Gemeente Rotterdam

Concerncommunicatie

2009 | 65 Bezoekadres: Stadhuis Coolsingel 40, Rotterdam
24 april 2009 Postadres: Postbus 70012 3000 KP Rotterdam

Nieuw gezicht voor Lijnbaanhoven en omgeving

De Lijnbaanhoven en omgeving krijgen een nieuw gezicht. In totaal worden 320 nieuwe woningen en 7.000m² winkelruimte toegevoegd. Daarnaast komen er ondergrondse parkeervoorzieningen en worden de onaantrekkelijke expeditiestraten benut voor de uitbreiding van de winkelruimten. Ook investeert de gemeente 5,6 miljoen in de buitenruimte waaronder de herinrichting van de groene hoven. Dit staat in het stedenbouwkundig plan dat vandaag is vastgesteld door het college. Wethouder Hamit Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening): "In dit gebied komen al onze ambities voor de binnenstad samen: meer levendigheid en een aantrekkelijk verblijfsklimaat voor bewoners én bezoekers. De logische looproutes en uitnodigende groene hoven vormen straks het hart van het gebied dat moet fungeren als rustpunt voor bewoners en winkelend publiek." Gemeente en vastgoedeigenaren Amvest en Vestia presenteerden vandaag gezamenlijk de plannen.

Het plan bestaat uit de sloop van twee noord-zuid flats aan de Lijnbaanhoven (Van Ghentstraat) en de bouw van 320 nieuwe woningen in diverse prijsklassen . De nieuwbouw heeft een maximale hoogte van 75 meter. De hoven worden opnieuw ingericht en in de avond afsluitbaar gemaakt. Verder krijgen de flats die behouden blijven groene daken, komen de entrees van de woningen weer aan de hofzijde en is er ruimte voor nieuwe functies op de begane grond. De ondergrondse parkeervoorzieningen worden gerealiseerd onder de nieuwbouw en expeditiestraten.

Respectvol ingrijpen
Al geruime tijd werken gemeente en vastgoedeigenaren samen aan een plan voor de herontwikkeling van de Lijnbaanhoven. Deze samenwerking is noodzakelijk, omdat anders individuele huurappartementen verkocht dreigden te worden. Hiermee zou de kans op een grootschalige opknapbeurt en behoud van de uitstraling van het Lijnbaanensemble verloren gaan. De samenwerking heeft in 2006 geleid tot een masterplan. Naar aanleiding hiervan heeft de gemeente een aantal onderzoeken gedaan naar cultuurhistorie, geluid, wind, bezonning en financiële haalbaarheid. Op 23 januari 2007 is vervolgens een aanvraag ingediend tot monumentenstatus van de lijnbaanhoven. In het vastgestelde stedenbouwkundig plan is uitgegaan van de cultuurhistorische waarde van de Lijnbaanhoven. De Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten (RACM) is nauw betrokken geweest bij de uitwerking. De minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap moet nog een besluit nemen ten aanzien van de aanvraag tot monumentenstatus.

Nog dit jaar wordt gestart met de voorbereidingen voor het opknappen van de hoge flats aan de Lijnbaanhoven. Amvest en Vestia krijgen een jaar de tijd om tot een definitief ontwerp te komen. Aansluitend zal medio 2010 het sloopbesluit voor de flats aan de Van Ghentstraat genomen worden. Daadwerkelijke sloop zal in 2012 plaatsvinden. Voor de bewoners ontwikkelen de vastgoedeigenaren een sociaal statuut. Hierin worden de regelingen omtrent verhuiskostenvergoeding, tijdelijke huisvesting, vergoeding voor aangebrachte veranderingen en terugkeer naar een gelijkwaardige woning in het centrum vastgelegd.

Bewonersklankbordgroep
Rotterdam installeerde in 2007 een klankbordgroep waarin bewoners van de Lijnbaanflats vertegenwoordigd zijn. Het gaat om een nieuwe participatievorm waarbij bewoners in een vroegtijdig stadium zijn betrokken in de planvorming. De klankbordgroep kon op verschillende momenten kennisnemen van het plan en daarop een reactie formuleren. In het plan is een aantal voor de klankbordgroep relevante elementen verwerkt, waaronder het behoud van de hoven, het aanpakken van de expeditiestraten en ondergrondse parkeervoorzieningen onder de nieuwbouw (dus niet onder de hoven). Ook in het vervolgtraject zal de klankbordgroep een rol blijven spelen.

Stadsvisie
Het Lijnbaankwartier is in de Stadsvisie aangemerkt als één van de 13 VIP-gebieden. In deze gebieden wordt met voorrang geïnvesteerd omdat zij het meest bijdragen aan de doelen 'sterke economie' en 'aantrekkelijke woonstad'. De herontwikkeling van de Lijnbaanhoven voorziet in een enorme impuls voor het winkelgebied en verfraaiing van de buitenruimte. Daarnaast levert het plan een bijdrage aan de gewenste woninguitbreiding in de binnenstad. Tot 2015 worden in de binnenstad 5.000 nieuwe woningen gebouwd. Door beter aan te sluiten op de behoefte en het creëren van een gevarieerder woningaanbod wil de gemeente Rotterdammers binden aan de stad.