Zoekmachine populairst voor online zoeken naar financiële producten

28/04/2009 15:12

Checkit BV

Nijmegen, 28 april 2009 - Zoekmachines zijn het meestgebruikte online hulpmiddel in het aankoopproces van financiële producten. Maar liefst 67% van de Nederlanders die online zoekt naar achtergrondinformatie over hypotheken, lenen en sparen maakt hiervoor gebruik van een zoekmachine. Dat blijkt uit Nationale Search Engine Monitor (NSEM), uitgevoerd door Search Engine Mediabureau Checkit in samenwerking met marktonderzoekbureau RMI.

De websites van de aanbieders zelf blijken van ondergeschikt belang bij het online zoeken om tot een aankoop van een financieel product te komen. Slechts voor één fase in het aankoopproces geldt het direct surfen naar de website van financiële aanbieders als de meestgebruikte methode om online te navigeren; de online aankoop. Voor de rest van de fasen in het aankoopproces wordt de zoekmachine of de vergelijkingssite het meest gebruikt om online naar financiële informatie te zoeken.

Voor de Nederlanders die gebruik maken van het internet om een keuze voor een specifiek financieel product te maken blijkt de zoekmachine een onmisbaar hulpmiddel. In bijna elke fase, van het zoeken van achtergrondinformatie tot service en nazorg speelt de zoekmachine een belangrijke rol. Ook vergelijkingssites blijken populair in de zoektocht naar financiële producten. Voor het vergelijken van prijzen en productinformatie worden vergelijkingssites het meest gebruikt door de Nederlandse internetgebruiker.

Paul Aelen, medeoprichter van Search Engine Mediabureau Checkit in reactie op de resultaten: "De zoekmachine blijkt samen met de vergelijkingssite dé navigatiemethode om over het internet te surfen op zoek naar financiële producten. Dit is de ultieme vorm van pullmarketing; de consument is immers zelf op zoek naar financiële producten en diensten. Daarnaast geeft een structurele online zichtbaarheid vertrouwen in het merk en verhoogt het de merkbekendheid. Desondanks is het vaak de website zelf die veel aandacht krijgt en waar de grootste investeringen heen gaan. Dit terwijl de weg ernaartoe, bijvoorbeeld via Google, zeker zo belangrijk blijkt te zijn!"

Over de Nationale Search Engine Monitor

Dit is de veertiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1049 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Over Checkit

Checkit is het in 1999 opgerichte full service Search Engine Mediabureau dat met u meedenkt. Checkit behoort samen met iProspect Nederland, onderdeel van het grootste Search bureau ter wereld, tot het digitale netwerk Isobar. Checkit focust zich volledig op Search Engine Marketing en dit is een bewuste keuze. Door onze focus zijn wij de absolute expert op ons vakgebied. Om voorop te blijven lopen doen we regelmatig onderzoek waaronder de Top 100 online vindbaarheid en de Nationale Search Engine Monitor. Kijk voor meer informatie over Checkit op http://www.checkit.nl.

Over RMI

RMI is een marktonderzoekbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RMI op http://www.rminteractive.nl.





http://www.checkit.nl/