Gemeente Alphen aan den Rijn


Gemeente optimistisch in jaarverslag 2008

Alphen aan den Rijn sluit het jaar 2008 af met een voordelig financieel resultaat van 3,9 miljoen euro. Dit betekent dat, ondanks de kredietcrisis, de financiële huishouding van de gemeente goed op orde is. Dienstverlening en wijkgericht werken waren belangrijke speerpunten van het afgelopen jaar.

De stad wordt door het merendeel van de bewoners als veilig ervaren en maar liefst 81 procent van de mensen voelt zich verantwoordelijk voor zijn directe woonomgeving. Deze cijfers blijken uit de stadsmonitor 2008/2009. Voor het overige is er in veel zaken flinke vooruitgang geboekt.

Realistisch
Economisch gezien gaat het met de meeste Alphenaren nog steeds goed. Ondanks dat de kredietcrisis gevolgen heeft voor de bedrijvigheid en werkgelegenheid. Deze gevolgen voor de Alphense samenleving zullen naar verwachting pas op termijn zichtbaar worden. De gemeente blijft uitstroomcijfers via het CWI en instroom in de WWB en andere vangnetvoorzieningen op de voet volgen, vooral als het gaat om jongeren. Er is extra ingezet op het aantrekken van hoogwaardige werkgelegenheid naar de stad. Ook is er gewerkt aan het herstructureren van bedrijventerreinen en het ontwikkelen van een nieuw bedrijventerrein in het Steekterweggebied. De gemeente blijft anticiperen op nieuwe kansen.

Dienstverlening
In 2008 heeft de gemeente gewerkt aan het verbeteren van haar dienstverlening volgens de behoefte en de logica van de klant. Zo is er in 2008 ingezet op een betere toegankelijkheid van de dienstverlening. Dit door plannen te maken voor het verder ontwikkelen van het Service Centrum Alphen tot één loket voor alle vragen. De klanttevredenheid is het afgelopen jaar toegenomen. Voor het baliewerk gaven klanten het rapportcijfer 7,7, zo blijkt uit klanttevredenheidsonderzoek. Wachttijden en levertijden zijn verder verkort. Er zijn voorbereidingen getroffen om de digitale dienstverlening verder uit te breiden. Vooral op het gebied van het digitaal aanbieden van producten en diensten en als het gaat om beperken van de regeldruk, wil de gemeente nog de nodige verbeterslagen maken.

Wijkgericht werken
Ook wijkgericht werken was het afgelopen jaar één van de speerpunten van het gemeentebeleid. Er is een wijkmanager aangetrokken, en wijkplannen worden volop uitgevoerd. Ook het wijkoverleg draait goed. Buurtbeheer, buurtbemiddeling en buurtpreventie krijgen blijvende aandacht. Met het wijkgericht werken wil de gemeente de leefkwaliteit en de sociale samenhang in de wijken verder verbeteren.

Participatie, jeugd, verkeer en woningbouw
Alphen kent nog steeds een hoge participatiegraad onder de bevolking. In 2008 is er intensief met inwoners samengewerkt bij de ontwikkeling van de Lage Zijde, woonservicezone Nieuwe Sloot, het windmolendebat en het opstellen van de Visie Buitengebied. Ook is er veel aan gedaan om bewoners te betrekken bij de komst van de nieuwe burgemeester. Op het gebied van jeugdbeleid heeft de gemeente ingezet op betere ontwikkelingskansen voor jongeren. Om ze van een goede startkwalificatie op de arbeidsmarkt te verzekeren is in 2008 een kwalificatieplichtmedewerker van start gegaan. Op het gebied van jeugd en veiligheid is er gewerkt aan het opzetten van een breed overleg tussen alle betrokken partijen op dit gebied. Een grote uitdaging blijft volgens de stadsmonitor verkeer en parkeren. De gemeente heeft in 2008 ingezet op uitvoering van het GVVP en de corridorstudie 207. De woningmarkt stuurt aan op temporisering van het woningbouwprogramma.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn