Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Kerncijfers
Verkeersveiligheid
Uitgave 2009




Colofon

Kerncijfers Verkeersveiligheid
is een uitgave van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat
Rijkswaterstaat
Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS)
Kerncijfers Verkeersveiligheid is ook verkrijgbaar in het Engels: Road safety in The Netherlands, Key figures.
Informatie, online uitgave en bestellingen
DVS-Loket
Telefoon: 088 - 798 25 55
E-mail: dvsloket@rws.nl
Internet: www.rijkswaterstaat.nl/dvs
Tekst
Bureau Karin de Lange bv, Den Haag
Vormgeving
Inpladi bv, Cuijk
Druk
vanGrinsven Drukkers Venlo bv

April 2009
ISSN: 1573-2541
Overname van (delen van) de inhoud van deze publicatie in gedrukte of digitale vorm is alleen toegestaan met bron
vermelding. Hoewel de opgenomen gegevens zo goed mogelijk op juistheid en actualiteit zijn gecontroleerd, kan de samensteller geen aansprakelijkheid aanvaarden voor mogelijke fouten.
2




Introductie

Kerncijfers Verkeersveiligheid presenteert de meest gehanteerde cijfers over verkeersveiligheid in Nederland. De cijfers hebben betrekking op verkeersdoden en ziekenhuisgewonden. Ook vergelijkt

Kerncijfers Verkeersveiligheid het aantal verkeersdoden van EU-landen met enkele niet-Europese landen. Verder geeft de uitgave 2009 informatie over onderwerpen als rijden onder invloed, gordel- gebruik, fietsverlichting, bevolking, wagenpark, rijbewijsbezit, aantal

verkeersovertredingen en rotondes.
U kunt ons ook op het internet vinden. Daar treft u de (uitgebreide) data van alle grafieken en tabellen in een Excel-bestand. Ga naar www.rijkswaterstaat.nl/dvs. Kijk vervolgens onder publicaties > DVS rapporten > 2009 > 27/04/09 Kerncijfers Verkeersveiligheid 2009 Kerncijfers Verkeersveiligheid verschijnt jaarlijks ook in het Engels: Road safety in the Netherlands, Key figures.
Specifieke wensen?
Onze medewerkers stellen op verzoek tabellen samen of maken analyses voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat en andere overheden. Hiertoe heeft de Dienst Verkeer en Scheepvaart de be- schikking over een groot aantal bestanden met basisgegevens. Mail uw vraag of wens naar het loket van de Dienst Verkeer en Scheep- vaart (dvsloket@rws.nl). Binnen twee werkdagen neemt een van onze medewerkers contact met u op.
Opmerkingen en vragen naar aanleiding van de vorige uitgaven zijn

waar mogelijk in deze uitgave verwerkt. Onze hartelijke dank voor alle opmerkingen en tips. Ook dit jaar kunt u uw tips en wensen per e-mail verzenden naar het DVS-loket.

---




Inhoud


1 Verkeersdoden en ziekenhuisgewonden 5
1.1 Verkeersdoden per jaar 8
1.2 Ziekenhuisgewonden per jaar 9
1.3 Verkeersdoden per leeftijdsklasse 10
1.4 Ziekenhuisgewonden per leeftijdsklasse 11
1.5 Verkeersdoden per miljoen inwoners 12
1.6 Ziekenhuisgewonden per miljoen inwoners 13
1.7 Verkeersdoden per maand 14
1.8 Ziekenhuisgewonden per maand 15
1.9 Verkeersdoden per dag van de week 16
1.10 Ziekenhuisgewonden per dag van de week 17
1.11 Verkeersdoden per dagdeel 18
1.12 Ziekenhuisgewonden per dagdeel 19
1.13 Verkeersdoden per vervoerswijze 20
1.14 Ziekenhuisgewonden per vervoerswijze 21
1.15 Verkeersdoden per reizigers- en voertuigkilometers 22
1.16 Ziekenhuisgewonden per reizigers- en

voertuig
kilometers 23
1.17 Verkeersdoden per wegbeheerder en

maximum snelheid 24
1.18 Ziekenhuisgewonden per wegbeheerder en

maximum snelheid 25
1.19 Verkeersdoden bij ongevallen met bestelverkeer 26
1.20 Ziekenhuisgewonden bij ongevallen met

bestelverkeer 27
1.21 Verkeersdoden bij ongevallen met vrachtverkeer 28
1.22 Ziekenhuisgewonden bij ongevallen met

vrachtverkeer 29
1.23 Verkeersdoden per miljoen inwoners in en

buiten Europa in 2007 30
4





1 erkeersdoden en
V
ziekenhuisgewonden


5




Inleiding

Hoe ontwikkelt het aantal verkeersslachtoffers in
Nederland zich?
Dit boek geeft informatie over verkeersdoden en ziekenhuisgewon- den per onderwerp. Voor de verkeersdoden zijn dit de werkelijke aantallen, zoals de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vaststelden. Vanaf 1996 is het werkelijk aantal verkeersdoden beschikbaar en is de registratie- graad ongeveer 93 procent van de werkelijke omvang. Het aantal ziekenhuisgewonden is gebaseerd op de cijfers van de Landelijke Medische Registratie (LMR).

Kerncijfers Verkeersveiligheid verstrekt, in tegenstelling tot voor- gaande publicaties, voor de werkelijke omvang van het aantal ziekenhuisgewonden alleen informatie over de jaargangen 2000 tot en met 2007. Dit is het gevolg van het hanteren van een licht gewij- zigde berekeningsmethodiek voor deze categorie slachtoffers vanaf
2000. Een herbere
kening van de voorgaande jaren is momenteel niet mogelijk.
Aan het einde van het eerste hoofdstuk staan bij enkele onder- werpen de geregistreerde aantallen. Hiervan zijn geen nadere cijfers beschikbaar. Voor volgende publicaties streven we ernaar uitsluitend werkelijke aantallen te hanteren.

6




De werkelijke omvang van de verkeersveiligheid

De politie registreert de verkeersongevallen in Nederland en verstrekt die gegevens aan Rijkswaterstaat Data-ICT-Dienst (DID). Als de politie geen waarschuwing krijgt, blijft een ongeval ongeregistreerd. Het ongevallenbestand van DID
bevat dus niet alle ongevallen die werkelijk zijn gebeurd. In de praktijk blijkt dat de ongevallenregi- stratie afhankelijk is van de ernst van het ongeval en de wijze van verkeersdeelname.
Juiste cijfers zijn van groot belang voor een doeltreffend beleid. Daarom hebben Rijkswaterstaat (DVS en DID), het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Stichting Wetenschappelijk Onder- zoek Verkeersveiligheid (SWOV) wetenschappelijk verantwoorde ophoogmethodieken vastgesteld om de werkelijke omvang van de verkeersveiligheid in Nederland te bepalen.


---





1.1 Verkeersdodenperjaar

Jaar 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Aantal 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 Bron: DVS/CBS
Verkeersdoden en doelstelling Nota Mobiliteit

1.400

1.200

1.000

800 750

580
600

400

200
0
'96 '98 00 '02 '04 '06 '08 '10 '12 '14 '16 '18 '20 werkelijk aantal doelstelling Nota Mobiliteit Verkeersdoden 1950 - 2008

3.500

3.000

2.500

2.000

1.500

1.000

500
0

1950 1955 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990 1995 2000 2008
8





1.2 Ziekenhuisgewondenperjaar

Jaar 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Aantal 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Bron: DVS
Ziekenhuisgewonden en doelstelling Nota Mobiliteit
21.000

18.000 17.000

15.000

12.250
12.000

9.000

6.000

3.000
0
'96 '98 00 '02 '04 '06 '08 '10 '12 '14 '16 '18 '20 werkelijk aantal doelstelling Nota Mobiliteit Ziekenhuisgewonden 1976 - 2007
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
1976 1980 1985 1990 1995 2000 2007
---





1.3 Verkeersdodenperleeftijdsklasse

Leeftijd 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 00-15 63 60 71 52 35 46 39 30
16-17 46 47 49 28 29 25 31 28
18-24 165 208 180 158 125 119 138 107
25-34 200 191 181 122 118 83 105 107
35-49 192 178 192 152 152 169 131 133
50-64 161 120 155 125 130 123 120 131
65-79 168 151 160 143 145 148 138 133
80+ 88 111 100 101 83 98 89 81 Totaal 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 Bron: DVS/CBS
Gemiddeld aantal verkeersdoden naar leeftijdsklasse in 2005 - 2007 t.o.v. 2008

175

150

125

100

75

50

25
0
00-15 16-17 18-24 25-34 35-49 50-64 65-79 80+ gemiddeld 2005 - 2007 2008

10





1.4 Ziekenhuisgewondenperleeftijdsklasse

Leeftijd 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 00-15 2.140 2.330 2.240 2.180 2.140 1.990 2.150
16-17 1.290 1.350 1.330 1.270 1.090 1.010 1.120
18-24 2.550 2.520 2.640 2.450 2.280 2.210 2.370
25-34 2.810 2.640 2.590 2.390 2.230 1.990 2.070
35-49 3.400 3.410 3.520 3.370 3.330 3.220 3.500
50-64 2.660 2.700 2.950 2.820 3.090 3.050 3.430
65-79 2.520 2.590 2.850 2.630 2.590 2.350 2.770
80+ 720 830 910 950 920 920 1.010 Totaal 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Bron: DVS
Gemiddeld aantal ziekenhuisgewonden naar leeftijdsklasse
4.000 4 - 2006 t.o.v. 2007
in 200
3.500
3.000

2.500

2.000

1.500

1.000
500
0
00-15 16-17 18-24 25-34 35-49 50-64 65-79 80+ gemiddeld 2004 - 2006 2007

---





1.5 Verkeersdodenpermiljoeninwoners

Leeftijd 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 00-15 19,9 18,8 22,1 16,2 10,9 14,4 12,3 9,6
16-17 125,3 124,5 126,6 71,3 74,0 63,7 77,1 68,4
18-24 123,3 155,1 133,5 116,8 91,9 87,6 101,6 78,0
25-34 82,1 80,1 77,8 53,9 54,0 39,2 51,0 53,1
35-49 51,8 47,5 50,9 40,1 39,8 44,0 34,1 34,7
50-64 57,5 41,9 52,8 41,8 42,6 39,6 37,9 40,6
65-79 101,3 90,3 95,4 84,5 84,5 84,9 78,1 73,9
80+ 170,3 208,8 183,8 180,9 144,7 166,9 148,1 131,6 Alle leeftijden 67,9 66,2 67,2 54,2 50,1 49,7 48,4 45,7 Bron: DVS/CBS
Gemiddeld aantal verkeersdoden per 1.000.000 inwoners naar leeftijdsklasse in 2005 - 2007 t.o.v. 2008

200

175

153,3
150

125

100 93,7

82,5
75 71,6

50 48,1 49,4
39,3 40,0
25

12,6
0
00-15 16-17 18-24 25-34 35-49 50-64 65-79 80+ Alle leeftijden gemiddeld 2005 - 2007 2008

12





1.6 Ziekenhuisgewondenpermiljoeninwoners

Leeftijd 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 00-15 676 730 699 679 668 624 680
16-17 3.515 3.577 3.435 3.234 2.782 2.574 2.787
18-24 1.906 1.879 1.958 1.811 1.677 1.627 1.744
25-34 1.153 1.107 1.113 1.056 1.021 940 1.006
35-49 917 911 934 888 871 838 911
50-64 950 942 1.005 942 1.013 982 1.083
65-79 1.520 1.554 1.700 1.554 1.510 1.348 1.567
80+ 1.394 1.561 1.673 1.702 1.604 1.567 1.681 Alle leeftijden 1.133 1.141 1.176 1.111 1.084 1.025 1.126 Bron: DVS
Gemiddeld aantal ziekenhuisgewonden per 1.000.000 inwoners naar leeftijdsklasse in 2004 - 2006 t.o.v. 2007

4.000

3.500

3.000 2863

2.500

2.000
1705 1624
1.500 1471
1074
1.000 1006 866 979
657

500
0
00-15 16-17 18-24 25-34 35-49 50-64 65-79 80+ Alle leeftijden gemiddeld 2004 - 2006 2007
13





1.7 Verkeersdodenpermaand

Maand 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Januari 90 78 101 63 65 55 77 65 Februari 59 82 69 67 64 56 50 50 Maart 73 89 97 46 57 60 63 61 April 77 96 80 74 62 48 74 51 Mei 103 82 82 92 72 81 70 78 Juni 104 93 115 61 67 84 49 62 Juli 97 100 104 84 77 69 63 57 Augustus 101 90 107 62 65 72 63 54 September 101 96 90 77 77 77 75 57 Oktober 97 90 82 92 65 66 70 65 November 98 93 90 87 77 83 68 89 December 83 76 71 76 69 60 69 61 Totaal 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 Bron: DVS/CBS
Gemiddeld aantal verkeersdoden per maand
in 2005 - 2007 t.o.v. 2008

140

120

100

80

60

40

20
0 Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec gemiddeld 2005 - 2007 2008

14





1.8 Ziekenhuisgewondenpermaand

Maand 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Januari 1.310 1.370 1.380 1.260 1.590 1.320 1.280 Februari 1.120 1.210 1.170 1.180 1.050 940 1.130 Maart 1.170 1.490 1.500 1.270 1.120 1.060 1.370 April 1.330 1.450 1.560 1.610 1.510 1.330 1.760 Mei 1.930 1.630 1.750 1.730 1.610 1.640 1.700 Juni 1.750 1.840 1.980 1.730 1.830 1.760 1.810 Juli 1.680 1.580 1.660 1.570 1.470 1.710 1.590 Augustus 1.590 1.700 1.780 1.590 1.480 1.400 1.720 September 1.490 1.860 1.850 1.750 1.690 1.530 1.680 Oktober 1.740 1.510 1.560 1.590 1.600 1.500 1.580 November 1.510 1.470 1.430 1.370 1.380 1.300 1.460 December 1.490 1.260 1.400 1.400 1.340 1.270 1.350 Totaal 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Bron: DVS
Gemiddeld aantal ziekenhuisgewonden per maand
in 2004 - 2006 t.o.v. 2007

2.100

1.800

1.500

1.200

900

600

300
0 Jan Feb Mrt Apr Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec gemiddeld 2004 - 2006 2007

15





1.9 Verkeersdodenperdagvandeweek

Weekdag 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Maandag 155 136 157 114 115 111 116 104 Dinsdag 161 132 122 113 126 119 100 90 Woensdag 153 130 145 109 99 133 109 101 Donderdag 159 143 147 128 107 99 107 99 Vrijdag 175 179 171 139 135 121 131 145 Zaterdag 154 185 187 143 120 120 121 119 Zondag 127 162 159 135 115 108 107 92 Totaal 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 Bron: DVS/CBS
Gemiddeld aantal verkeersdoden per dag van de week in 2005 - 2007 t.o.v. 2008

210

180

150

120

90

60

30
0
Ma Di Wo Do Vr Za Zo gemiddeld 2005 - 2007 2008


16





1.10 Ziekenhuisgewondenperdagvandeweek

Weekdag 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Maandag 2.640 2.650 2.720 2.510 2.560 2.300 2.650 Dinsdag 2.590 2.520 2.720 2.610 2.410 2.430 2.580 Woensdag 2.470 2.510 2.700 2.600 2.540 2.600 2.640 Donderdag 2.650 2.730 2.740 2.650 2.620 2.560 2.700 Vrijdag 2.870 2.930 2.950 2.830 2.690 2.450 2.800 Zaterdag 2.650 2.650 2.760 2.540 2.470 2.290 2.610 Zondag 2.240 2.380 2.450 2.320 2.380 2.120 2.440 Totaal 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Bron: DVS
Gemiddeld aantal ziekenhuisgewonden per dag van de week in 2004 - 2006 t.o.v. 2007

3.050

2.900

2.750

2.600

2.450

2.300

2.150

2.000
Ma Di Wo Do Vr Za Zo gemiddeld 2004 - 2006 2007


17





1.11 Verkeersdodenperdagdeel

Dagdeel 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
07 - 08 uur 105 87 96 59 62 64 68 50
09 - 11 uur 114 102 108 109 96 96 87 84
12 - 15 uur 257 252 255 184 156 192 177 152
16 - 17 uur 155 154 155 121 108 136 116 104
18 - 21 uur 189 183 186 151 157 122 125 138
22 - 06 uur 263 288 276 216 190 165 170 182 Onbekend 41 48 36 48 40 Totaal 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 Bron: DVS/CBS
Gemiddeld aantal verkeersdoden per dagdeel
in 2005 - 2007 t.o.v. 2008

350

300

250

200

150

100

50
0

07-08 uur 09-11 uur 12-15 uur 16-17 uur 18-21 uur 22-06 uur gemiddeld 2005 - 2007 2008


18





1.12 Ziekenhuisgewondenperdagdeel

Dagdeel 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
07 - 08 uur 1.560 1.420 1.560 1.360 1.360 1.410 1.490
09 - 11 uur 2.550 2.590 2.770 2.590 2.480 2.630 2.700
12 - 15 uur 4.530 4.800 5.010 4.800 4.620 4.270 4.550
16 - 17 uur 2.590 2.590 2.570 2.540 2.510 2.170 2.570
18 - 21 uur 3.690 3.750 3.730 3.550 3.430 3.160 3.450
22 - 06 uur 3.180 3.230 3.400 3.220 3.270 3.120 3.650 Totaal 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Bron: DVS
Gemiddeld aantal ziekenhuisgewonden per dagdeel
in 2004 - 2006 t.o.v. 2007

7.000

6.000

5.000

4.000

3.000
2.000

1.000
0

07-08 uur 09-11 uur 12-15 uur 16-17 uur 18-21 uur 22-06 uur gemiddeld 2004 - 2006 2007


19





1.13 Verkeersdodenpervervoerswijze

Vervoerswijze 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Personen-/
bestelauto 547 539 549 432 371 361 353 345 Vrachtauto 16 11 8 10 11 9 7 11 Motor/scooter 85 101 96 91 78 59 65 67 Brom-/snorfiets 85 106 99 87 77 87 77 75 Fiets 225 195 219 180 181 216 189 181 Voetganger 115 108 107 77 89 73 91 62 Overige 10 6 10 4 10 6 9 9 Totaal 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 De cijfers vanaf 2004 zijn gecorrigeerd op basis van RDW-voertuig gegevens Bron: DVS/CBS
Gemiddeld aantal verkeersdoden per vervoerswijze
in 2005 - 2007 t.o.v. 2008

400

362

350

300

250

200 195
150

100 84
80

67

50

9 7 0
Personen-/ Vracht- Motor/ Brom-/ Fiets Voet- Overige bestelauto auto scooter snorfiets ganger gemiddeld 2005 - 2007 2008

20





1.14 Ziekenhuisgewondenpervervoerswijze

Vervoerswijze 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Personen-/
bestelauto 5.830 5.610 5.500 5.150 4.670 4.310 4.570 Vrachtauto/bus 130 140 80 110 100 80 100 Motor/scooter 1.310 1.290 1.310 1.210 1.170 1.120 1.220 Brom-/snorfiets 3.360 3.430 3.550 3.340 3.140 2.980 3.250 Fiets 6.270 6.680 7.440 7.110 7.460 7.240 8.110 Voetganger 1.150 1.170 1.040 1.070 1.060 960 1.090 Overige 60 60 110 70 80 60 80 Totaal 18.110 18.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Bron: DVS
Gemiddeld aantal ziekenhuisgewonden per vervoerswijze in 2004 - 2006 t.o.v. 2007

9.000

8.000

7.270
7.000

6.000

5.000 4.710

4.000

3.153
3.000
2.000

1.167

1.000 1.030 0 97 70 Personen-/ Vracht- Motor/ Brom-/ Fiets Voet- Overige bestelauto auto/bus scooter snorfiets ganger gemiddeld 2004 - 2006 2007
21





1.15 erkeersdodenperreizigers-en
V
voertuig
kilometer


2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Reizigerskm
(x miljard) 187,6 189,3 190,9 196,9 195,0 195,1 197,2 177,1 Voertuigkm
(x miljard) 127,0 131,0 133,0 134,9 133,6 133,7 135,0 121,9 Doden 1.083 1.066 1.088 881 817 811 791 750 Doden per
mld rzgkm 5,8 5,6 5,7 4,5 4,2 4,2 4,0 4,2 Doden per
mld vtkm 8,5 8,1 8,2 6,5 6,1 6,1 5,9 6,2 De voertuigkilometers van 2004 - 2008 zijn gebaseerd op de gemiddelde ver- houdingsfactor tussen reizigers- en voertuigkilometers uit voorgaande jaren. Bron: DVS/CBS

210 1.400
180 1.200
150 1.000 aantal doden
120 800
90 600 miljard km

60 400
30 200 0 0 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 reizigerskilometers verkeersdoden voertuigkilometers trendlijn verkeersdoden
22





1.16
Ziekenhuisgewondenperreizigers-en voertuigkilometer


2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Reizigerskm
(x miljard) 187,6 189,3 190,9 196,9 195,0 195,1 197,2 Voertuigkm
(x miljard) 127,0 131,0 133,0 134,9 133,6 133,7 135,1 Ziekenh.gewonden 18.110 19.380 19.040 18.060 17.680 16.750 18.420 Ziekenh.gewonden
per mld reizigerskm 96,5 102,4 99,7 91,7 90,7 85,9 93,4 Ziekenh.gewonden
per mld voertuigkm 142,6 147,9 143,2 134,5 135,5 125,3 126,3 De voertuigkilometers van 2004 - 2007 zijn gebaseerd op de gemiddelde ver- houdingsfactor tussen reizigers- en voertuigkilometers uit voorgaande jaren. Bron: DVS

280 28.000 aantal ziekenhuisgewonden
240 24.000
200 20.000
160 16.000
120 12.000 miljard km

80 8.000
40 4.000 0 0 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 `06 '07 reizigerskilometers ziekenhuisgewonden voertuigkilometers trendlijn ziekenhuisgewonden
23





1.17 erkeersdodenperwegbeheerderen
V
maximumsnelheidGeregistreerde aantallen

Rijk 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
50 km 12 13 7 12 3 9 4 8
60 km

70 km 11 8 7 3 8 3 4 6
80 km 38 22 31 34 21 29 18 21
100 km 40 40 43 33 32 23 17 18
120 km 62 68 88 69 66 53 57 58 Onbekend 2 2 Totaal 163 151 176 151 132 119 100 111 Provincie 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
50 km 20 20 20 23 14 18 14 10
60 km 4 9 5 3 7 11 10 9
70 km 8 8 8 2 2 2 4 1
80 km 178 212 198 145 122 131 106 121
100 km 20 15 18 15 10 13 22 17
120 km 1 4 1 2 Onbekend 4 3 2 1 Totaal 230 264 249 193 162 177 157 161 Gemeente 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
30 km 39 35 50 32 37 32 38 31
50 km 277 287 276 197 188 217 204 196
60 km 16 17 22 31 41 45 49 50
70 km 17 16 9 18 10 10 10 5
80 km 226 200 216 152 133 97 116 96
100 km 2 2 1 1 Onbekend 15 25 13 13 12 Totaal 577 555 575 446 435 414 430 390 Overig 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
50 km 4 6 4 2 7 3 7 2
60 km 4 2 9 8 6 5 10 9
70 km 1 5
80 km 15 8 15 4 8 12 4
100 km
Onbekend
Totaal 23 17 28 14 21 20 22 15 Totaal 993 987 1.028 804 750 730 709 677
80 km: de slachtoffers bij 80 en 90 km zijn getotaliseerd Bron: DVS

24





1.18
Ziekenhuisgewondenperwegbeheerderen
maximumsnelheidGeregistreerde aantallen

Rijk 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
50 km 108 115 115 84 91 78 95 87
60 km 7 13 10 3 5 8 6 10
70 km 94 97 126 87 90 71 89 54
80 km 342 308 300 237 190 219 198 204
100 km 291 322 274 250 269 170 193 159
120 km 652 670 628 653 528 475 569 507 Onbekend 14 16 7 8 11 Totaal 1.494 1.525 1.453 1.328 1.189 1.028 1.158 1.032 Provincie 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
50 km 324 312 309 287 259 265 297 277
60 km 50 56 53 48 54 112 104 114
70 km 90 67 56 55 55 44 59 59
80 km 1.329 1.384 1.245 1.089 1.055 997 985 892
100 km 112 101 102 83 61 84 73 60
120 km 9 10 6 16 6 12 6 15 Onbekend 0 0 0 44 45 44 32 30 Totaal 1.914 1.930 1.771 1.622 1.535 1.558 1.556 1.447 Gemeente 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
30 km 587 691 691 725 773 839 926 905
50 km 4.922 4.891 4.637 3.837 3.907 3.749 3.999 4.103
60 km 133 179 229 250 314 364 445 505
70 km 155 142 145 130 124 91 146 114
80 km 1.602 1.453 1.455 1.218 1.073 1.008 994 813
100 km 9 10 10 6 2 7 3 9 Onbekend 0 0 0 183 261 202 242 202 Totaal 7.408 7.366 7.167 6.349 6.454 6.260 6.755 6.651 Overig 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
50 km 58 44 45 52 45 44 46 39
60 km 33 41 70 77 96 77 108 89
70 km 5 7 2 2 2 3 5
80 km 116 105 88 52 70 73 48 44
100 km 0 0 0 0 0 Onbekend 1 0 0 5 10 8 7 8 Totaal 213 197 205 188 223 205 214 180 Totaal 11.029 11.018 10.596 9.487 9.401 9.051 9.683 9.310
80 km: de slachtoffers bij 80 en 90 km zijn getotaliseerd Bron: DVS

25





1.19 erkeersdodenbijongevallenmet
V
bestelverkeerGeregistreerde aantallen

Binnen bestelauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Botsende partij
Auto 6 5 4 0 4 1 9 1 Bestelauto 3 4 2 3 0 1 2 0 Bromfiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Bus 1 0 0 0 2 0 0 0 Fiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Lopen 0 0 0 0 0 0 0 0 Motor/scooter 0 0 0 0 0 0 0 0 Snorfiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Vrachtauto 9 4 16 2 5 5 9 8 Overig/anders 23 23 35 9 9 14 15 19 Totaal 42 36 55 14 20 21 35 28 Buiten bestelauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Vervoermiddel
Auto 32 30 30 25 22 26 15 23 Bromfiets 7 9 7 4 2 4 4 6 Bus 0 0 0 0 0 0 0 0 Fiets 26 18 32 21 24 17 16 20 Lopen 7 8 13 12 8 9 4 2 Motor/scooter 8 9 13 9 3 4 4 6 Snorfiets 0 3 4 3 3 1 0 1 Vrachtauto 1 1 0 1 0 0 0 0 Overig/anders 0 0 1 1 0 0 0 1 Totaal 81 78 100 76 62 61 43 59 Totaal 123 114 155 90 82 82 78 87 Bestelauto betrokken en (vermoedelijke) veroorzaker
75 56 85 44 38 45 45 57
140

120

100

80

60

40

20
0

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 binnen bestelauto buiten bestelauto
26





1.20
Ziekenhuisgewondenbijongevallenmet
bestelverkeerGeregistreerde aantallen

Binnen bestelauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Botsende partij
Auto 170 154 157 149 101 155 118 115 Bestelauto 50 51 45 54 30 52 39 31 Bromfiets 4 0 1 3 2 0 1 0 Bus 3 9 3 9 4 3 3 1 Fiets 4 0 1 1 4 1 4 0 Lopen 2 2 0 1 2 0 0 0 Motor/scooter 0 2 0 4 0 1 0 0 Snorfiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Vrachtauto 49 39 40 39 52 36 41 40 Overig/anders 237 178 175 154 180 157 123 136 Totaal 519 435 422 414 375 405 329 323 Buiten bestelauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Vervoermiddel
Auto 379 402 394 394 314 336 275 302 Bromfiets 168 156 128 129 132 121 130 127 Bus 1 0 3 2 4 1 1 1 Fiets 200 169 180 163 195 191 186 224 Lopen 60 60 66 55 68 46 55 53 Motor/scooter 61 54 62 51 72 54 58 47 Snorfiets 17 21 24 28 30 28 21 34 Vrachtauto 4 1 4 7 5 3 6 6 Overig/anders 3 9 12 6 5 5 8 9 Totaal 893 872 873 835 825 785 740 803 Totaal 1.412 1.307 1.295 1.249 1.200 1.190 1.069 1.126 Bestelauto betrokken en (vermoedelijke) veroorzaker
865 757 778 752 767 743 669 705
1.400

1.200

1.000

800

600

400

200
0

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 binnen bestelauto buiten bestelauto
27





1.21 erkeersdodenbijongevallenmetvracht-
V
verkeerGeregistreerde aantallen

Binnen vrachtauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Botsende partij
Auto 2 0 0 1 1 0 1 1 Bestelauto 1 1 0 1 0 0 0 0 Bromfiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Bus 1 0 0 0 0 0 0 0 Fiets 0 0 0 1 0 0 0 0 Lopen 0 0 0 0 0 0 0 0 Motor/scooter 0 0 0 0 0 0 0 0 Snorfiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Vrachtauto 5 4 2 4 4 6 2 1 Overig/anders 7 6 6 3 6 3 4 8 Totaal 16 11 8 10 11 9 7 10 Buiten vrachtauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Vervoermiddel
Auto 77 57 76 57 30 53 46 36 Bestelauto 9 4 16 2 5 5 9 8 Bromfiets 3 9 7 4 1 8 6 3 Bus 1 0 0 0 0 0 0 2 Fiets 36 19 19 38 30 40 26 21 Lopen 14 6 11 4 10 3 14 7 Motor/scooter 7 9 5 7 6 3 3 8 Snorfiets 0 2 1 4 4 5 4 1 Overig/anders 2 1 2 5 2 0 0 2 Totaal 149 107 137 121 88 117 108 88 Totaal 165 118 145 131 99 126 115 98 Vrachtauto betrokken en (vermoedelijke) veroorzaker
75 57 53 52 51 61 43 53
210

180

150

120

90

60

30
0

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 binnen vrachtauto buiten vrachtauto
28





1.22
Ziekenhuisgewondenbijongevallenmet
vrachtverkeerGeregistreerde aantallen

Binnen vrachtauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Botsende partij
Auto 17 5 10 18 11 9 7 12 Bestelauto 4 1 4 7 5 3 6 6 Bromfiets 1 0 0 0 0 0 0 1 Bus 0 1 0 0 0 1 1 1 Fiets 1 0 2 1 0 0 0 0 Lopen 0 0 0 0 0 0 0 0 Motor/scooter 0 0 0 2 0 0 0 0 Snorfiets 0 0 0 0 0 0 0 0 Vrachtauto 48 23 15 22 18 17 17 21 Overig/anders 38 50 30 30 34 31 41 41 Totaal 109 80 61 80 68 61 72 82 Buiten vrachtauto 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Vervoermiddel
Auto 267 288 290 241 225 229 269 200 Bestelauto 49 39 40 39 52 36 39 40 Bromfiets 38 40 34 27 21 20 27 34 Bus 4 8 4 0 0 0 3 1 Fiets 67 65 77 64 72 73 74 63 Lopen 12 14 13 13 16 12 15 22 Motor/scooter 19 16 17 27 20 15 18 0 Snorfiets 10 8 5 10 4 5 6 3 Overig/anders 1 3 5 1 5 1 1 4 Totaal 467 481 485 422 415 391 452 367 Totaal 576 561 546 502 483 452 524 449 Vrachtauto betrokken en (vermoedelijke) veroorzaker
338 302 285 255 246 243 272 271
700

600

500

400

300

200

100
0

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 binnen vrachtauto buiten vrachtauto
29





1.23 erkeersdodenpermiljoeninwonersinen
V
buitenEuropain2007

Europa EU-landen Buiten Europa Malta 29 Belgie 101 Japan 52 Nederland 43 Cyprus 114 Australië 77 Groot Brittannië 50 Slowakije 116 Canada* 91 Zweden 52 Tsjechie 119 Nieuw Zeeland 100 Duitsland 60 Hongarije 122 Zuid-Korea* 127 Finland 72 Roemenië 130 Verenigde Staten* 142 Frankrijk 73 Bulgarije 131 Denemarken 75 Griekenland 141 Ierland 78 Slovenie 145 Oostenrijk 83 Polen 146 Spanje 86 Estland 146 Luxemburg 90 Letland 184 Portugal 92 Litouwen 218 Italie* 96
* Cijfers van 2006 Bron: IRTAD - OECD
EU-landen

250

225

200

175

150

125

100

75

50

25
0
Malta Polen Ierland Spanje Italie * Belgie Zweden Finland Cyprus Estland Letland Frankrijk Portugal Tsjechie Bulgarije Slovenie Nederland Duitsland Oostenrijk Slowakije Hongarije Roemenië Litouwen Luxemburg Denemarken Griekenland Groot Brittannië
gemiddelde EU
30




Buiten Europa


250

225

200

175

150

125

100

75

50

25
0 * Japan
Australië Canada*
Nw Zeeland Staten.re Zuid-Korea* V gemiddelde EU

31




Inhoud


2 Kengetallen 33
2.1 Rijden onder invloed 36
2.2 Gebruik gordels en kinderbeveiliging 38
2.3 Lichtvoering fietsers 40
2.4 Bevolkingssamenstelling per leeftijdsklasse 42
2.5 Wagenparkcijfers 43
2.6 Rijbewijsbezit voor besturen personenauto 44
2.7 Registratie verkeersovertredingen 46
2.8 Ontwikkelingen op rotondes 47


32





2 Kengetallen


33




Inleiding

Dit hoofdstuk beschrijft de kengetallen van onderwerpen die vallen onder gedragsbeïnvloeding. Zoals alcohol- en gordelgebruik, fiets- verlichting, bevolkingsgroei, wagenpark, rijbewijsbezit en verkeers- overtredingen.


34





35





2.1 Rijdenonderinvloed

Vanaf 1999 voert DVS onderzoek uit naar het alcoholgebruik onder automobilisten. In samenwerking met de politie worden door het hele land alcoholcontroles gehouden.

7%
Percentage overtreders in 2000 - 2007

6%

5%

4,3 4,1 4,1
4% 3,7
3,4 3% 2,8 3,0 3,0 2%

1%
0%

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Percentage overtreders verdeeld naar mannen en vrouwen
7%
in 2000 - 2007

6%

5,2
5% 4,9 4,8
4,4
4% 4,1 3,5 3,6 3,3 3%
2,2 2,3
2% 2,1 2,0 1,7 1,8 1,8
1,6
1%
0%

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 mannen vrouwen Circa 82% van alle overtreders is van het mannelijke geslacht.


3,6% van de mannelijke bestuurders zijn in overtreding. Bij vrouwen is dit 1,8%.
36




Percentage overtreders verdeeld naar leeftijd en geslacht


2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Mannen

18-24 jaar 4,1 3,6 3,8 3,1 2,7 2,4 2,6 2,8
25-34 jaar 5,8 5,2 5,0 5,0 4,9 4,0 4,1 3,7
35-49 jaar 5,6 5,9 5,8 5,2 5,0 3,7 3,9 4,5
50 jaar eo 4,8 4,4 4,3 4,1 3,4 2,9 3,1 2,9 Totaal 5,2 4,9 4,8 4,4 4,1 3,3 3,5 3,6 Vrouwen

18-24 jaar 0,7 0,9 0,6 0,8 1,0 1,0 0,7 1,1
25-34 jaar 1,3 2,1 2,3 2,1 1,6 1,6 1,6 2,1
35-49 jaar 3,9 3,0 3,4 3,0 2,1 2,2 2,7 2,0
50 jaar eo 2,7 1,7 2,4 1,5 1,5 1,5 1,5 1,9 Totaal 2,2 2,1 2,3 2,0 1,6 1,7 1,8 1,8 Percentage overtreders verdeeld naar tijdstip in 2001-2007
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Vrijdag

22:00 - 00:00 uur 2,3 2,5 2,3 2,1 2,0 2,1 1,9 00:00 - 02:00 uur 4,3 4,8 4,9 4,6 4,4 3,7 3,8
02:00 - 04:00 uur 9,5 8,8 8,3 7,0 6,1 8,2 7,3 Totaal 4,3 4,3 4,2 3,7 3,5 3,5 3,5 Zaterdag

22:00 - 00:00 uur 2,1 2,6 2,0 2,2 1,3 1,5 1,6 00:00 - 02:00 uur 4,7 3,8 3,5 3,1 2,3 2,8 2,9
02:00 - 04:00 uur 6,5 6,3 5,9 4,8 5,0 4,0 4,8 Totaal 3,9 3,9 3,3 3,1 2,3 2,3 2,6 Het aandeel overtreders is in 2007 op vrijdagnacht tussen 02:00 - 04:00 uur het grootst (7,3%).
Op zaterdag is het percentage overtreders op hetzelfde tijdstip een stuk lager (4,8%).

37





2.2 Gebruikgordelsenkinderbeveiliging

De laatste jaren zijn meer soorten zitjes in de handel ge nomen die bijdragen aan het veilig vervoeren van kinderen in de auto. Een voorbeeld is de zittingverhoger, die voor grote kinderen een veiliger gebruik van de gordel mogelijk maakt. Het gordelgebruik onder autobestuurders is in 2008 gestegen. De ontwikkeling op lange termijn laat sinds 2000 een stijgende lijn zien.

Ontwikkeling gordelgebruik in personenauto's van 1992-2008
100% 94 95
91 92 92
90% 89 87 94 94
90 90 89
87

80% 81
78 79 86
75 76 74 80 73
70% 69
74

72 64 65
70 71 63
60%

52

50%

41 41

40%

34 32

30%

20% 16

10%
0%

1992 1995 1997 1998 2000 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 bestuurder voorpassagier achterpassagier Het gordelgebruik onder bestuurders in de periode 2002 - 2008
100%

94 95

90% 90

84
80% 80 80
---

70%

60%

55

50%

40%
Personenauto's Bestelauto's
2002 2004 2006 2008 Bron: DVS

38




Percentage gordelgebruik bestuurder personenauto naar gebiedstype

100%

93 91 92 94 95
90% 88 90 86
83
80%

74
70%

60%

50%

40%
Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde kom
2000 2002 2004 2006 2008 Buiten de bebouwde kom is het gordelgebruik nog altijd hoger dan binnen de kom.
Percentage gebruik van beveiligingsmiddelen voor kinderen
70%12 jaar
tot

60%

50%

40%

30%

20%

10%
0%
e
met gordel Op schoot r ledrog redn zo Los op de stoel (zonder gordel) In een kinderzitj Met een babyzitje Met een reiswieg Op een zittingverhoger Op de stoel met gordel Op een zittingverhoge
2002 2004 2006 2008 De nieuwe regelgeving per 1 maart 2006 voor het gebruik van kinderzitjes heeft duidelijk verandering in het gebruik van beveiligingsmiddelen door kinderen tot gevolg. Het aandeel kinderen dat zonder gordel of zitje in 2006 en 2007 werd vervoerd was ca 10%. In 2004 en 2005 was dat nog resp. 25 en 20%. Het kinderzitje was in 2007 het meest gebruikte beveiligingsmiddel voor kinderen kleiner dan 1,35 m.

39





2.3 Lichtvoeringfietsers

Onderstaande informatie is gebaseerd op metingen die jaarlijks in december en de daarop volgende januari in 2003 t/m 2007 zijn uitgevoerd. Het onderzoek geeft inzicht in de mate waarin fietsers voor- en achterverlichting gebruiken. Hierbij maken we on- derscheid tussen complete verlichting volgens de wettelijk norm en volledige verlichting buiten de norm. Dagelijks zijn er metingen ver- richt in de ochtend van 6.30 tot 9.00 uur en in de avond van 17.00 tot 21.00 uur. In vergelijking met metingen in voorgaande jaren blijkt dat de opgaande trend in het voeren van fietsverlichting stagneert. Wel is bij de laatste 2 metingen een stijging waargenomen. Mogelijk komt dit door een wijziging in de regelgeving, die het voeren van losse verlichting toestaat.
Percentage fietsers met volledige verlichting

75%r- en achterlicht brandend)
(voo

70%

65% 64
63 62
60%

57

55%

50% 48

45%

40%

2003 2003/2004 2004/2005 2005/2006 2006/2007
75%
Percentage volledige verlichting naar dagdeel

70%

65% 64

60% 59 60
55% 53

50%

45%

40%
ochtend avond
volgens norm niet volgens norm Volgens norm: verlichting aan fiets bevestigd en continue brandend Niet volgens norm: verlichting niet aan fiets bevestigd en/of niet continu brandend


40





85%entage volledige verlichting naar groepsverband Perc


80%

75% 75

61

70%

65%

61

60%

55% 55

50% alleen groep
volgens norm niet volgens norm Percentage volledige verlichting naar geslacht

75%

70%

65% 64

60% 60

58

55% 53

50%

45%

40%
man vrouw
volgens norm niet volgens norm Percentage volledige verlichting naar leeftijdsklasse
100%

90%

80% 80 79 79
70% 70 69 70 69
65

61

60%

54 54

53 5152 5452
50% 48

45

40% 41

37

30%
feb03 dec03/jan04 dec04/jan05 dec05/jan06 dec06/jan07 50 jaar Bron: DVS

41





2.4
Bevolkingssamenstellingperleeftijdsklasse Aantallen x miljoen

Leeftijdsklasse 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 00-04 1,00 1,01 1,02 1,02 1,01 0,99 0,97 0,95
05-09 1,00 0,99 0,98 0,99 0,99 1,00 1,01 1,01
10-14 0,98 0,99 1,00 1,01 1,01 1,00 0,99 0,98
15-19 0,93 0,94 0,96 0,97 0,98 0,99 1,00 1,00
20-24 0,96 0,97 0,97 0,97 0,97 0,96 0,97 0,98
25-29 1,12 1,07 1,03 1,01 0,99 0,99 0,99 0,99
30-34 1,32 1,31 1,30 1,25 1,19 1,12 1,07 1,02
35-39 1,33 1,33 1,32 1,32 1,31 1,31 1,30 1,27
40-44 1,24 1,26 1,28 1,29 1,31 1,31 1,31 1,30
45-49 1,14 1,16 1,17 1,18 1,20 1,22 1,24 1,25
50-54 1,18 1,15 1,12 1,11 1,11 1,12 1,13 1,14
55-59 0,88 0,97 1,04 1,08 1,11 1,15 1,11 1,09
60-64 0,74 0,75 0,77 0,80 0,82 0,84 0,92 1,00
65-69 0,64 0,65 0,65 0,66 0,68 0,70 0,71 0,73
70-74 0,56 0,56 0,57 0,57 0,58 0,58 0,58 0,59
75-79 0,46 0,46 0,45 0,46 0,46 0,47 0,48 0,48
80-84 0,29 0,30 0,31 0,33 0,34 0,34 0,34 0,34
85-89 0,16 0,16 0,16 0,16 0,16 0,17 0,18 0,19
90-94 0,06 0,06 0,06 0,06 0,06 0,06 0,07 0,07
95 eo 0,01 0,01 0,01 0,01 0,01 0,01 0,02 0,02 Totaal 15,99 16,11 16,19 16,26 16,31 16,33 16,36 16,41 Bron: CBS
Gemiddelde bevolkingssamenstelling in 1998 - 2007 t.o.v. 2008
1,4

1,2

1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
00-04 05-09 10-14 15-19 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64 65-69 70-74 75-79 80-84 85-89 90-94 95 e.o. gemiddeld 1998 - 2007 2008 Bron: CBS

42





2.5 agenparkcijfers
W
Aantallen x 10.000


2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Bus 1,1 1,1 1,1 1,0 1,1 1,1 1,1 1,1 Spec.voertuig 4,0 4,3 4,7 5,0 5,1 5,5 5,8 6,1 Trekker 6,0 6,2 6,3 6,0 6,5 6,6 7,1 7,3 Vrachtauto 8,3 8,3 8,2 8,0 7,8 7,6 7,6 7,5 Motor 43,8 46,1 49,4 52,0 53,7 55,3 56,8 58,5 Bestelauto 75,6 79,8 83,6 87,0 89,4 86,3 84,9 86,2 Pers.auto 653,9 671,1 685,5 690,8 699,2 709,2 723,0 739,2 Totaal 792,7 816,8 838,8 849,8 862,7 871,6 886,3 905,9 Bron: CBS

800

700

600

500

400

300

200

100
0
'88 '90 '92 '94 '96 '98 '00 '02 '04 '05 '06 '07 '08 personenauto bestelauto motor vrachtauto Bron: CBS
Indices aantal voertuigen (1996 = 100)

225

200

175

150

125

100

75

50

1996 1998 2000 2002 2004 2005 2006 2007 2008 personenauto bestelauto motor vrachtauto
43





2.6 Rijbewijsbezitvoorbesturenpersonenauto

Rijbewijsbezit per 1.000 personen per leeftijdsklasse Leeftijd 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
18 - 19 340 335 367 359 347 369 392 393
20 - 24 710 727 734 742 742 727 720 685
25 - 29 838 842 835 845 872 810 803 802
30 - 39 900 897 900 907 910 893 902 866
40 - 49 896 896 898 906 905 903 904 908
50 - 59 858 862 867 874 874 871 878 872
60 - 64 784 802 814 823 831 843 839 893
65 - 74 627 647 662 668 689 702 718 735
75 e.o. 351 362 375 399 390 412 441 417 Aantal rijbewijzen per leeftijdsklasse Aantallen x 100.000 Leeftijd 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
18 - 19 1,4 1,3 1,6 1,5 1,6 1,7 1,7 1,5
20 - 24 6,5 6,7 6,8 6,7 6,7 6,5 6,2 6,6
25 - 29 9,5 9,2 8,6 8,5 8,4 8,0 8,4 7,9
30 - 39 23,6 23,7 23,6 23,5 23,0 22,0 21,5 20,5
40 - 49 21,0 21,3 21,7 22,1 22,4 22,7 22,9 23,1
50 - 59 17,5 17,9 18,5 18,8 18,8 19,4 19,7 19,6
60 - 64 5,6 6,0 6,1 6,5 7,1 7,0 7,3 8,3
65 - 74 7,4 7,7 7,9 8,1 8,5 8,8 9,1 9,5
75 eo 2,9 3,1 3,3 3,5 3,5 3,8 4,2 4,5 Totaal 95,4 96,8 98,1 99,4 100,1 99,7 100,9 101,5 Bron: CBS

Aantal rijbewijzen per leeftijdsklasse (x 1.000)

3500

3000

2500

2000

1500

1000

500
0 18-19 20-24 25-29 30-39 40-49 50-59 60-64 65-74 75 eo
1995 2000 2005 2007
44





2.7
Registratieverkeersovertredingen
Aantallen x 1.000.000


2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Snelheid 5,65 6,74 6,93 7,65 7,27 7,96 8,87 9,74 9,16 Parkeren/
stilstaan 0,97 1,05 1,12 1,18 1,13 1,04 0,99 0,94 0,88 Roodlicht 0,28 0,32 0,33 0,39 0,38 0,40 0,36 0,32 0,27 Overig 0,90 1,09 1,16 1,36 1,59 1,57 1,72 1,64 1,35 Totaal 7,79 9,20 9,54 10,57 10,37 10,98 11,94 12,64 11,66 Bron: CJIB

700
Indices verkeersovertredingen (1996 = 100)

600

500

400

300

200

100
0
`96 `97 `98 `99 `00 `01 `02 `03 `04 `05 `06 `07 `08 snelheid parkeren/ roodlicht overig totaal stilstaan
Aantal verkeersovertredingen (x 1.000)

10.000

9.000

7.500

6.000
4.500
3.000

1.500
0
'96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 snelheid parkeren/ roodlicht overig stilstaan

45




Percentage geregistreerde verkeersovertredingen
in de periode 2003 - 2008

100%

15 14 14 13 12
90%

3 2
4 3

80% 4 8
8 7
9
11
70%
60%
50%
40% 70 73 74 77 79 30%
20%

10%
0%
2004 2005 2006 2007 2008 snelheid parkeren/ roodlicht overig stilstaan

46




2.8Ontwikkelingenoprotondes

Ontwikkeling aantal rotondes
Wegbeheerder per 1 januari van 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Gemeente 2.147 2.478 2.583 2.657 2.765 2.925 3.038 Provincie 566 631 657 687 744 825 850 Rijk 35 35 35 38 41 31 34 Waterschap 17 27 28 30 32 34 35 Overig 4 4 4 4 4 4 5 Totaal 2.769 3.175 3.307 3.416 3.586 3.819 3.962 Toename aantal rotondes t.o.v. voorgaande jaren
Wegbeheerder 2003/ 2004/ 2005/ 2006/ 2007/ 2008/ 2009/ 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Gemeente 523 331 105 74 108 160 113 Provincie 123 65 26 30 57 81 25 Rijk 9 0 0 3 3 ­10 3 Waterschap 11 10 1 2 2 2 1 Overig 2 0 0 0 0 0 1 Totaal 668 406 132 109 170 233 143 Met de toename van het aantal rotondes valt een afname van het aantal ongevallen ­ op de desbetreffende locaties ­ te constateren. Aantal ongevallen en slachtoffers op rotondes
op mini- op normale op alle rotondes rotondes rotondes 2007 2008 2007 2008 2007 2008 Aantal ongevallen 2.436 2.186 1.897 2.029 4.333 4.215 Aantal verkeersdoden 6 4 1 7 7 11 Aantal ziekenhuisopnamen 153 161 74 89 227 250 Aantal overige gewonden 400 417 206 273 606 690 Aantal slachtoffers 559 582 281 369 840 951 De bepaling van het aantal ongevallen en slachtoffers op rotondelocaties is als volgt:

· Geografisch wordt de locatie en de vorm van de rotonde vastgesteld.
· Vervolgens wordt de oppervlakte van de rotonde bepaald ­ de rotonde-

polygoon.

· ot slot wordt a.d.h.v. de coördinaten het aantal ongevallen en slachtoffers T
in deze rotondepolygoon berekend.
Bron: DVS
47




Ontwikkeling aantal rotondes bij wegbeheerder gemeente en provincie
3.500
3.000
2.500
2.000

1.500

1.000

500
0

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 gemeente provincie
Toename aantal rotondes t.o.v. voorgaande jaren

700

600

500

400

300

200

100
0
'03/'02 '04/'03 '05/'04 '06/'05 '07/'06 '08/'07 '09/'08 gemeente provincie


48








U heeft het Kemcijferboekje Verkeersveiligheid 2009 ontvangen. Voor een correcte verspreiding van de
kerncijfers verkeersveiligheid, uitgave 2010, vragen we u om onderstaande vragen te beantwoorden en dit kaartje naar ons terug te sturen.
Zijn uw gegevens gewijzigd, of weet u iemand die het boekje graag ontvangt, dan kunt u hier een nieuw adres invullen:
Organisatie
Afdeling
Ter attentie van dhr./mw. Postadres
Postcode Plaats
E-mailadres
Hoeveel exemplaren wenst u volgend jaar te ontvangen? Indien u dit op een ander adres wenst, dan kunt u dat hierboven aangeven.
De tabellen worden volgend jaar mogelijk alleen
digitaal aangeboden. Hoe ontvangt u de kemcijfers
verkeersveiligheid het liefst?
o ik bekijk de cijfers op de website (vul hierboven uw

e-mail adres in).
o ik blijf graag een brochure ontvangen
Hartelijk dank voor uw reactie.




geen nodig
postzegel

ouw J.M.M. Hitz dnummer 1184 . mevr Rijkswaterstaat t.a.v Antwoor 6200 VB Maastricht 6200VB1184




DVS0309KL006

Water. Wegen. Werken. Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot
en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. www.rijkswaterstaat.nl