Gemeente Utrecht


SV 2009, nr. 52 over klantenstop ouderen in Overvecht


2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
52 Vragen van mevrouw B. Dibi
(ingekomen 24 april 2009)

Cumulus Welzijn heeft vanaf 20 april j.l. een klantenstop aangekondigd voor alle hulpbehoevende ouderen in Overvecht. De stop geldt ook voor spoedsituaties!
De Overvechtse bevolking bestaat voor een derde uit ouderen. De gemiddelde leeftijd van een oudere in Overvecht is 75 jaar of ouder.
Er is nu ruim drie jaar een wachtlijst waarop gemiddeld 17 personen staan met een wachttijd van een half jaar voordat een eerste huisbezoek kan worden afgelegd.
Sinds 2007 zijn er diverse signalen afgegeven aan het college m.b.t. de groeiende (multi) problemen bij ouderen in Overvecht.
Dit heeft geleid tot een zware onderbezetting in ouderenadviseurs en een toenemende case-load en werkdruk met als gevolg dat veel beroepskrachten inmiddels ziek thuis zitten en de situatie voor nog werkende ouderenadviseurs verder toeneemt. Uiteindelijk heeft deze situatie er toe geleid dat er een klantenstop is afgekondigd.

Overvecht is een wijk waar veel in geïnvesteerd wordt. Achter de voordeur komen om zo problemen snel en goed op te kunnen pakken blijkt in de praktijk een goede methode te zijn. Dit betekent ook dat er een snelle en goede aansluiting moet zijn op de vragen van ouderen. Daar waar vragen worden gesteld en wensen kenbaar worden gemaakt moeten deze snel en adequaat opgepakt worden. Hier moet dus ook ruimte voor zijn.
Zeker voor een kwetsbare doelgroep als ouderen is het dan ook van groot belang dat dit gebeurt.
In Overvecht betreft 69,6% van de case-load van de ouderenadviseur multi-problem situaties en vervult bij 27% van het totaal aantal klanten de ouderenadviseur de rol van case-manager. Dit is vele malen hoger dan in andere wijken (zie signaleringsverslag 2008, ouderenadvisering Utrecht).

Behalve over de aangekondigde klantenstop in Overvecht bereiken ons overigens ook al geluiden dat de situatie in andere wijken tevens zorgwekkend is te noemen en men hier niet uitsluit ook te moeten overgaan tot een klantenstop.


Voor de PvdA fractie is bovenstaande situatie onacceptabel. Dit leidt voor ons daarom tot de volgende vragen:

1. Is het college bekend met de klantenstop?
2. Kan het college aangeven waarom er niet eerder ingegrepen is op basis van de signalen die zijn afgegeven?
3. Is het college -net als de PvdA fractie van mening- dat het onaanvaardbaar is dat ouderen die in schrijnende situaties verkeren niet meer geholpen kunnen worden?
4. Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen bent u van plan te nemen om hier iets aan te doen?
5. Bent u bereid om op korte termijn een structurele oplossing te zoeken zodat deze ouderen niet meer naar huis worden gestuurd zonder geholpen te worden? Zo nee waarom niet? Zo ja kunt u een termijn noemen per wanneer deze oplossing in kan gaan?
6. Wilt u ons spoedig informeren over de acties die u gaat ondernemen om deze situatie op te lossen?
7. Bent u bereid na te gaan hoe de situatie in andere wijken is als het gaat om de ondercapaciteit van ouderenadviseurs en de case-load waar zij mee geconfronteerd worden?


---- --