendheid te verbeteren in de huidige crisistijd. Met dit percentage staat Nederland op gelijke voet met China. Dat blijkt uit het International Business Report 2009 (IBR) van accountancy- en adviesorganisatie Grant Thornton. Van de 36 onderzochte landen scoort alleen Italië hoger met 39 procent. Naar aanleiding van de recessie heeft Grant Thornton een online vraagbaak ontwikkeld, waarbij onder meer initiatieven als innovatie aan bod komen. Zo informeert de vraagbaak ondernemers dat zij voor nieuwe producten of processen, die milieutechnisch gezien innovatief zijn, subsidie kunnen aanvragen. Ook biedt de site een handige rekentool waarmee bedrijven door middel van rentevoordeel duizenden euro's kunnen besparen als het gaat om btw-aangifte.

Concurrentievermogen

Bij Nederlandse ondernemers nemen kostenreductie (16 procent) en strategische investeringen (11 procent) respectievelijk de tweede en derde plaats in. Wereldwijd wijst gemiddeld 20 procent van de MKB-bedrijven innovatie aan als beste winstverbeteraar. "Waar het innovatiebudget normaal gesproken in mindere tijden wordt weggesneden, lijkt het nu inzet voor het veiligstellen van het toekomstige concurrentievermogen." Dat concludeert Frank Ponsioen, bestuurslid bij Grant Thornton: "Innovatie in het huidige economische klimaat gaat over het efficiënter maken van processen. Veel bedrijven proberen slimmer te werken. Opvallend is dat strategische investeringen in Nederland op de derde plaats komen, terwijl dit wereldwijd pas op de zesde plaats voorkomt. Nederland kiest daarmee voor een andere weg dan veel andere landen."

Online vraagbaak ondernemers

"Onder druk van de huidige recessie hebben veel ondernemingen de neiging teveel initiatieven tegelijk op te pakken. Als adviesorganisatie drukken wij onze relaties op het hart vooral prioriteiten te stellen," stelt Ponsioen. "Om ondernemers op weg te helpen met de talloze vraagstukken waarmee ze worstelen, hebben we een online vraagbaak gelanceerd genaamd 'Crisis en oplossingen'. Hier kunnen ondernemers terecht voor financiële, fiscale en juridische tips. Van herfinanciering tot het afstoten van activiteiten en van reorganisatie tot overname. Doel is Nederlandse ondernemers te helpen bij het nemen van moeilijke beslissingen en het benutten van kansen en hun zo door de economische recessie heen te loodsen." De online vraagbaak 'Crisis en oplossingen' is te vinden op www.gt.nl.


- EINDE PERSBERICHT -


Noot voor de redactie,