Gemeente Waalwijk
Verbetering kwaliteit gemeentelijke dienstverlening in Sprang-Capelle
en Waspik
Het college heeft besloten om per 1 juni 2009 de gemeentelijke
dienstverlening in Sprang-Capelle en Waspik uit te breiden met
Servicepunten waar men terechtkan voor informatie en advies op het
gebied van zorg, wonen en Welzijn. Op strategische punten binnen de
twee kernen wordt aandacht besteed aan preventief onder de aandacht
brengen van gemeentelijke voorzieningen en producten op het terrein
van zorg, wonen en welzijn. Daarnaast vindt men er folders, brochures
en aanvraagformulieren. Verder zullen er, evenals nu al het geval is,
huisbezoeken plaatsvinden om inwoners te ondersteunen en te indiceren
in het kader van de WMO. Een bezoek aan de fysieke balie in het
gemeentehuis is hiervoor dan niet meer noodzakelijk, maar wel
mogelijk.
Met de inrichting van de Servicepunten wordt het verstrekken van
paspoorten en rijbewijzen aan de hulploketten in Waspik en
Sprang-Capelle beëindigd. Sinds de herindeling in 1997 konden inwoners
tijdens beperkte openingstijden - voor Burgerzaken terecht in deze
twee kernen.
Verschillende ontwikkelingen maakten het noodzakelijk dat we nog eens
kritisch naar het openhouden van de hulploketten hebben gekeken. We
zien in de afgelopen jaren het gebruik van de hulploketten in
Sprang-Capelle en Waspik afnemen terwijl de kosten om te kunnen
voldoende aan wet- en regelgeving op het gebied van beveiliging en de
invoering van het Generatie Elektronische Reisdocumenten (opname
vingerafdruk in reisdocument) alsmaar toenemen. Ook de ingebruikname
nieuwe stadhuis in 2010, de realisatie van BaLaDe als stedelijke
voorziening en doorontwikkeling elektronische dienstverlening hebben
een rol gespeeld in onze afweging, aldus burgemeester Kleijngeld.
Optimale dienstverlening in nieuwe gemeentehuis
De gemeente Waalwijk wil haar dienstverlening concentreren op het
nieuwe gemeentehuis in Waalwijk. Het verbeteren van de kwaliteit van
de dienstverlening wacht niet op deze verhuizing. Vooruitlopend kunnen
inwoners binnenkort vooraf (digitaal) een afspraak maken. Hierdoor
hoeven klanten niet meer te wachten voordat ze worden geholpen. Ook
zal de nadruk nog meer dan nu het geval al is gelegd worden op
dienstverlening via ons digitaal loket. In samenwerking met de regio
gemeenten vindt hier een gezamenlijke doorontwikkeling in plaats, zegt
Kleijngeld. Hij voegt nog toe dat de openingstijden van Publiekszaken
ook in het huidige gemeentehuis worden verruimd om beter aan wensen
van de klanten te kunnen voldoen.
Publicatie datum 27-04-2009