Technische Universiteit Delft
Werken aan anderen
door M&C
Uittreerede door prof.ir. Klaas H.J. Robers: "Werken aan anderen"
24 april 2009 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
Prof.ir. Klaas H.J. Robers | Faculteit Industrieel Ontwerpen
Werken aan anderen
Een hoogleraar die begint in zijn loopbaan aan de universiteit wordt
voor een belangijk deel gewoon in het diepe gegooid. Dat geldt zeker
voor onze deeltijdhoogleraren, die uit de industrie komen en daar met
hun andere been in blijven staan. Gelukkig zijn er dan collega's van
wie veel te leren is.
Belangrijk blijkt dan om niet aan jezelf te werken, maar aan anderen.
De meest belangrijke anderen zijn onze studenten, die nog veel moeten
leren, maar die met de juiste steun en motivering tot
onwaarschijnlijke hoogte kunnen opklimmen. Juist tijdens hun
afstudeertraject leidt dat vaak tot voorstellen die hun tijd ver
vooruit zijn. Verscheidene afstudeerders van prof. Robers, hij heeft
er meer dan 200 begeleid, maakten een ontwerp dat pas vele jaren later
door het afstudeerbedrijf werd omgezet in een werkelijk produkt. Maar
hij zag ook voorstellen, waar een overduidelijke vraag naar is, maar
die helaas nog nooit zijn gerealiseerd.
Industrieel Ontwerpen mag zich verheugen in een hoog percentage
damesstudenten. Eigenlijk zonder uitzondering doen zij het uitstekend
in deze toch heel technische studie. De oorzaak daarvan moet gezocht
worden in de missie van IO: "produkten voor mensen". De
maatschappelijk relevantie is zo groot, dat meisjes "daarvoor gaan".
Zij zetten dan alle voorbehouden opzij en bereiken grote hoogten. Wij
zijn ervan overtuigd dat wanneer andere faculteiten een meer
mensgericht curriculum zouden hebben en dat duidelijker zouden
uitdragen, ook zij veel meer meisjesstudenten zouden trekken.
Het genetisch bepaalde verschil in interesse tussen jongens en meisjes
is onmiskenbaar, alhoewel deze gedachte politiek als incorrect wordt
gezien. De opmerkelijke verklaring van dit verschil wordt in deze rede
ondergebracht in een nieuwe theorie. Deze theorie wordt niet bewezen,
zo dat al ooit mogelijk zal zijn. Maar de voorbeelden zijn zo
frappant, dat zij wel héél aannemelijk wordt.
Men moet zich afvragen wat wij als Technische Universiteit daarmee
kunnen doen. Â