Marc van der Linden ontvangt postzegelvel '3 generaties koninginnen'

28/04/2009 16:33

TNT Post

APELDOORN, 28 APRIL 2009 - Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Paleis Het Loo heeft Marc van der Linden, hoofdredacteur van Royalty, het eerste postzegelvel '3 generaties koninginnen' in ontvangst genomen uit handen van Ger Jacobs, Commercieel Directeur van TNT Post.

Geworteld in hun tijd

Het ontwerp voor het postzegelvel is gebaseerd op drie bestaande koninginnenpostzegels. Uit de uitgebreide collectie koos ontwerpster Julia Born de postzegel ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Wilhelmina als vorstin (1923), ontworpen door W.A. van Konijnenburg; de postzegel '15 jaar Statuut voor het Koninkrijk' (1969), van Pieter Brattinga; en de bekende Beatrixpostzegel van Peter Struycken die in 1981 het licht zag.

"Bijzonder interessant is te zien hoe de ontwerpen zijn geworteld in hun tijd", zegt Born. "Wilhelmina staat op haar postzegel en profil, als het ware onder een hemels licht, dat de voorstelling een bijna religieus en ook een afstandelijk karakter geeft. Ook de gebruikte techniek, plaatdruk, is van een vorige tijd en wordt nog maar weinig gebruikt. Juliana straalt op haar postzegel rust en harmonie uit en staat dichter bij de kijker. En het ontwerp is typisch eind jaren 60 / begin jaren 70, met veel contrast in het portret. Terwijl de punten in het beroemde 'puntenportret' op de postzegel met koningin Beatrix niet alleen verwijzen naar de conceptuele gedachte, maar ook naar het digitale tijdperk. Voor de plaatsbepaling van de punten is namelijk een computer gebruikt".

Ontwerpster

De in Zwitserland geboren Julia Born studeerde in 2000 af aan de Gerrit Rietveld Academie in de richting grafisch ontwerpen. Aansluitend werkte zij als zelfstandig ontwerper voor onder meer: Metropolis M (kunsttijdschrift), Museum Boijmans Van Beuningen en Casco (platform voor experimentele kunst). In 2008 won zij voor haar werk de Charlotte Köhler Prijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Dubbelexpositie Paleis Het Loo

Het postzegelvel '3 generaties koninginnen' wordt uitgegeven ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van koningin Juliana (1909-2004). Op 30 april 2009 wordt deze bijzondere dag herdacht. Koningin Beatrix opent dan in Paleis Het Loo een dubbelexpositie, gewijd aan het boeiende maar ook bewogen leven van haar moeder. Tijdens de bijeenkomst op 28 april heeft (naam), (functie) het postzegelvel '3 generaties koninginnen' toegevoegd aan de tentoonstelling 'Juliana, in beeld'. Deze expositie toont het officiële gezicht van prinses, later koningin, Juliana, met onder meer geschilderde en getekende portretten, ontwerpen voor postzegels, munten, penningen en het bankbiljet dat Juliana's beeltenis heeft gedragen.

Verkrijgbaarheid en geldigheid van de postzegels

Het postzegelvel '3 generaties koninginnen' verschijnt in een oplage van 320.000 vel en is vanaf 28 april, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij TNT Postkantoren, via de Collect Club in Groningen, online via tntpost.nl/collectclub en bij reguliere postzegelverkooppunten. De geldigheid van de postzegels voor de frankering is onbepaald. Behalve postzegels verschijnt er ook een postzegelmapje, een eerstedagenvelop en een prestigeboekje.

Verkoopprijs

De verkoopprijs is 7 euro per postzegelvel. Ieder vel bevat één bijzondere postzegel voor het verzenden van aangetekende zendingen tot 5 kg binnen Nederland.

Over TNT Post

TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post over 2008 bedroeg 4,245 miljard euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.


- EINDE BERICHT -