Groen!

Structurele oplossingen voor gelijke onderwijskansen

door Mieke Vogels (Vlaamse fractie) op 27 april 2009 in "Onderwijs"

"33% van de niet-Europese leerlingen hebben al schoolse vertraging (steeds meer kinderen met twee jaar leerachterstand)opgelopen in het 6de leerjaar lager onderwijs,â zegt Elisabeth Meuleman, 2de plaats Oost-Vlaanderen. "De extra financiering van minister van onderwijs Vandenbroucke is onvoldoende. Groen! wil structurele oplossingen voor gelijkekansenonderwijs."

In een onderzoek van Dirk Jacobs (ULB) in opdracht van de Koning Boudewijnstichting is vandaag te lezen dat het gelijkekansenbeleid van de huidige Vlaamse regering heeft gefaald. Het huidige beleid slaagt er niet in om de kloof tussen de best en de slechtst presterende leerling te verkleinen. Het verschil tussen de hoogst en de laagst scorende leerling is in Vlaanderen nog bijna het grootste ter wereld, en het is gerelateerd aan de sociaaleconomische situatie van de leerling en de thuistaal. De segregatie in de Vlaamse scholen (arme gekleurde scholen versus de rijke witte scholen) is, volgens Jacobs, de grootste oorzaak van het bestendigen van de sociale ongelijkheid door ons onderwijs.

De structurele oplossingen moeten er komen in de eerste plaats in het kleuter- en lager onderwijs. Met de onthaaste basisschool wil Groen! alle talenten van alle kinderen ontwikkelen binnen de schooltijd. Elisabeth Meuleman: "Naast cognitieve vaardigheden komen ook sport en creatieve talenten veel meer aan bod in de onthaaste school. Zo kennen ook kinderen met een leerachterstand toch succeservaringen en vermijden we schoolmoeheid op jonge leeftijd. We zetten in op taal en kleine kleuterklassen en ijveren voor een vroege verplichte (deeltijdse) aanwezigheid in de kleuterklas."

Ook de sociale mix van scholen is voor Groen! belangrijk. `Als Vandenbroucke denkt dat hij met nog meer van hetzelfde, met nog wat extra middelen en met het nieuwe financieringsmodel er zal kunnen voor zorgen dat scholen plots wel een switch zullen maken en een sociale mix zullen nastreven draait hij zichzelf een rad voor ogen,' verklaart Groen! voorzitster Mieke Vogels. `Er zijn structurele maatregelen nodig die ervoor zorgen dat die segregatie doorbroken wordt. Eén van die maatregelen is een uitgestelde studiekeuze. In vele Scandinavische landen heeft men een gelijklopende vorming tot 14 jaar (in Finland zelfs tot 16 jaar). De sociale ongelijkheid in het onderwijs is in die landen het kleinst. Ook het inschrijvingsbeleid moet aangepast worden zodat GOK-leerlingen en kinderen uit de buurt voorrang krijgen in de school van hun keuze. Dit moet decretaal verankerd worden op Vlaams niveau. Alleen zo worden alle scholen echt aangemoedigd om een sociale mix actief na te streven.'

Het volledige onderwijsprogramma van Groen! vind je hier.

Ook de doorstroming van kansengroepen in het hoger onderwijs is voor Groen! een beleidsprioriteit. Daarvoor moet het hoger onderwijs alvast betaalbaar zijn voor iedereen. Groen! steunt dan ook de eisen van ResPACT en zal zichtbaar aanwezig zijn op hun betoging nu dinsdag om 14u aan het Noordstation (www.resPACT.be).

Contact: Mieke Vogels -
Deel Deel
Mieke Vogels