Oliemaatschappijen te snel beticht van kartelvorming

27/04/2009 07:00

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger: 'Kamerleden uit de pas'

Oliemaatschappijen te snel beticht van kartelvorming

Amsterdam, maandag 27 april 2009 - Nederlandse automobilisten moesten afgelopen jaren steeds meer aan de pomp betalen en dit leidde in 2008 tot veel commotie en zelfs tot Kamervragen. "Logisch en begrijpelijk, maar er is te snel met het vingertje naar de oliemaatschappijen gewezen," zegt Roland Berger Strategy Consultants op basis van recent gepubliceerd onderzoek.

In de zomer van 2008 bereikten de brandstofprijzen in Nederland een absoluut record. Toen daar ook nog eens de gegevens bij kwamen dat wij binnen de EU het diepst in de buidel moesten tasten, barstte in Nederland de bom. Taxichauffeurs protesteerden in colonne over de Amsterdamse ringweg A10, er was in korte tijd sprake van grote publieke onrust. Kamerleden Ten Hoopen en Hofstra dienden zelfs moties in, waarbij de oliemaatschappijen werden beschuldigd van kartelvorming: er zou onvoldoende concurrentie en te weinig transparantie in de markt zijn.

"Op zich logisch dat Kamerleden erop doken, alleen jammer dat ze er niet echt in doken," zegt Arnoud van der Slot, Partner bij Roland Berger en verantwoordelijk voor het onderzoek.

"Er was wel degelijk iets aan de hand, dus natuurlijk reageer je daar dus op en wil je dat er wat gebeurt. Maar meteen met het vingertje naar de hele sector wijzen zonder zelf eerst onderzoek te verrichten naar de achterliggende oorzaken, is op z'n minst bijzonder te noemen." Afgelopen jaar heeft dit zelfs tot een onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) geleid, waar overigens niks uit naar voren is gekomen.

Verdubbeling

De absolute brandstofprijzen zijn sinds 1993 onophoudelijk gestegen. In de afgelopen vijftien jaar vond een verdubbeling plaats. Dat klinkt veel, maar in de zomer van 2008 concludeerde Roland Berger al dat deze stijging weinig spectaculair is. Afgezet tegen de toename van het besteedbaar inkomen én het aanzienlijk lager verbruik door zuiniger auto's, is de relatieve prijsstijging te verwaarlozen, aldus de strategisch adviseurs.

Wel leek Nederland afgelopen jaren relatief duur: de 'kale' brandstofprijzen, dus zonder belasting en accijns, behoorden volgens de wekelijkse 'Oil Bulletins' van de Europese Commissie tot de hoogste van Europa. Van der Slot: "Er is daarbij door de politiek echter onvoldoende gekeken naar de wijze waarop de verschillende EU-landen hun binnenlandse brandstofprijzen rapporteerden."

De Europese Commissie waarschuwt op de site van het Oil Bulletin expliciet dat de berekeningsmethoden per land verschillen, en de prijzen niet zonder meer met elkaar vergeleken kunnen worden.

Nederland normaal

Sinds eind 2008 zijn de brandstofprijzen flink afgenomen, als gevolg van de dalende olieprijs. De prijzen dalen in Nederland nu veel harder dan in de rest van de EU, zo concludeerde de Europese Commissie afgelopen maand. "Dit komt omdat het Ministerie van Economische Zaken sinds februari jongstleden een veel lagere brandstofprijs aan de EU rapporteert. In plaats van de landelijke adviesprijs, rapporteert zij nu de gemiddelde werkelijke prijs aan de pomp. Het verschil is wel zes procent. Hierdoor neemt Nederland ineens een veel normalere plaats in de ranglijsten in: bij benzine gemiddeld en bij diesel zelfs laag. "

Roland Berger analyseerde voor haar onderzoek vijftien jaar de brandstofprijzen in de EU.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in

1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -





http://www.rolandberger.nl