Gemeente Spijkenisse


Met de bedrijfsbus langs de file

27 april 2009

Beeldmerk ontheffinghouder bedrijfsbus

Vanaf 04 mei 2009 mogen bedrijfsbussen met minimaal 7 volwaardige zitplaatsen, die worden gebruikt voor collectief vervoer, rijden over een aantal busbanen aan de zuidkant van Rotterdam.

Vanaf 04 mei 2009 mogen bedrijfsbussen met minimaal 7 volwaardige zitplaatsen, die worden gebruikt voor collectief vervoer, rijden over een aantal busbanen aan de zuidkant van Rotterdam. Een aantal bedrijven in het havengebied krijgt op proef een jaar ontheffing. Deze bedrijfsbussen zijn te herkennen aan een beeldmerk op het zijportier.

De Verkeersonderneming vindt bedrijfsvervoer een goed alternatief voor de auto en wil het aantrekkelijker maken voor veel meer werkgevers en werknemers in de haven.

De A15, de enige verkeersader van en naar de haven, staat nu al regelmatig vast. De files worden de komende jaren alleen maar erger: vanaf 2010-2011 starten de werkzaamheden voor de verbreding van de A15 tussen Maasvlakte en Vaanplein. Tijdens de verbouwing blijft de A15 open, maar met ongeveer 10% minder ruimte dan gebruikelijk.

Daarnaast zijn er nu en in de komende jaren grote bouwprojecten in het Maasvlaktegebied. Al deze projecten veroorzaken extra verkeer, naast een autonome groei van het verkeer van ongeveer 10%. Om de haven bereikbaar te houden, is het nodig om het spitsverkeer met minimaal 20% te verminderen. Collectief bedrijfsvervoer biedt kansen om het aantal auto's in de spits terug te dringen.

De Verkeersonderneming werkt voor de proef `bedrijfsvervoer over de busbaan' samen met de provincie Zuid-Holland, de gemeente Spijkenisse, de stadsregio Rotterdam, Deltalinqs, Vipre, ECT, EMO en Connexxion.

De busbanen die tijdens de proef met ontheffing mogen worden gebruikt zijn:

* de aparte busbaan langs de Groene Kruisweg
* busbanen in Spijkenisse

* busbanen in Hoogvliet

* busbaan langs de N57 in noordelijke richting
* busbaan N218 nabij Zwartewaal in oostelijke richting

Tijdens de proef wordt onderzocht welk effect dit heeft op het overige verkeer op de gewone rijbaan en op het reguliere openbaar vervoer op de busbaan. Na een jaar wordt besloten of collectief bedrijfsvervoer definitief met ontheffing op de busbaan mag en of er ook voor andere busbanen ontheffing mag worden aangevraagd.

Over de Verkeersonderneming
De Verkeersonderneming is in juli 2008 opgericht als samenwerkingsorganisatie van de gemeente en stadsregio Rotterdam, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf. De Verkeersonderneming heeft als opdracht het fileprobleem op en rond de A15 in het Rotterdamse havengebied te verminderen. Het doel is het spitsverkeer met 20% te verminderen.

De Verkeersonderneming werkt enerzijds aan optimale benutting van de A15 (verkeersmanagement). Anderzijds wil De Verkeersonderneming weggebruikers stimuleren om slim te reizen (mobiliteitsmanagement).