ProRail
Persbericht
21-04-2009
Omvangrijke betonstort spoorviaduct Hanzelijn - N50
2000 m3 betonmortel in aaneengesloten periode van 22 uur
Aanstaande vrijdag 24 april stort aannemer Dura Vermeer het beton voor
het zuidelijke trogviaduct over het nieuwe tracé van de N50 ter
hoogte van Kampen Zuid. In een tijdsbestek van 22 uur storten bijna
170 betonmixers in totaal circa 2000 m3 betonmortel. Het werk begint
âs ochtends om 06:00 uur en moet in één aaneengesloten periode
worden uitgevoerd. Omwonenden en verkeer over de N50 ondervinden
daarvan geen hinder.
Het 5000 ton wegende trogviaduct is 9,6 meter breed en 120 meter lang
met overspanningen van ruim 55 meter. Om het bouwwerk bij dergelijke
afmetingen voldoende sterkte (voorspanning) te geven is 600 ton
wapeningsstaal verwerkt in wanden van 3,5 meter hoogte en 1,8 meter
dikte. De vloer is daarentegen âslechtsâ 1,4 meter dik.
Inmiddels is ook een start gemaakt met de opbouw van de betonbekisting
voor de noordelijke trog. Het storten van het beton voor dit viaduct,
met dezelfde afmetingen als zijn zuidelijke variant, gebeurt volgens
planning in juli van dit jaar. De afbouw van beide viaducten is naar
verwachting eind december afgerond.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen enÂ
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.