CDA
Knops: JSF beste toestel, voor beste prijs en beste kansen voor
Nederlandse industrie
Deze week besprak de Kamer met staatssecretaris Jack de Vries van
Defensie en minister van der Hoeven van Economische Zaken het
Kabinetsvoornemen tot aanschaf van twee JSF testtoestellen, ook wel
deelname aan de testfase genoemd. CDA-defensiewoordvoerder Raymond
Knops gaf tijdens het debat aan, dat de F-16, na 30 jaar trouwe
dienst, op termijn vervangen moet worden.
âTegelijkertijd is luchtsteun cruciaal voor onze militairen.
Uitgangspunt is hetzelfde als die van het tweede Kabinet Kok: het
beste toestel, voor de beste prijs, met de beste kansen voor de
industrieâ. Dit waren de conclusies uit meerdere onderzoeken naar de
verschillende kandidaat-vliegtuigen die in aanmerking kwamen voor
vervanging van de F16.
Volgens Knops laat het CDA zich niet door de korte termijn leiden.
âWij laten ons leiden door ons verantwoordelijkheidsgevoel voor de
veiligheid in de wereld, en de rol van Nederland als bondgenoot. En
voor de veiligheid van de mensen die we uitzendenâ. Volgens de CDAâer
is de aanschaf van testvliegtuigen en de opleiding van piloten
noodzakelijk om de invoering van de JSF binnen de Koninklijke
Luchtmacht mogelijk te maken. âDaarom is vorig jaar besloten om met
twee testvliegtuigen deel te nemen aan de internationale testfase. Een
internationaal programma, dat enkele jaren in beslag zal nemen en voor
de Nederlandse kennis- en ervaringsopbouw van zowel vliegers als
technici van belang isâ. Knops besloot zijn bijdrage door de
staatssecretaris steun te geven voor het zetten van zijn handtekening
onder het contract voor het eerste testvliegtuig, omdat daarvan de
prijs bekend is. âHet CDA staat voor solide overheidsfinanciën, we
geven geen blanco cheques uit.â Voor het tweede toestel vroeg hij de
toezegging dat het projectbudget niet overschreden wordt en om de
Kamer hierover tijdig te informeren. âMet zoân stappenplan en zulke
veiligheidskleppen behouden we wat het CDA betreft voldoende
flexibiliteit om in te kunnen spelen op onvoorziene omstandighedenâ,
zo besloot Knops. De staatssecretaris zegde dit toe.
Aan het eind van het debat bleek dat er binnen de Kamer nog geen
overeenstemming bestond over het Kabinetsvoornemen en werd voorgesteld
om het debat de volgende dag af te laten ronden door de
fractievoorzitters van de politieke partijen. Namens het CDA sprak
tijdens dit overleg fractievoorzitter Pieter van Geel. Ook
minister-president Balkenende was op verzoek van de Kamer aanwezig bij
dit afrondende debat. Van Geel herhaalde tijdens het debat de inzet
van zijn fractie. âUitgangspunt is: het beste toestel, voor de beste
prijs, met de beste kansen voor de Nederlandse industrieâ. Hij gaf aan
dat we nu voor een beslissing over de vervolgstap staan, namelijk de
deelname aan de internationale testfase.
Volgens van Geel is nu, na zeer intensieve parlementaire controle, de
Kamer aan zet. âMeer dan 2400 vragen gesteld, vele brieven en
rapporten ontvangen, een hoorzitting gehouden, een werkbezoek naar
Zweden en de VS. En, op verzoek van de Kamer een hernieuwde
kandidatenvergelijking tussen verschillende toestellen. Volgens de
CDA-fractievoorzitter komt het er na de ondertekening van het contract
voor deelname aan de onderzoeksfase, vorig jaar, nu op aan dat
Nederland haar betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en commitment toont
naar partnerlanden en naar het bedrijfsleven toe. âBedrijven staan
voor ingrijpende langetermijnbeslissingen. Investeringen in fabrieken
en in opleiding personeel. Het gaat om duizenden arbeidsplaatsenâ. Om
dit te bereiken zei Van Geel, het kabinet de ruimte te geven om
verplichtingen aan te gaan voor het 1e deel van de productie van het
testvliegtuig en het verstandig te vinden dat er een moment is
ingebouwd voor de aanschaf van een tweede testvliegtuig, wanneer de
geluidseffecten en prijs bekend zijn. Tot slot zei Van Geel, gezien de
economische crisis, er begrip voor te hebben dat het definitieve
aanschafbesluit van de JSF in 2012 plaatsvindt.
---