Technische Universiteit Delft

Werken aan anderen

door M&C

Uittreerede door prof.ir. Klaas H.J. Robers: "Werken aan anderen"


24 april 2009 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

Prof.ir. Klaas H.J. Robers | Faculteit Industrieel Ontwerpen

Werken aan anderen

Een hoogleraar die begint in zijn loopbaan aan de universiteit wordt voor een belangijk deel gewoon in het diepe gegooid. Dat geldt zeker voor onze deeltijdhoogleraren, die uit de industrie komen en daar met hun andere been in blijven staan. Gelukkig zijn er dan collega's van wie veel te leren is.
Belangrijk blijkt dan om niet aan jezelf te werken, maar aan anderen. De meest belangrijke anderen zijn onze studenten, die nog veel moeten leren, maar die met de juiste steun en motivering tot onwaarschijnlijke hoogte kunnen opklimmen. Juist tijdens hun afstudeertraject leidt dat vaak tot voorstellen die hun tijd ver vooruit zijn. Verscheidene afstudeerders van prof. Robers, hij heeft er meer dan 200 begeleid, maakten een ontwerp dat pas vele jaren later door het afstudeerbedrijf werd omgezet in een werkelijk produkt. Maar hij zag ook voorstellen, waar een overduidelijke vraag naar is, maar die helaas nog nooit zijn gerealiseerd.
Industrieel Ontwerpen mag zich verheugen in een hoog percentage damesstudenten. Eigenlijk zonder uitzondering doen zij het uitstekend in deze toch heel technische studie. De oorzaak daarvan moet gezocht worden in de missie van IO: "produkten voor mensen". De maatschappelijk relevantie is zo groot, dat meisjes "daarvoor gaan". Zij zetten dan alle voorbehouden opzij en bereiken grote hoogten. Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer andere faculteiten een meer mensgericht curriculum zouden hebben en dat duidelijker zouden uitdragen, ook zij veel meer meisjesstudenten zouden trekken. Het genetisch bepaalde verschil in interesse tussen jongens en meisjes is onmiskenbaar, alhoewel deze gedachte politiek als incorrect wordt gezien. De opmerkelijke verklaring van dit verschil wordt in deze rede ondergebracht in een nieuwe theorie. Deze theorie wordt niet bewezen, zo dat al ooit mogelijk zal zijn. Maar de voorbeelden zijn zo frappant, dat zij wel héél aannemelijk wordt.
Men moet zich afvragen wat wij als Technische Universiteit daarmee kunnen doen. Â