Populariteit mondwater neemt toe

24/04/2009 14:50

Schuttelaar & Partners B.V.

Veranderende voedingspatronen tasten ons gebit aan

Weesp, 24 april 2009. Consumenten kopen steeds meer mondwater, zo blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Nielsen. Dat is geen overbodige luxe, want door toename van het aantal eet- en drinkmomenten is het risico op tandbederf en gaatjes verhoogd.

Doordat het aantal eet- en drinkmomenten op een dag toeneemt, wordt het gebit met meer zuuraanvallen geconfronteerd en is er minder tijd voor remineralisatie. Bovendien verschijnen er steeds meer producten die de kans op tandbederf vergroten. Extra aandacht voor het gebit is daarom noodzakelijk.

Mondwater bestrijdt bacteriën in tandplaque en werkt tegen gaatjes. Tandplaque wordt veroorzaakt door producten die veel suikers en zetmeel bevatten, zoals snoep, snacks, frisdrank, sappen, fruit, pasta, crackers en koek. "Voor een goede gezondheid van het gebit is het belangrijk om producten met gemakkelijk vergistbare koolhydraten en voedingszuren met mate te consumeren", aldus de recent verschenen Kabinetsnota 'Gezonde voeding, van begin tot eind'.

"Met goed poetsen wordt maar zo'n 40-60% tandplaque verwijderd. Met mondwater is dat te verhogen", aldus Fridus van der Weijden, Universitair hoofddocent van parodontale aandoeningen (Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam). Mondwaters bestaan in diverse varianten. Zo zijn er mondwaters die zich specifiek richten op het voorkomen van gaatjes, het tegengaan van plaqueopbouw en bescherming van gevoelige tanden. Bovendien zijn er mondwaters tegen halitose (chronisch slechte adem), een aandoening waar zo'n 330.000 volwassenen last van hebben. Mondwater is overigens geen vervanger voor het tandenpoetsen, maar "kan een additioneel hulpmiddel zijn voor de grote groep mensen die verkeerd poetst," aldus de heer Renggli, professor emeritus parodontologie.

Uit onderzoek van GABA, producent van mondverzorgingsproducten onder de merken elmex(c) en meridol(c), blijkt dat mondwater niet standaard geadviseerd wordt door tandartsen en mondhygiënisten. GABA is daarom een campagne gestart om de aandacht voor mondwater onder professionals te vergroten.





http://klanten.schuttelaar.nl/gaba/persbericht(underscore)20090421/