CDA

Knops: JSF beste toestel, voor beste prijs en beste kansen voor Nederlandse industrie

Deze week besprak de Kamer met staatssecretaris Jack de Vries van Defensie en minister van der Hoeven van Economische Zaken het Kabinetsvoornemen tot aanschaf van twee JSF testtoestellen, ook wel deelname aan de testfase genoemd. CDA-defensiewoordvoerder Raymond Knops gaf tijdens het debat aan, dat de F-16, na 30 jaar trouwe dienst, op termijn vervangen moet worden.

âTegelijkertijd is luchtsteun cruciaal voor onze militairen. Uitgangspunt is hetzelfde als die van het tweede Kabinet Kok: het beste toestel, voor de beste prijs, met de beste kansen voor de industrieâ. Dit waren de conclusies uit meerdere onderzoeken naar de verschillende kandidaat-vliegtuigen die in aanmerking kwamen voor vervanging van de F16.

Volgens Knops laat het CDA zich niet door de korte termijn leiden. âWij laten ons leiden door ons verantwoordelijkheidsgevoel voor de veiligheid in de wereld, en de rol van Nederland als bondgenoot. En voor de veiligheid van de mensen die we uitzendenâ. Volgens de CDAâer is de aanschaf van testvliegtuigen en de opleiding van piloten noodzakelijk om de invoering van de JSF binnen de Koninklijke Luchtmacht mogelijk te maken. âDaarom is vorig jaar besloten om met twee testvliegtuigen deel te nemen aan de internationale testfase. Een internationaal programma, dat enkele jaren in beslag zal nemen en voor de Nederlandse kennis- en ervaringsopbouw van zowel vliegers als technici van belang isâ. Knops besloot zijn bijdrage door de staatssecretaris steun te geven voor het zetten van zijn handtekening onder het contract voor het eerste testvliegtuig, omdat daarvan de prijs bekend is. âHet CDA staat voor solide overheidsfinanciën, we geven geen blanco cheques uit.â Voor het tweede toestel vroeg hij de toezegging dat het projectbudget niet overschreden wordt en om de Kamer hierover tijdig te informeren. âMet zoân stappenplan en zulke veiligheidskleppen behouden we wat het CDA betreft voldoende flexibiliteit om in te kunnen spelen op onvoorziene omstandighedenâ, zo besloot Knops. De staatssecretaris zegde dit toe.

Aan het eind van het debat bleek dat er binnen de Kamer nog geen overeenstemming bestond over het Kabinetsvoornemen en werd voorgesteld om het debat de volgende dag af te laten ronden door de fractievoorzitters van de politieke partijen. Namens het CDA sprak tijdens dit overleg fractievoorzitter Pieter van Geel. Ook minister-president Balkenende was op verzoek van de Kamer aanwezig bij dit afrondende debat. Van Geel herhaalde tijdens het debat de inzet van zijn fractie. âUitgangspunt is: het beste toestel, voor de beste prijs, met de beste kansen voor de Nederlandse industrieâ. Hij gaf aan dat we nu voor een beslissing over de vervolgstap staan, namelijk de deelname aan de internationale testfase.

Volgens van Geel is nu, na zeer intensieve parlementaire controle, de Kamer aan zet. âMeer dan 2400 vragen gesteld, vele brieven en rapporten ontvangen, een hoorzitting gehouden, een werkbezoek naar Zweden en de VS. En, op verzoek van de Kamer een hernieuwde kandidatenvergelijking tussen verschillende toestellen. Volgens de CDA-fractievoorzitter komt het er na de ondertekening van het contract voor deelname aan de onderzoeksfase, vorig jaar, nu op aan dat Nederland haar betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en commitment toont naar partnerlanden en naar het bedrijfsleven toe. âBedrijven staan voor ingrijpende langetermijnbeslissingen. Investeringen in fabrieken en in opleiding personeel. Het gaat om duizenden arbeidsplaatsenâ. Om dit te bereiken zei Van Geel, het kabinet de ruimte te geven om verplichtingen aan te gaan voor het 1e deel van de productie van het testvliegtuig en het verstandig te vinden dat er een moment is ingebouwd voor de aanschaf van een tweede testvliegtuig, wanneer de geluidseffecten en prijs bekend zijn. Tot slot zei Van Geel, gezien de economische crisis, er begrip voor te hebben dat het definitieve aanschafbesluit van de JSF in 2012 plaatsvindt.
---