Ondernemingsraad aan de slag met recessie


Basis voor een nieuwe ondernemingsstrategie

LEUSDEN, 20090424 -- Kritisch zijn op het gedrag van je directeur en collega managers is niet eenvoudig en vaak ongewenst. Ondernemingsraden ervaren dat vaak aan den lijve. Maar er is wel degelijk aanleiding voor een kritische opstelling en juist de ondernemingsraad kan die rol oppakken.

We zien ondernemingen ontsporen door een strategie van ongeremde groei en ongeremde ambities van het topmanagement. Het tegenwicht in de besluitvorming ontbrak. Deze luchtbel is uiteindelijk ontploft als een airbag in het gezicht van de topmanager.

Daarnaast is de beloning van het topmanagement met een vast inkomen naast de variabele bonussen ook in veel gevallen ontspoord. Deze managers hebben door een verkeerde strategie de onderneming laten ontsporen.


Vertrouwen opbouwen

Personeel en maatschappij zien die ontsporing en daardoor heeft het vertrouwen in het bestuur van de onderneming een flinke deuk opgelopen. Het topmanagement weet ook niet hoe het nu verder moet. Zij zijn namelijk geselecteerd op de eigenschappen die tot de huidige problemen hebben geleid, door het uitzetten van een strategie gericht op ongeremde groei en ongeremde ambities.

Het vertrouwen komt pas terug als men overgaat op een andere wijze van besluitvorming. Waarbij alle betrokken partijen een bijdrage kunnen leveren. Er moet dus een bijstelling van het besluitvormingsproces komen want dat leidt tot een andere strategie. De mogelijkheden zijn er door de or een sterkere rol en positie te geven in de besluitvorming. Het bestuur van de onderneming moet zich hier echter wel voor inzetten.

Volgens GreenPeace wil meer dan 70% van het publiek (dat veelal ook personeel is) een groenere samenleving. De publieke opininie is bepalend voor de producten en diensten die gemaakt en verkocht worden. De eersten die ervaren wat er verandert in de publieke opinie zijn de personeelsleden die direct in contact staan met de klanten. Zij zijn daarmee de sleutel tot verandering. Een strategische verandering ontstaat dus door sociale innovatie, door de ervaringen van `onderaf' meer te waarderen en dit in het besluitvormingsproces een groter gewicht toe te kennen.
Door het aanpassen van het besluitvormingsproces krijgen personeel en maatschappij weer waardering voor de onderneming op basis van andere waarden dan de groei. Dat schept vertrouwen.


Basis voor een nieuwe ondernemingsstrategie

Het management kan op twee manieren werken aan het herstellen van het vertrouwen:
A. Door het personeel beter en meer bij de besluitvorming te betrekken. Dat is een drastische wijziging van de cultuur en de werkwijze van de onderneming.
B. Door aan het personeel de vraag te stellen: Kunnen we nog op dezelfde manier dezelfde producten blijven maken of dezelfde diensten blijven verrichten? En hoe kan het anders?

In beide gevallen is de or met zijn wettelijke en onafhankelijke basis het aangewezen orgaan om het personeel te vertegenwoordigen. De or kan kritisch zijn en kan zich sterk profileren in de onderneming. Er is nog veel te doen en er zijn nog veel kansen onbenut.

BPO Adviesgroep is een onafhankelijke organisatie met een vooruitstrevende visie op de ontwikkeling van mensen, organisaties en de rol van de ondernemingsraad.
BPO Adviesgroep heeft op basis van ervaringen in de afgelopen jaren een dossier geschreven waarmee de or in deze roerige tijden een strategie kan ontwikkelen die past bij de het bedrijf en de veranderende maatschappij.
Voor meer informatie kijkt u op www.bpo-groep.nl of belt u 033-4321088.