VU medisch centrum

De wereld achter De schoolbel

28 april 2009

Bij de eerste geklingel van de schoolbel springen ze al overeind. Het is het teken dat ze naar de volgende opdracht moeten van hun stationstoets. De studenten in het eerste masterjaar oefenen de anamnese, meten de bloeddruk, voeren lichamelijk onderzoek uit en schrijven een verslag. En dit alles onder het toeziend oog van een observator die precies vastlegt wat de student in de hem of haar toegemeten twaalf minuten doet. Een race tegen de klok? "Nee hoor", stelt Hester Daelmans. " Het is een praktijkoefening en ook in de kliniek staan artsen onder tijdsdruk. Bovendien is aangetoond dat je studenten het beste kunt beoordelen in de eerste minuten van een toets. Dan is het verschil tussen een goede, een matige en een slechte student het duidelijkst."

Stationstoetsen zijn een uitvinding van de Schotse arts Ronald Harden. Hij beschreef in 1975 de eerste objective structured clinical examination (OSCE). Zijn idee zorgde ervoor dat het toetsen van klinische vaardigheden drastisch veranderde. Inmiddels is dat in geneeskundeopleidingen over de hele wereld overgenomen. Er word een praktijksituatie nagebootst, waardoor niet alleen de vaardigheid zelf, maar ook de interactie met een patiënt en het werken onder tijdsdruk geoefend wordt. "Studenten vinden het over het algemeen erg leuk om te doen. Ze zijn wel zenuwachtig, want het blijft natuurlijk een toets, maar willen graag laten zien wat ze geleerd hebben." bron: OnderwijsKatern