Spoorbranche
Moreelsepark 3
Postbus 2038
3500 GA Utrecht
Vervoerder
t.a.v. de directie
atum
D 4 november 2008 Behandeld door Ir. F. Verheij
ns kenmerk
O DIR/FV/20814913
nderwerp
O Reductie STS-passages
Geachte heer/mevrouw,
In 2004 is de Stuurgroep STS opgericht waarin uw bedrijf als onderdeel van de Spoorbranche1 is
vertegenwoordigd. Directe aanleiding voor de oprichting van de Stuurgroep STS was de blijvende
stijging van het aantal STS-passages op het Nederlandse spoorwegnet. De Stuurgroep STS heeft
in een plan van aanpak afspraken met de Minister van Verkeer & Waterstaat gemaakt om STS-
passages te reduceren. De afspraak is in 2009 50% aantal- en 75% risicoreductie te behalen ten
opzichte van 2003.
De afgelopen jaren hebben wij in de branche volop onderzoek gedaan naar effectieve maatregelen
om STS-passages te reduceren in 2009. De tijd van analyse en bedenken van maatregelen is
voorbij. De volgende stap is het implementeren van maatregelen ter reductie van STS-passages
met als doel een integrale verhoging van spoorwegveiligheid voor reizigers en personeel in 2009 op
het gehele Nederlandse spoorwegnet. Om deze doelstelling te halen, is het nodig dat iedere
vervoerder zijn verantwoordelijkheid neemt. Met deze brief vragen wij uw medewerking bij het
implementeren van verschillende maatregelen, die uit extra onderzoeken naar voren zijn gekomen.
Extra onderzoeken
In de eerste helft van 2008 is op initiatief van de Stuurgroep STS met de Minister afgesproken om
een aantal extra onderzoeken uit te voeren. De onderzochte onderwerpen zijn geselecteerd vanuit
de belangrijkste resultaten van het rapport `STS-passages 2006' van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat (IVW). Het doel van deze onderzoeken was het niet snel genoeg dalende aantal en
risico van STS-passages met kracht aan te pakken. De onderzoeken zijn:
· STS-passages goederenvervoer
Aanleiding: het aantal STS-passages in relatieve zin (gerelateerd aan treinkilometers) is bij het
goederenvervoer hoger dan bij het reizigersvervoer.
· Veilig parkeren van treinen
In dit onderzoek staat het `door rood rollen van stilstaande treinen' centraal. Directe aanleiding
was het feit dat in 2006 een verdubbeling was van het aantal STS-passages door rollen (28)
ten opzichte van 2001-2005 (gemiddeld 14 per jaar).
· Veilig rijden met leeg materieel
Uit analyses is gebleken dat het aantal STS-passages met leeg materieel bij
reizigersvervoerders driemaal zo vaak voorkomt als de STS-passages met materieel waarin
reizigers zitten. Daarnaast blijkt dat STS-passages met leeg materieel vaker schade aan de
infra en/of botsingen tot resultaat hebben.
· Een kiezel in de rugzak
Technische STS-passages geven geen direct veiligheidsrisico en zijn daarom een aparte
categorie. Wel hebben technische STS-passages invloed op het gedrag in het algemeen en
specifiek het verwachtingspatroon van machinisten.
1 Vertegenwoordigd zijn alle spoorwegondernemingen, ProRail en de IVW.
Pagina 2/2
Ons kenmkerk:
Op basis van de onderzoeken zijn aanbevelingen gemaakt, welke terug te vinden zijn in de bijlage
van deze brief. Hierbij verzoek ik u om de aanbevelingen te beoordelen, aan te geven welke voor u
van toepassing zijn en binnen welke termijn u deze maatregelen gaat implementeren. Graag
ontvang ik ook een inschatting van het te verwachten effect van de maatregel (% reductie STS-
passages) en een motivering als een maatregel niet voor u van toepassing is.
Reactie
Graag ontvang ik uiterlijk 30 november 2008 uw reactie. U kunt deze in bijgesloten
antwoordenveloppe sturen naar:
ProRail, Programmabureau STS / A5.03
T.a.v. mw. S. Apperlo
Antwoordnummer 4372
3500 VE Utrecht
Het programmabureau voert een quick scan uit op de ontvangen reacties en toetst of de
spoorwegonderneming voldoende verantwoordelijkheid neemt. Ook de IVW krijgt een afschrift van
de reacties en neemt deze mee bij haar audits van de veiligheidszorgsystemen van de
spoorwegondernemingen.
Aan deze brief is een CD toegevoegd waarop alle uitgevoerde onderzoeken staan. Deze CD is
toegevoegd voor een uitgebreidere toelichting op de aanbevelingen van de afzonderlijke
onderzoeken. Ook vindt u in de bijlage een verzendlijst met alle aangeschreven
spoorwegondernemingen.
Tot Slot
Naast de genoemde onderzoeken vindt op dit moment ook de evaluatie plaats van de
implementatie van het machinistenprogramma bij vervoerders. Hierover wordt u eind 2008 nader
geïnformeerd.
Ook is door de Spoorbranche een reeks andere acties in gang gezet. Een voorbeeld hiervan is de
landkaart "Verminderen van STS-passages. Een greep uit de technische maatregelen". Deze kaart
is vooral bedoeld om aan machinisten te laten zien welke maatregelen er naar aanleiding van
eerdere STS-incidenten genomen zijn of gaan worden. Deze landkaart op miniformaat is
toegevoegd aan deze brief en de digitale versie staat in A3 formaat op de bijgevoegde CD.
Het blijft van belang dat wij binnen de Spoorbranche ons gezamenlijk blijven inzetten om er voor te
zorgen dat het treinvervoer het veiligste vervoer blijft en nog veiliger wordt dan het nu al is.
Ik reken op uw steun!
Met vriendelijke groet,
Ir. F. Verheij
Voorzitter Stuurgroep STS
Spoorbranch
Ministerie van Verkeer en Waterstaat