Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht
23-03-2009

Jelle Jolles en Roy Baumeister over onderwijswetenschap en sociale afwijzing

'Sociale afwijzing verandert gedachten, gevoelens en daden van mensen'

'Sociale afwijzing verandert de gedachten, gevoelens en daden van mensen.' Dat zegt Roy Baumeister tijdens het symposium van de William James Graduate School van de Vrije Universiteit dat 24 april plaatsvindt. Naast Baumeister geeft ook Jelle Jolles een lezing, waarin hij zegt dat het gat tussen onderwijswetenschap en onderwijs gedicht moet worden. Journalisten zijn van harte voor het symposium uitgenodigd.

Roy Baumeister, hoogleraar psychologie aan de Florida State University, spreekt tijdens het symposium over zijn onderzoek van de afgelopen tien jaar naar de wijze waarop sociale afwijzing mensen raakt. 'Hun gedrag verandert ingrijpend, inclusief effecten op agressie, hulpvaardigheid, zelf-afwijzend gedrag, intelligent gedrag, zelfregulering en het rationele streven naar tolerant eigenbelang,' zegt Baumeister. Ook spreekt hij over de cognitieve en emotionele factoren. Verrassend genoeg lijkt een van de directe reacties op agressie ongevoeligheid te zijn die lijkt op shockreacties, gekenmerkt door het verlies van emotie en zelfs de ongevoeligheid voor pijn.

De lezing van Jelle Jolles, sinds 1 februari hoogleraar onderwijs-neuropsychologie aan de Vrije Universiteit, heeft de titel On fundamental and applied research in the domain of brain, learning and education. 'Een multidimensionele aanpak moet gevolgd worden als er gestreefd wordt naar een vertaling van wetenschappelijke inzichten naar de onderwijspraktijk. Dit wordt versterkt doordat er veel 'praktijkbewijs' bestaat dat verzameld is tijdens tientallen jaren van onderwijsinterventies in schoolsituaties en thuis. Jolles: 'Het is een belangrijke poging een nieuwe onderwijswetenschap te ontwikkelen die is toegewijd aan zowel fundamentele als toegepaste wetenschap. Een actieve en open dialoog met professionals in de onderwijspraktijk is noodzakelijk om nuttige wetenschappelijke inzichten te verkrijgen terwijl wordt bijgedragen aan de onderwijsinnovatie.'

Het symposium wordt georganiseerd door de William James Graduate School, onderdeel van de faculteit Psychologie en Pedagogiek van de Vrije Universiteit. Tijdens het symposium is er tevens mogelijkheid kennis te maken met de diverse promovendi van de graduate school die onderzoek doen op het terrein van sociale, cognitieve en klinische neuropsychologie.