Consumentenautoriteit wint eerste verzoekschriftprocedure

28/04/2009 10:26

Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft de eerste bijzondere verzoekschriftprocedure die zij heeft aangespannen gewonnen. Het gaat om een zaak tegen een reisaanbieder die niet voldeed aan de wettelijk verplichte garantiestelling bij het aanbieden van pakketreizen. Via een procedure bij het gerechtshof te Den Haag heeft de Consumentenautoriteit deze zaak voorgelegd aan de rechter. Deze heeft bepaald dat het bedrijf Gold Travel te Hilversum alsnog zijn garantiestelling moet regelen of moet stoppen met het aanbieden van pakketreizen op straffe van een dwangsom. Het bedrijf moet een mededeling met verwijzing naar de uitspraak van de rechter openbaar maken via zijn website. De Consumentenautoriteit is van plan de komende maanden nog zo'n tien reisorganisatoren die hun garantiestelling niet op orde hebben voor de rechter te brengen.

Garantiestelling reisbranche

Reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden zijn wettelijk verplicht iets te regelen in geval van faillissement, de zogenaamde reisgarantie. Deze houdt in dat reizigers die de reissom al voldaan hebben hun geld terugkrijgen als de reisorganisator failliet gaat. Reizigers die al op reis zijn worden gerepatrieerd. In 2007 en 2008 stond dit onderwerp op de Agenda van de Consumentenautoriteit. De meeste reisorganisatoren hebben hun garantiestelling geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Na diverse acties van de Consumentenautoriteit bleek een kleine groep reisbedrijven binnen de gestelde termijn hun garantiestelling nog steeds niet op orde te hebben. Deze bedrijven worden nu voor de rechter gedaagd. Daarnaast moet de consument zelf ook alert zijn en nagaan welke maatregelen de reisaanbieder heeft getroffen om hem te beschermen ingeval van faillissement. Reisorganisatoren zijn verplicht de genomen maatregelen openbaar te vermelden.

Bestuursrechtelijke en civielrechtelijk handhaving

De Consumentenautoriteit kan op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming afhankelijk van de soort overtreding bestuursrechtelijk of civielrechtelijk handhaven. Bij bestuursrechtelijke zaken kan de Consumentenautoriteit zelf boetes opleggen, in civielrechtelijke zaken kan de Consumentenautoriteit het oordeel van de rechter vragen via een bijzondere verzoekschriftprocedure. De regels rondom garantiestelling reisbranche worden civielrechtelijk gehandhaafd. Gold Travel kan nog cassatie aantekenen tegen de uitspraak.





http://www.consuwijzer.nl




Consumentenautoriteit