Gemeente Waalwijk Verbetering kwaliteit gemeentelijke dienstverlening in Sprang-Capelle en Waspik

Het college heeft besloten om per 1 juni 2009 de gemeentelijke dienstverlening in Sprang-Capelle en Waspik uit te breiden met Servicepunten waar men terechtkan voor informatie en advies op het gebied van zorg, wonen en Welzijn. Op strategische punten binnen de twee kernen wordt aandacht besteed aan preventief onder de aandacht brengen van gemeentelijke voorzieningen en producten op het terrein van zorg, wonen en welzijn. Daarnaast vindt men er folders, brochures en aanvraagformulieren. Verder zullen er, evenals nu al het geval is, huisbezoeken plaatsvinden om inwoners te ondersteunen en te indiceren in het kader van de WMO. Een bezoek aan de fysieke balie in het gemeentehuis is hiervoor dan niet meer noodzakelijk, maar wel mogelijk.

Met de inrichting van de Servicepunten wordt het verstrekken van paspoorten en rijbewijzen aan de hulploketten in Waspik en Sprang-Capelle beëindigd. Sinds de herindeling in 1997 konden inwoners tijdens beperkte openingstijden - voor Burgerzaken terecht in deze twee kernen.

Verschillende ontwikkelingen maakten het noodzakelijk dat we nog eens kritisch naar het openhouden van de hulploketten hebben gekeken. We zien in de afgelopen jaren het gebruik van de hulploketten in Sprang-Capelle en Waspik afnemen terwijl de kosten om te kunnen voldoende aan wet- en regelgeving op het gebied van beveiliging en de invoering van het Generatie Elektronische Reisdocumenten (opname vingerafdruk in reisdocument) alsmaar toenemen. Ook de ingebruikname nieuwe stadhuis in 2010, de realisatie van BaLaDe als stedelijke voorziening en doorontwikkeling elektronische dienstverlening hebben een rol gespeeld in onze afweging, aldus burgemeester Kleijngeld.

Optimale dienstverlening in nieuwe gemeentehuis De gemeente Waalwijk wil haar dienstverlening concentreren op het nieuwe gemeentehuis in Waalwijk. Het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening wacht niet op deze verhuizing. Vooruitlopend kunnen inwoners binnenkort vooraf (digitaal) een afspraak maken. Hierdoor hoeven klanten niet meer te wachten voordat ze worden geholpen. Ook zal de nadruk nog meer dan nu het geval al is gelegd worden op dienstverlening via ons digitaal loket. In samenwerking met de regio gemeenten vindt hier een gezamenlijke doorontwikkeling in plaats, zegt Kleijngeld. Hij voegt nog toe dat de openingstijden van Publiekszaken ook in het huidige gemeentehuis worden verruimd om beter aan wensen van de klanten te kunnen voldoen.

Publicatie datum 27-04-2009