Ministerie van Financiën



Beantwoording Kamervragen over bedrijfsauto's

Kamervragen | 24-04-2009 | Uitvoering

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Datum 24 april 2009
Ons kenmerk: DGB09-2261
Betreft Beantwoording vragen van de leden Neppérus en Remkes (2009Z06295)

Geachte Voorzitter,

Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van de leden Neppérus en Remkes over het staande houden van bedrijfsauto's waarbij het tussenschot is weggehaald (2009Z06295, ingezonden op 3 april j.l.

Hoogachtend,

Staatssecretaris van Financiën,

mr. drs. J.C. de Jager

2009Z06295

Vragen van de leden Neppérus en Remkes (beiden VVD) aan de staatssecretaris van Financiën over het staande houden van bedrijfsauto's waarbij het tussenschot is weggehaald (ingezonden 3 april 2009)


1
Is het u bekend dat de douane bij het terechte opsporen van bestelauto's die privé worden gebruikt, ook bedrijfsauto's staande houdt waarbij het tussenschot voor één keer is weggehaald om zichtbaar grote bedrijfsartikelen te kunnen vervoeren? Is het u bekend dat in dergelijke situaties aanslagen BPM met boete zijn aangekondigd en opgelegd?

Antwoord
Ondernemers die een bestelauto aanschaffen hoeven geen BPM te betalen. Aan deze vrijstelling is echter wel een aantal voorwaarden gesteld. Eén van die voorwaarden is, dat de laadruimte van de bestuurderszitplaats is afgescheiden door een vaste wand over de gehele breedte van de cabine. Als een bestelauto niet meer op deze wijze is uitgerust, is geen sprake meer van een bestelauto voor de BPM. Overeenkomstig artikel 13a, onderdeel 5, van de Wet BPM kan de belasting dan (met boete) worden nageheven. Dit is een standaard procedure.


2
Deelt u de mening dat het doel van de regeling, namelijk het gebruik als personenauto tegen te gaan, daarmee wordt voorbijgeschoten?


3
Bent u bereid een oplossing te zoeken voor dergelijk gevallen, bij voorbeeld via een herstelmogelijkheid of via de hardheidsclausule?

Antwoord
Ik had al het voornemen om deze regeling te versoepelen. Het ligt in de bedoeling dat het daartoe strekkende beleidsbesluit op korte termijn in werking zal treden. Daarbij speelt een rol dat particulieren dit soort bestelauto's nagenoeg niet meer kopen. Ik zal de casus waarop uw vragen betrekking hebben meenemen in mijn overwegingen. Ook wil ik bezien of het bestaande herstelbeleid kan worden aangepast.

Meer informatie


* Brief aan de Tweede Kamer
24-04-2009 | PDF bestand, 21 Kb

Zie het origineel

Verwante dossiers


* Uitvoering