Management | Bedrijfs- en Organisatiekunde > Maatschappelijk
verantwoord ondernemen | Ethiek
Bedrijfsethiek een goede zaak
Auteur(s) Jeurissen R.J.M. (red.)
Jaar 2009
Druk 7e
Aantal pagina's 332
ISBN 9789023242178
Prijs EUR 36,20
Voor docenten Docentenservice
Management & Ethiek Reeks
Een goede onderneming staat vandaag de dag niet alleen voor winst en
continuïteit, maar evenzeer voor integriteit en maatschappelijke
verantwoordelijkheid. Bedrijven worden steeds vaker aangesproken op
hun rol in de samenleving en gaan op hun beurt het gesprek aan met
belanghebbenden over de wederzijdse verwachtingen. De overheid helpt
een handje met inspirerend en stimulerend beleid. Ondertussen wordt de
samenleving complexer en stellen globalisering en ontwikkelingen op
het gebied van wetenschap en techniek ons telkens voor nieuwe
dilemmas.
'Bedrijfsethiek: een goede zaak' beschrijft en analyseert deze
ontwikkelingen vanuit een moreel perspectief. Aan de hand van
uitgebreide casuïstiek komen strategieën en instrumenten aan de orde
waarmee ondernemingen de morele kwaliteit van hun besluitvorming
kunnen verbeteren, zoals integriteitstraining en sociale en ethische
doorlichting. Het boek biedt een fundamenteel kader om de recente
ontwikkelingen op het gebied van integriteitsmanagement en
maatschappelijk verantwoord ondernemen te begrijpen en er zelf mee aan
de slag te gaan.
In 2002 won 'Bedrijfsethiek een goede zaak' de J.J.F. van den Bergh
Prijs, voor het beste boek binnen de toegepaste gedragswetenschap. De
jury schreef:
Door de prettige schrijfstijl en door illustratie van herkenbare
situatieschetsen is het boek, ondanks de weerbarstige materie, zeer
leesbaar. Bedrijfsethiek: een goede zaak is onder andere een aanrader
voor iedere ondernemer die, zoals een goede ondernemer betaamt, bij
tijd en wijle doet aan zelfreflectie en reflectie op het handelen van
de onderneming. Dit type boek dient eigenlijk in de bibliotheek van
elk zichzelf en de maatschappij respecterend bedrijf te worden
opgenomen.
Deze zesde druk is geheel geactualiseerd, herzien en uitgebreid met
nieuwe hoofdstukken over integriteit, corruptie, duurzaam beleggen en
de ethiek van internationaal zakendoen.
Redactie
Prof. dr. Ronald Jeurissen is hoogleraar Bedrijfsethiek aan Nyenrode
Business Universiteit.
Bedrijfsethiek een goede zaak
-
Bedrijfsethiek een goede zaak
Deel 1 Uitgangspunten
1 Bedrijfsethiek en verantwoord ondernemen
1.1 De samenleving vraagt om verantwoordelijke ondernemingen
1.2 Het perspectief van de bedrijfsethiek
1.3 Ethiek en winst
1.4 Is de wet niet voldoende? 15
1.5 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
2 Morele verantwoordelijkheid in organisaties
2.1 Omschrijving van morele verantwoordelijkheid
2.2 Factoren in de organisatie die morele verantwoordelijkheid
beïnvloeden 2.3 Managen van verantwoordelijkheid
2.4 Morele verantwoordelijkheid van organisaties
3 Integriteit
3.1 Integriteit en vertrouwen
3.2 Integriteit als professionele verantwoordelijkheid
3.3 Managen van integriteit
4 Waarden en morele normen in de onderneming
4.1 Waarden, deugden en morele normen
4.2 Morele principes
4.3 Morele rechten
4.4 Rechtvaardigheid
4.5 Utilistische ethiek
4.6 Spanningen tussen morele principes
4.7 Morele dilemmas
4.8 Zorg
4.9 Zijn morele oordelen subjectief?
5 Maatschappelijke verantwoord ondernemen en strategie
5.1 Maatschappelijk verantwoord ondernemen of winstmaximalisatie?
5.2 Marktconforme strategieën voor maatschappelijk verantwoord
ondernemen
6 De belanghebbenden van de onderneming
6.1 Economische en maatschappelijke belanghebbenden
6.2 Belanghebbenden en sturing
6.3 Dialoog en samenwerking tussen de onderneming en belanghebbenden
Deel 2 Toepassingen
7 Verantwoordelijkheid voor consumenten
7.1 Productverantwoordelijkheid
7.2 De consument die steeds dikker werd
7.3 Reclame en ethiek
8 Verantwoordelijkheid voor en van werknemers
8.1 Klassieke werknemersrechten
8.2 Verantwoordelijkheden van werkgevers en werknemers
8.3 Verantwoordelijkheid voor werknemers bij baanonzekerheid en
ontslag
9 Verantwoordelijkheid voor natuur en milieu
9.1 Fasen in het natuurbeheer
9.2 Milieu en eigenbelang
9.3 Doelen van milieubeleid
9.4 De beperkte sturingskracht van de overheid en de markt
9.5 Zelfsturing van bedrijven
9.6 Een collectieve verantwoordelijkheid voor duurzaamheid
10 Omgaan met corruptie en geschenken
10.1 Corruptie: een wereldwijd probleem
10.2 Moreel onjuist en verboden
10.3 Omkoping, afpersing, smeergeld of een geschenk?
10.4 Wat kunnen bedrijven doen tegen corruptie?
11 Ethiek en internationaal zakendoen
11.1 Westerse bedrijven en ontwikkelingslanden
11.2 Zakendoen in andere culturen
11.3 Onderneming en mensenrechten
11.4 Een theoretisch kader voor internationale bedrijfsethiek
12 Beleggers en de behoefte aan openheid en transparantie
12.1 De groeiende belangstelling voor ethiek in de beleggingswereld
12.2 Verschillende beleggers verschillende informatiebehoeften
12.3 De ontwikkeling van verantwoord beleggen
13 Ethiek organiseren
13.1 Strategieën gericht op verantwoord handelen door medewerkers
13.2 Gedragscodes
13.3 Maatschappelijke verantwoording
www.mvoscripties.nl
Doel van deze site is om zo veel mogelijk afgeronde scripties,
werkstukken, research papers en thesissen HBO en WO rond verantwoord
en duurzaam ondernemen gratis toegankelijk te maken. De site biedt een
neutraal platform voor alle studenten die betrokken zijn bij dit thema
in Nederland. Met deze scripties wordt een belangrijke bijdrage
geleverd aan kennisontwikkeling op dit belangrijke terrein. Na
identificatie kan gericht gezocht worden en kunnen studenten eigen
werk uploaden. Ook kan je er terecht voor scriptieprijzen, een
groeiend aanbod stageplaatsen en links naar relevante sites.
Uitgeverij Van Gorcum