Gemeente Lopik

Voorjaarsnota


1e Bestuursrapportage 2009
Gemeente Lopik





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Voorwoord

Aan de leden van de raad,

Hierbij bieden wij u de 1e bestuursrapportage van 2009 aan.

In deze bestuursrapportage wordt de stand van zaken gegeven van de in de programmabegroting opgenomen activiteiten.

Verder wordt per programma een toelichting gegeven op de vermeldenswaardige financiële verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde baten en lasten. Daar waar een onttrekking aan de reserve van toepassing is wordt dit bij de betreffende tabel aangegeven.

In het hoofdstuk Financieel resultaat 1e bestuursrapportage 2009 wordt een totaaloverzicht gegeven van de bij de programma's genoemde verschillen.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende inzicht hebben gegeven in de stand van zaken van de uitvoering van de programmabegroting 2009.

Het college van burgemeester en wethouders,

Lopik, 14 april 2009


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Inhoudsopgave

Voorwoord ____________________________________________________________________ 1 Programma 1: Bestuurlijke organisatie__________________________________________ 4 Communicatie_____________________________________________________ 4 Dienstverlening____________________________________________________ 4 Vergroting aanbod digitale dienstverlening_______________________________ 4 Verkiezingen______________________________________________________ 4 Bevolkingsregistratie________________________________________________ 5 Procedure benoeming burgemeester___________________________________ 5 Financieel ________________________________________________________ 5 Programma 2: Openbare orde en veiligheid ______________________________________ 6 Openbare orde en veiligheid__________________________________________ 6 Brandweer _______________________________________________________ 6 Rampenbestrijding (Crisisbeheersing) __________________________________ 7 Financieel ________________________________________________________ 7 Programma 3: Economische aangelegenheden ____________________________________ 8 Economie ________________________________________________________ 8 Revitalisering bedrijventerrein ________________________________________ 8 Recreatie en toerisme_______________________________________________ 8 Financieel ________________________________________________________ 8 Programma 4: Onderwijs _____________________________________________________ 9 Lokaal onderwijsbeleid ______________________________________________ 9 Volwasseneneducatie_______________________________________________ 9 Integraal Huisvestingsplan ___________________________________________ 9 Leerplicht en Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) _________________ 9 Financieel _______________________________________________________ 10 Programma 5: Welzijn/Sport/Cultuur __________________________________________ 11 Welzijn _________________________________________________________ 11 Jeugd en jongeren ________________________________________________ 11 Senioren ________________________________________________________ 11 Sport___________________________________________________________ 11 Bibliotheekwerk___________________________________________________ 11 Financieel _______________________________________________________ 12 Programma 6: Werk en inkomen ______________________________________________ 13 Re-integratie_____________________________________________________ 13 Wet sociale werkvoorziening (WSW) __________________________________ 13 Inkomen ________________________________________________________ 13 Minimabeleid_____________________________________________________ 14 Financieel _______________________________________________________ 14 Programma 7: Zorg _________________________________________________________ 15 Gezondheidszorg _________________________________________________ 15 Jeugdzorg_______________________________________________________ 15 Peuterspeelzaalwerk ______________________________________________ 15 Ouderenzorg_____________________________________________________ 15 Vluchtelingen en inburgeraars _______________________________________ 16


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)____________________________ 16 Mantelzorg ______________________________________________________ 16 Financieel _______________________________________________________ 17 Programma 8: Natuur, Milieu en Oudheidkunde_________________________________ 18 Natuur__________________________________________________________ 18 Plattelandsontwikkeling ____________________________________________ 18 Milieubeleid______________________________________________________ 18 Afvalinzameling___________________________________________________ 18 Monumenten_____________________________________________________ 19 Cultureel Erfgoed _________________________________________________ 19 Financieel _______________________________________________________ 19 Programma 9: Ruimtelijk beleid en volkshuisvesting______________________________ 20 Bestemmingsplan Landelijk gebied ___________________________________ 20 Bestemmingsplannen bebouwde kommen______________________________ 20 Bestemmingsplan Bedrijventerrein____________________________________ 21 Locatie Meeuwenlaan/Vogelzangsekade herontwikkeling Lopik-centrum ______ 21 Startersleningen __________________________________________________ 21 Handhaving en bouwvergunningcontroles ______________________________ 21 Financieel _______________________________________________________ 22 Programma 10: Beheer _______________________________________________________ 23 Meerjarenprogramma onderhoud wegen _______________________________ 23 Onderhoud bruggen _______________________________________________ 23 Beheer gemeentelijke gebouwen _____________________________________ 23 Gemeentelijk rioleringsplan _________________________________________ 23 Afwatering en waterkering __________________________________________ 24 Duurzaam veilig __________________________________________________ 24 Financieel _______________________________________________________ 25 Programma 11: Middelen _____________________________________________________ 26 Paragraaf Bedrijfsvoering ______________________________________________________ 27 Kostenplaatsen___________________________________________________ 27 Financieel _______________________________________________________ 27 Financieel resultaat 1e bestuursrapportage 2009____________________________________ 28


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 1: Bestuurlijke organisatie

Communicatie

In vervolg op de vastgestelde Kadernota `Communicatie in ontwikkeling' wordt op dit moment gewerkt aan de opstelling van deelplan II Externe Communicatie. Hierin zullen onder meer onderwerpen als imago, representatie, internet, huisstijl en raadscommunicatie aan de orde komen. De opstelling van dit beleidsdocument heeft enige vertraging opgelopen als gevolg van de verrichte werkzaamheden in het kader van de organisatieontwikkeling.

Voor wat betreft de bijpraatavonden zal in 2009 een inhaalslag worden gemaakt. Dit jaar zullen 4 bijpraatavonden plaatsvinden (Polsbroek, Jaarsveld, Lopik en Cabauw).

Het voeren van persgesprekken is gecontinueerd. Gebleken is dat dit voorziet in een behoefte.

Dienstverlening

Op 24 februari 2009 heeft u kennis genomen van het door de stuurgroep organisatie- ontwikkeling vastgestelde Dienstverleningsconcept 2009 "De gemeente Lopik geeft Antwoord". Dit dienstverleningsconcept omvat de bredere visie van de gemeente Lopik op de dienstverlening aan haar inwoners. Een van de onderdelen van dit dienstverleningsconcept heeft betrekking op het opstellen van kwaliteits- en servicenormen. Deze zullen in het kader van het organisatieontwikkelingsproces verder ontwikkeld worden.

Vergroting aanbod digitale dienstverlening

Met de ambtelijke uitbreiding op het gebied van communicatie per mei 2009 zal een slag gemaakt kunnen worden op het gebied van de digitale dienstverlening. Zo zal in samenwerking met de softwareleverancier een tiental nieuwe digitale formulieren ontwikkeld worden.
Verkiezingen

In 2009 staat de verkiezing van de leden van het Europees Parlement gepland. De gemeente Lopik heeft al enkele jaren stemmachines in gebruik. De Staatssecretaris van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties schrijft in haar brief van 7 februari 2008, dat de gemeenten rekening moeten houden met het feit, dat in 2009 gestemd moet worden met papieren stembiljetten. Aangezien de oude stemhokjes en de stembussen niet meer voorradig zijn, zijn nieuwe stemhokjes en stembussen gekocht. Deze verkiezing zal op de stembureaus handmatig geteld moeten worden.


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Bevolkingsregistratie

In de op 8 september 2008 gehouden wettelijke driejaarlijkse controle op de kwaliteit van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA-audit) werd niet voldaan aan de privacy- en procesregels. Onze privacyverordening en reglement dateren namelijk uit 2003.

Het college heeft besloten om in samenwerking met een extern bureau een privacyverordening, reglement en procesbeschrijvingen voor de GBA te redigeren en te onderhouden.
Tevens zal een beveiligingsplan voor de reisdocumenten en rijbewijzen worden beschreven. Om de continuïteit te waarborgen bij wetswijzigingen is een contract met dat bureau afgesloten om de regelingen actueel te houden.

Op 16 december 2008 is door uw raad een nieuwe privacyverordening vastgesteld. Op 6 januari 2009 zijn het privacyreglement en de beheersregeling GBA door het college vastgesteld.

Thans vindt afronding plaats van het handboek beveiliging GBA en waardedocumenten, met meeneming van de nieuwe organisatievorm. Hierna zal een heraudit worden gehouden, die wederom ter goedkeuring zal worden aangeboden aan de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijkszaken. De kosten van de heraudit bedragen 5.995. Daarnaast is er een

onderhoudscontract voor het beveiligingsplan afgesloten met een jaarlijks terugkerende kostenpost van 4.275.

Procedure benoeming burgemeester

Met de benoeming van mw. mr. R.G. Westerlaken-Loos als burgemeester van de gemeente Lopik per 1 april 2009 is een einde gekomen aan de procedure.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting heraudit GBA incidenteel 0
5.995 5.995

onderhoudscontract BMC structureel 0 4.275 4.275

beveiligingsplan
Saldo 10.270

5





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 2: Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid

Problematiek Lopik dorp en Polsbroek
Binnen de werkgroep jeugd en veiligheid wordt met de deelnemende partners een vinger aan de pols gehouden ter voorkoming van overlast. Daarnaast zijn meer specifiek gesprekken gevoerd met de jeugd van het JOP Polsbroek ter voorkoming van overlast voor de omgeving.

Veiligheidshuis
Per 1 januari 2009 zijn de gemeente Lopik en de andere vier Lekstroomgemeenten vertegenwoordigd in het Veiligheidshuis Utrecht door de indiensttreding van de informatie- makelaar. Deze informatiemakelaar is verantwoordelijk voor de informatie-inbreng vanuit de lokale netwerken naar de diverse overlegvormen in het veiligheidshuis. De afspraken die in de diverse overleggen worden gemaakt, koppelt zij terug naar de lokale contactpersonen. In de eerste maanden van 2009 zijn afspraken gemaakt over de informatie-uitwisseling tussen de informatiemakelaar en de lokale gemeentelijke contactpersonen en het Algemeen Maatschappelijk Werk van Vitras.
Per 1 april 2009 is de informatie-uitwisseling over personen die in de diverse overleggen van het Veiligheidshuis Utrecht worden besproken daadwerkelijk van start gegaan.

Wet tijdelijk huisverbod
De Wet tijdelijk huisverbod is per 1 januari 2009 van kracht. Met de Wet tijdelijk huisverbod krijgt de burgemeester een bestuursrechtelijke maatregel in handen om op te treden bij huiselijk geweld. De wet is een extra instrument om in te grijpen bij huiselijk geweld. In het politiedistrict Lekstroom is afgesproken dat de Lekstroomgemeenten per 1 juli 2009 de wet gaan uitvoeren (toepassing van de wet is niet verplicht). Het is van belang dat de hulpverlening geregeld is bij de oplegging van een huisverbod. De Lekstroomgemeenten zijn in gesprek met partijen die de hulpverlening kunnen leveren en zullen samenwerkingsafspraken maken om de uitvoering van de wet per 1 juli 2009 mogelijk te maken.

Implementatie nota integraal horecabeleid
In de vergadering van 27 januari 2009 heeft de raad de Nota Horecabeleid vastgesteld.

Brandweer

Brandweer De Waarden
De kwaliteitsverbetering van de brandweer op basis van de gehouden audit voor de start van de bundeling loopt volgens de planning.

Regionalisering brandweer
Dit jaar komt de VRU met de nieuwe gemeenschappelijke regeling ter besluitvorming naar de gemeenten binnen de regio.


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Kazerne brandweerpost Lopik
De realisatie van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne in combinatie met de dienst gemeentewerken is, met het slaan van de eerste paal op 24 maart 2009, daadwerkelijk aangevangen.

Rampenbestrijding (Crisisbeheersing)

Veiligheidsregio Utrecht
Op 9 april is een interne oefening met beleidsteam, gemeentelijk managementteam en de verschillende actiecentra gehouden.

Financieel

Geen bijzondere ontwikkelingen die op dit moment vragen om bijstelling van de begroting.


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 3: Economische aangelegenheden

Economie

Het Economisch Platform Lopik zal dit voorjaar spreken over de invulling van zijn adviesfunctie. De activiteiten van het platform zijn tot nu toe vooral gericht geweest op de organisatie van de zgn. Ooppoo-bijeenkomsten. Met de bedrijfsbezoeken is inmiddels weer een start gemaakt. Vooralsnog zal het aantal bezoeken in 2009 beperkt blijven, omdat de functie van bedrijfscontactfunctionaris nog ondergebracht is bij de gemeentesecretaris.

Revitalisering bedrijventerrein

In februari jl. is de reconstructie van de 1e Industrieweg afgerond. Op 24 maart jl. heeft de raad een krediet van 1.470.000 beschikbaar gestel d voor de reconstructie van 2e, 3e en 4e

Industrieweg. Hiervoor zal opnieuw een voorschot van 500.000 op de subsidie van de

provincie worden gevraagd. De verwachting is dat dit werk zo'n 1,5 jaar gaat duren.

Recreatie en toerisme

In samenwerking met de gemeenten Oudewater, Montfoort en IJsselstein zijn diverse toeristisch-recreatieve projecten in ontwikkeling en in uitvoering. Zo worden er vier wandel/fietsarrangementen ontwikkeld in samenwerking met de VVV Het Groene Hart, drie aardkundige fietsroutes en worden de plannen uitgewerkt voor het ontwikkelen van kleine ommetjes over het boerenland.

Fase 2 van project Struinen & Vorsen, waarmee het plattelandstoerisme in de regio wordt geprofessionaliseerd en gepromoot, is in uitvoering.

Na vaststelling van de begroting 2009 is besloten om de subsidiëring van het overzetveer De Overkant anders vorm te geven; dit om betere afstemming te bereiken met de subsidiëring door de gemeente Zederik. De exploitatiesubsidie wordt met ingang van 2009 verhoogd tot
6.232 en jaarlijks geïndexeerd. Totdat de gemeent e over eigen beleid ten aanzien van

subsidie-indexering beschikt, hanteren we hiervoor de indexeringswaarde van Zederik. De stichting kan daarentegen geen aanspraak meer maken op een bijdrage in het exploitatietekort, wanneer haar begroting in een bepaald jaar niet sluitend is of in het geval de werkelijke kosten hoger uitvallen.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Wijziging subsidiëring structureel 5.500
6.500
1.000

overzetveer De Overkant
Saldo 1.000


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 4: Onderwijs

Lokaal onderwijsbeleid

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
De Voorschool Benschop heeft in maart 2009 5 leerlingen, 1 leerling start binnenkort. 3 leerlingen komen in aanmerking, maar zijn nog te jong. De Voorschool in Lopik heeft in maart 2009 7 leerlingen en 1 leerling start binnenkort . Het college heeft ingestemd met een aanvraag van de Stichting Peuterspeelzaalwerk Lopik voor extra middelen ten behoeve van de Voor- en Vroegschoolse Educatie. De aanvraag betreft extra uren, materialen, scholing van leidsters en het organiseren van ouderavonden op het gebied van taal en spraak. Deze extra aanvraag kan bekostigd worden uit de beschikbare rijksmiddelen. Hiervoor moet een bedrag van 6.500 worden onttrokken uit de voorzie ning VVE/GOA.

Volwasseneneducatie

Met ingang van 1 januari 2009 zijn de educatiegelden onderdeel geworden van het zogenaamde participatiebudget. In dit budget zitten ook middelen voor re-integratie en inburgering. Gemeenten krijgen meer vrijheid om binnen het participatiebudget eigen keuzes te maken. Doel is vergroten van de arbeidsparticipatie en maatschappelijke participatie. Het jaar 2009 wordt als overgangsjaar beschouwd: we zijn nog verplicht het educatiedeel van het budget bij het ROC te besteden.

In verband met niet gerealiseerde inburgeringstrajecten in 2007 dient nog een bedrag te worden terugbetaald. Op dit moment is de omvang ervan nog niet voldoende duidelijk. Naar verwachting bij de 2e bestuursrapportage wel.

Integraal Huisvestingsplan

De certificering van de brandmeldinstallaties wordt naar verwachting in mei afgerond.

Het aanbrengen van beveiligingsinstallaties levert een structureel voordeel op in de sfeer van de verzekeringen.

Leerplicht en Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie (RMC)

Sinds 2008 vindt ­ met goed resultaat ­ trajectbegeleiding aan (dreigend) voortijdig schoolverlaters plaats vanuit Nieuwegein. De bekostiging van de trajectbegeleiding en administratieve ondersteuning kan slechts voor een deel plaatsvinden vanuit de reguliere RMC-middelen. Dit zijn middelen die aan de centrumgemeente Nieuwegein worden uitgekeerd. Er wordt gezocht naar oplossingen om de financiering voor de lange termijn te garanderen.


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Premie verzekeringen structureel 17.425
14.425
3.000

scholen ivm beveiliging
Inzet extra middelen Voor- incidenteel 10.500
17.000
6.500

en Vroegschoolse Educatie
Onttrekking extra middelen
Voor- en Vroegschoolse incidenteel 10.500
17.000
6.500

Educatie aan voorziening
VVE/GOA
Saldo 9.500
6.500


* Hier staat een voordeel tegenover bij de totaalopbrengst OZB bij programma 11, gezien het geringe bedrag ten opzichte van die totaalopbrengst wordt dit niet nader toegelicht.


10





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 5: Welzijn/Sport/Cultuur

Welzijn

De Evaluatie Subsidieverordening Welzijn Gemeente Lopik 2005 is besproken in uw raad.

Het Rijk heeft middelen toegevoegd aan het gemeentefonds ten behoeve van maatschappelijke stages. Voor deze stages is in regionaal verband een overeenkomst met Stichting Welzijn Nieuwegein gesloten.

Jeugd en jongeren

Nieuwe kickbokslessen en activiteiten in Hoxemacoa zijn van start gegaan.

Senioren

De Seniorenraad wordt nauw betrokken bij de ontwikkeling van het lokaal ouderenbeleid.

De Seniorenraad heeft in deze periode gewerkt aan het stroomlijnen van de financiële procedures van de ouderencomités.

Sport

De met de pachters van de kantines sporthallen overeengekomen vergoeding voor het afsluiten van de accommodatie, is nog niet in de begroting verwerkt.

In 1e bestuursrapportage 2008 is besloten de formatie voor het zwembad structureel uit te breiden met 0,25 fte in de vorm van budget personeel derden. Dit is nog niet in de begroting van 2009 en verder opgenomen.

Voor de binnensportaccommodaties is over 2007 nog een belastingteruggave BTW ontvangen van 8.277.

Bibliotheekwerk

Op dit moment zijn de uitkomsten van een onderzoek van BISC m.b.t. de prijs- /kwaliteitverhouding en de klanttevredenheid van de huidige bibliobus bekend. In het kort is ook ingegaan op de alternatieve bibliotheekvoorzieningen in de kleine kernen.

Een vervolgonderzoek is nodig op per kern aan te geven wat de beste bibliotheekvoorziening na 2009 is. Het beoogde resultaat is een op praktijk gerichte notitie waarin op basis van veldonderzoek en een breed gedragen visie en strategie per kern de meest geschikte bibliotheekvoorziening vanaf 2010 is beschreven, inclusief een begroting en uitvoeringsplan op hoofdlijnen per kern. Op dit moment wordt bekeken of er binnen de begroting bibliotheek


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Lek & IJssel ruimte is voor de kosten van dit onderzoek. Indien dit niet het geval is zal aan uw raad worden voorgesteld hiervoor middelen beschikbaar te stellen.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Subsidieverstrekking structureel 0
1.667
1.667

maatschappelijke stages
Vergoeding pachters structureel 0
4.500
4.500

kantine sporthal
Uitbreiding formatie
zwembad volgens 1e structureel 0
8.000
8.000

bestuursrapportage 2008
Teruggave BTW
binnensportaccommodaties incidenteel 0
8.277
8.277


2007
Saldo 8.277
14.167


12





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 6: Werk en inkomen

Re-integratie

In 2009 zullen de verordening re-integratie 2009 en een nieuw uitvoeringsbesluit re-integratie moeten worden vastgesteld.

Wet sociale werkvoorziening (WSW)

Cliëntenparticipatie
Dit voorjaar zijn voorbereidingen getroffen voor activiteiten in het kader van cliëntenparticipatie: een inspraakbijeenkomst en een beleidsenquête. Er vond een oriëntatie plaats rondom de fundamentele discussie WSW (commissie De Vries): werken naar vermogen.

Rijksvergoeding taakstelling en uitkering
De definitieve rijksvergoeding Wsw valt hoger uit dan begroot. Zowel de raming van de rijksvergoeding als de raming van de uitgaven voor de taakstelling en de uitkering worden hierop (budgettair neutraal) aangepast. De bijbehorende taakstelling voor 2009 is de realisatie van 38,25 arbeidsjaren. Alleen bij het niet behalen van de taakstelling zal een resterend budget terugbetaald moeten worden aan het rijk.

Inkomen

Wet werk en bijstand (WWB)
In het eerste halfjaar van 2009 zal uw raad de Verordening langdurigheidstoeslag worden aangeboden. De intentie is om per 1 oktober 2009 de WWB 65+ over te dragen aan de Sociale Verzekeringsbank. Het zal ongeveer 4 personen betreffen.

De rijksvergoeding WWB 2009 is, als gevolg van de berekeningsystematiek, naar beneden bijgesteld. Bij de 2e bestuursrapportage 2009 zal worden beoordeeld of de raming van de lasten verhoogd moet worden.

IOAZ1 en BBZ2
De voorlopige rijksvergoedingen IOAZ 2009 en BBZ 2009 zijn naar beneden bijgesteld.

Cliëntenplatform
Het college heeft ingestemd met een presentievergoeding voor de leden van het cliëntenplatform.


1 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
2 Besluit bijstand zelfstandigen


13





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Minimabeleid

Gebruik voorzieningen
De doelgroep weet steeds beter gebruik te maken van de regelingen. De verwachting is dat deze trend zal doorzetten.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Inzet Regionale Sociale structureel 8.000
13.000
5.000

Recherche Nieuwegein
Lagere rijksvergoeding incidenteel 680.000
650.000
30.000

WWB 2009
Voorlopige rijksvergoeding incidenteel 3.200
1.000
2.200

IOAZ 2009 verlaagd
Voorlopige rijksvergoeding incidenteel 12.900
6.676
6.224

BBZ 2009 verlaagd
Presentievergoeding leden structureel 0
1.650
1.650

cliëntenplatform
Hogere rijksbijdrage Wsw incidenteel 936.000 1.005.045
69.045

Besteding hogere incidenteel 936.000 1.005.045
69.045

rijksbijdrage Wsw
Gebruik regeling structureel 10.000
12.500
2.500

schuldsanering
Saldo 69.045 116.619


14





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 7: Zorg

Gezondheidszorg

Thuisbegeleiding
Het AMW heeft aangegeven dat er steeds meer vragen komen voor complexe gezinsbegeleiding. De thuisbegeleiding valt per 1 januari 2009 onder de verantwoordelijkheid van de Wmo. Er zijn meerdere organisaties die dit voor de gemeente kunnen uitvoeren. Op dit moment wordt hier ad-hoc op ingesprongen en gaat het concreet om 1 zaak.

Jeugdzorg

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Binnen het bureau WOZ is in december 2008 een eerste notitie Centrum voor Jeugd en Gezin geschreven. Een vervolg op deze notitie is een visiedocument, dat besproken zal worden met lokale organisaties. De planning is om dit in het najaar in de raad vast te laten stellen. Vanuit de provincie is er een CJG-aanjager aangesteld die gemeenten ondersteund bij de ontwikkelingen, onder andere de samenwerking tussen CJG en onderwijs.

Elektronisch KindDossier (EKD)
De datum van wettelijke invoering van het EKD is nog niet vastgesteld. De aanbesteding is al wel, na de in 2008 opgelopen vertraging, afgerond en het implementatietraject is gestart. Het geraamde budget voor de (eenmalige) kosten EKD was reeds in 2008 beschikbaar gesteld, maar door de vertraging niet besteed. Voorgesteld wordt dit budget via een resultaatbestemming 2008 en de (nieuwe) voorziening Brede DoelUitkering (BDU-CJG 2008-
2011) weer beschikbaar te stellen in 2009.

Brede DoelUitkering (BDU)-CJG 2008-2011
In verband met nieuwe afspraken met de werkgeversorganisaties over de overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA) wordt de bijdrage aan de BDU-CJG vanuit het programmaministerie Jeugd en Gezin gewijzigd. De geraamde besteding van de middelen wordt gesynchroniseerd met de rijksbijdrage.

Peuterspeelzaalwerk

Het project observeren/overdracht is in december 2008 afgesloten. Het evaluatieverslag wordt dit voorjaar verwacht en wordt dan aan uw raad aangeboden.

Ouderenzorg

In deze periode zijn de fundamenten gelegd van een lokaal ouderenbeleid. Hierbij speelden vertegenwoordigers van lokale organisaties en professionals uit de welzijnssector/ ouderenwerk een belangrijke rol. Na de zomer zal de concept-beleidsnota gereed zijn. De zelfredzaamheid en participatie van ouderen, evenals hun toegang tot voorzieningen en de situatie op het gebied van wonen vormen, naast aandacht voor de eenzaamheidsproblematiek, de kernthema's van het ouderenbeleid.


15





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Vluchtelingen en inburgeraars

Er werd in deze periode 1 vluchtelingengezin gehuisvest in Benschop.

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Klanttevredenheidonderzoek
Onder WMO-geïndiceerden in de gemeente Lopik is een klanttevredenheidonderzoek gehouden. De resultaten zullen van de zomer bekend zijn.

Aanbesteding regiotaxi
De aanbesteding van de regiotaxi is momenteel in volle gang. Per 1 januari 2010 zal er een nieuwe vervoerder worden gecontracteerd. De wethouders van de samenwerkende gemeenten hebben onlangs een convenant ondertekend hierover. De regiotaxi is geëvalueerd. Het evaluatierapport wordt in mei aangeboden aan uw raad.

WMO-loket
Er is overleg gevoerd met lokale organisaties en met de gemeente Nieuwegein over de ontwikkeling van het WMO-loket Lopik. Een aantal organisaties zal worden uitgenodigd om een lokale sociale kaart te ontwikkelen. Met de woningbouwvereniging is gesproken over de vorm van samenwerking met het WMO-loket. Momenteel vindt een inventarisatie plaats van de kenmerken van de gebruikers van het in Lopik gevestigde WMO-loket.

Kosten
De uitvoeringkosten voor WMO/WVG bedroegen in 2008 140.000, de raming hiervoor kan

verlaagd worden met 70.000. Daarnaast is bij de j aarrekening vastgesteld dat de kosten

voor voorzieningen toe zijn genomen. Deels was hier in de begroting 2009 al rekening mee gehouden. Wij verwachten op basis van 2008 vooral meer kosten te maken voor het persoonsgebonden budget. Voor alle voorzieningen gezamenlijk verwachten we een extra verhoging van de kosten met 30.000, per saldo dus een voordeel van 40.000.

Meer eigen bijdragen
Bij groter gebruik van WMO-voorzieningen stijgen ook de inkomende eigen bijdragen, deze stijging wordt geraamd op 20.000.

Mantelzorg

Er werd een oriënterend gesprek gehouden met de mantelzorgcoördinator van SSL over aandachtspunten voor het nog te ontwikkelen mantelzorgbeleid van de gemeente Lopik.


16





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Eenmalige kosten EKD incidenteel 0
68.735
68.735

Onttrekking eenmalige
kosten EKD aan incidenteel 0
68.735
68.735

voorziening BDU-CJG

2008-2011
incidenteel
OVA BDU-CJG 2008-2011 1.951

(mj)
Besteding OVA BDU-CJG incidenteel 1.951


2008-2011 (mj)
Synchroniseren incidenteel
bestedingen BDU-CJG met 5.728

(mj)
rijksbijdrage
Lagere uitvoeringskosten structureel 70.000

WMO/Wvg
Hogere kosten structureel 30.000

voorzieningen WMO/WVG
Meer eigen bijdragen WMO structureel 20.000

Saldo 160.686 106.414


17





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 8: Natuur, Milieu en Oudheidkunde

Natuur

De uitvoering van het Landschapsontwikkelingsplan (LOP) vindt waar mogelijk plaats via de uitvoeringsprogramma's van het gebiedsprogramma De Utrechtse Waarden (zie ook onder plattelandsontwikkeling). De reguliere beheertaken lopen volgens plan.

Mede naar aanleiding van de actie Boeren Planten Bomen volgden enkele tientallen adviesbezoeken, inrichtingsvoorstellen en subsidieaanvragen. De coördinatie van de verschillende landschapsbeheergroepen heeft geresulteerd in het onderhoud van ondermeer ruim honderd knotbomen. Er is invulling gegeven aan de jaarlijkse Boomfeestdag.In de gemeentelijke natuurterreinen zijn diverse onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.

Plattelandsontwikkeling

Inmiddels is de uitvoering van verschillende projecten uit het Uitvoeringsprogramma 2009 opgepakt. Na de vaststelling daarvan kunnen voor de projecten subsidieaanvragen worden ingediend. Van enkele projecten zijn deze aanvragen al ingediend en/of beschikt (Groene erven, bedrijvigheid in de linten). Van een aantal grotere projecten zijn de subsidieaanvragen bijna indieningsgereed (Vernieuwing voetveer, herstel cultuurhistorisch element en Kleine ommetjes).

Milieubeleid

Vanwege de opheffing van het Centraal Informatiepunt milieuhandhaving komt de bijdrage te vervallen.

Afvalinzameling

Door ouderdom stijgen de onderhoudskosten van de vuilniswagen licht.

De aanbesteding is gebaseerd op het ophalen van 3.000 ton huishoudelijk afval. In 2008 is
110 ton meer huishoudelijk afval opgehaald. Met de extra tonnages en de indexering is geen rekening gehouden. De verwachting is dat dit een structureel effect is.

In 2008 is gestart met een pilotproject inzameling kunststoffenflessen en ­flacons. Inzamelaar Sita neemt deze afvalstoffen in via door dit bedrijf geplaatste containers bij winkelvoorzieningen in Lopik-dorp en Benschop. De kosten die de gemeente hiervoor heeft gemaakt, werden in 2008 voor een groot deel vergoed door de organisatie Nedvang. Per 1 januari jl. wordt deze inzameling als een reguliere inzamelingsmethodiek beschouwd en staat hier minder vergoeding tegenover. In verband hiermee is besloten om deze inzameling in eigen beheer uit te voeren door het plaatsen van een zestiental containers in de kernen en zelf de afvoer te organiseren. De verwachting is dat hiermee de hoeveelheid af te voeren restfractie zal afnemen en daarmee ook de kosten. In juni zullen wij de burgers uitgebreid informeren over deze nieuwe wijze van afvalinzameling. In de 2e bestuursrapportage zullen wij u verder informeren over de financiële implicaties.


18





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Monumenten

Het onderhoud van het uurwerk van de rijksmonumentale kerktoren in Polsbroek wordt spoedig uitgevoerd. De overige werkzaamheden zullen in de loop van het jaar worden opgepakt.

Cultureel Erfgoed

De ontwikkeling van de archeologische waardenkaarten, welke de basis zullen vormen voor het archeologiebeleid, is in volle gang. Er is een eerste bijeenkomst gehouden om geïnteresseerden te informeren over de plannen.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Vervallen bijdragen
Centraal Informatiepunt structureel 1.500
---

1.500

milieuhandhaving
Stijging onderhoudskosten structureel 2.000

vuilniswagen uit 2005 *
Meer huishoudelijk afval * structureel 100.000
104.000
4.000


* Onttrekking aan
egalisatiereserve 6.000

reinigingsdienst ivm 100%
kostendekkendheid
Saldo 7.500
6.000


* i.v.m. 100% kostendekkendheid


19





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 9: Ruimtelijk beleid en volkshuisvesting

Bestemmingsplan Landelijk gebied

Het bestemmingsplan Landelijk Gebied is op 12 februari 2008 goedgekeurd met uitzondering van enkele percelen en voorschriften, daarover bent u geïnformeerd. Op 24 maart 2009 heeft de openbare behandeling van de beroepschriften bij de Raad van State plaats gehad. De beslissing is medio mei 2009 te verwachten. Inmiddels is de eerste herziening van het bestemmingsplan (erfbebouwingsregeling) vastgesteld.

Bestemmingsplannen bebouwde kommen

Uitbreidingslocatie Uitweg
Regelmatig bent u geïnformeerd over de stand van zaken. Met de betrokken partijen vindt overleg plaats over de financiële haalbaarheid van het plan. Inmiddels is wel duidelijk dat er van de gemeente een financiële bijdrage zal worden gevraagd. Dit ligt in de lijn van hetgeen in uw vergadering van 24 oktober 2006 aan de orde is geweest.

Uitbreiding/herontwikkeling Cabauw.
Met betrekking tot dit project kan worden meegedeeld dat overeenstemming is bereikt met betrokken partijen over het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst voor de planontwikkeling. Deze zal op 25 mei a.s. ondertekend kunnen worden. In mei/juni a.s. zal de inspraak en het vooroverleg ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan gestart kunnen worden.

Benschop-Oost
De ontwikkelingen voor dit plan stagneren door het faillissement van de projectontwikkelaar. Inmiddels bent u geïnformeerd over het gegeven dat een voorlopig voorkeursrecht op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten is gevestigd. Wij gaan overleg voeren met de curator, die het faillissement afwikkelt. Teneinde goede gegevens voorhanden te hebben voor het overleg met de curator is het noodzakelijk dat een exploitatieberekening wordt opgesteld op basis van het plan waarmee op 16 december 2008 met kanttekeningen is ingestemd. Voorts zal een taxatierapport voor de waarde van de grond worden opgesteld. De kosten voor het opstellen van de exploitatieberekening en het taxatierapport zullen vooralsnog uit de begroting worden betaald. Overigens is het de bedoeling dat de kosten te zijner tijd ten laste van de grondexploitatie worden gebracht. Op dit moment kunnen wij niet inschatten hoe groot de vertraging zal zijn. Wij zullen u regelmatig informeren over de verdere gang van zaken.

Bestemmingsplan kern Benschop.
In het kader van de actualisering van de bestemmingsplannen wordt er thans gewerkt aan het opstellen van een concept ontwerp bestemmingsplan voor de kern Benschop. Gepland is dat het ontwerp bestemmingsplan dit voorjaar in de inspraak en het vooroverleg wordt gebracht.


20





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Locatie Vergeer.
Zoals bekend is op de locatie een herontwikkeling gepland. De voorlopige opzet van het nieuwbouwbouwproject bevat:
· 16 appartementen met bijbehorende huiskamers en gemeenschappelijke ruimten voor Stichting Philadelphia;

· 6 appartementen en 1 gezamenlijke huiskamer voor Stichting Thuis;
· `Aanleun' woningen (circa 6 appartementen voor 55-plussers die gebruik kunnen maken van het zorgcentrum);

· Vervangende garageboxen.
Deze plannen worden nader uitgewerkt in opdracht van de woningbouwvereniging "Goed Wonen" te Benschop
Naar aanleiding van een tweetal informatieavonden in december 2008 is een ateliergroep geformeerd, waarin o.a. direct aanwonenden zitting hebben. De architect gaat samen met de ateliergroep de plannen verder uitwerken en de haalbaarheid onderzoeken. Resultaten zijn de komende maanden te verwachten.

Bestemmingsplan Bedrijventerrein

Bestemmingsplan bedrijventerrein De Copen.
Het ontwerp bestemmingsplan heeft vanaf 12 februari jongstleden in het kader van de vaststellingsprocedure ter inzage gelegen. In dit plan zijn naast het bestaande bedrijfsterrein de noordelijke uitbreiding en het vrachtwagenparkeerterrein opgenomen. De planning is dat het bestemmingsplan nog voor de zomervakantie kan worden vastgesteld.

Locatie Meeuwenlaan/Vogelzangsekade herontwikkeling Lopik-centrum

Op 21 april 2009 bent u hierover via een separate memo geïnformeerd.

Startersleningen

In maart 2009 is de evaluatie van de startersleningen aan de orde geweest en is de verordening aangepast naar aanleiding van het gegeven dat de provincie Utrecht ook bijdragen ter beschikking stelt om startersleningen te verstrekken.

Handhaving en bouwvergunningcontroles

Ook in 2009 zal aan de hand van het handhavingsprogramma gecontroleerd worden. Verder worden de conclusies uit het evaluatieverslag van 2008 besproken om een aantal nadere maatregelen te treffen om het niveau van handhaven en aanschrijven op peil te houden.

Voor de illegale bebouwing en bewoning op de recreatieparken De Loef, De Boeg en Klein Scheveningen is een inventarisatierapport opgesteld door een extern bureau. Op basis hiervan zal een plan van aanpak worden opgesteld. Met de Vereniging van Eigenaren is afgesproken dat vóór de zomerperiode aan hen duidelijkheid wordt verschaft hoe het legaliserings- dan wel handhavingstraject eruit zal komen te zien. Voor wat betreft de uitwerking van dit traject zal extra ambtelijke capaciteit nodig zijn.


21





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Met betrekking tot het juridisch handhaven op het terrein van bouwen en gebruik kan worden opgemerkt dat het wegwerken van de achterstanden minder snel verloopt dan gepland. Dit heeft ook te maken met de aanlevering door het bouw- en woningtoezicht van nieuwe handhavingszaken. In het door ons college op te stellen handhavingsprogramma 2009 zal inzicht worden gegeven in de werkvoorraad in relatie tot de beschikbare ambtelijke capaciteit.

Indien wij het noodzakelijk achten zullen wij met financiële voorstellen komen voor extra inzet van ambtelijke capaciteit ten behoeve van bovengenoemde handhavingsaangelegenheden.

Financieel

Op dit moment kan er los van de opmerking ten aanzien van de kosten herziening bestemmingsplannen nog niets gezegd worden over de vraag of begrotingsposten worden onder- of overschreden.
Een risico is wel dat er als gevolg van de stagnerende economie minder aanvragen om een bouwvergunning zullen worden ingediend en dat als gevolg daarvan minder legesinkomsten zijn te verwachten. Het is echter te vroeg om daar nu al voorschotten op te nemen.

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Kosten herziening incidenteel 0
16.900
16.900

bestemmingsplannen
Onttrekking kosten
herziening
bestemmingsplannen aan
reserve nader aan te wijzen incidenteel 0
16.900 16.900

doeleinden geoormerkte
gelden "budget steden
bouwkundige kosten 2004"
Saldo 16.900
16.900


---





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 10: Beheer

Meerjarenprogramma onderhoud wegen

In de afgelopen winterperiode zijn de nodige schades in, met name asfaltverhardingen opgetreden. Met de mogelijkheid dat de begroting voor 2009 niet voldoende zal zijn, dient dan ook rekening gehouden te worden.

Onderhoud bruggen

Dit voorjaar en deze zomer zal het onderhoud voor de bruggen opnieuw worden geïnventariseerd en geactualiseerd. Aan de hand hiervan zal een geactualiseerd onderhoudsschema worden opgesteld. Op basis hiervan kunnen ook de kosten worden geraamd.

Beheer gemeentelijke gebouwen

Inmiddels is op het voorterrein van het voormalige MOB-complex Jaarsveld een aanvang gemaakt met de nieuwbouw van de brandweerkazerne, de gemeentewerf en de milieustraat. Consequentie hiervan is dat de hoofdpoort uitsluitend nog als toegang voor de aannemer dient. De andere bestaande toegang naar het terrein is niet geschikt voor de diverse transportmiddelen die de huurders van de loodsen gebruiken. Het betreft vrachtwagens met oplegger, maar ook klassieke bussen en bijzondere voertuigen. Om toch een adequate toegang voor de huurders van de loodsen te creëren is een nieuwe ontsluiting gerealiseerd aan de achterzijde van het terrein. Deze wordt bereikt via de Zuiderparklaan. De in eerste instantie op het voorterrein aangebrachte elektronische poort is verplaatst naar de nieuwe ontsluiting. De realisatie heeft in overleg met en tot tevredenheid van de huurders plaatsgevonden. De kleine toegangspoort op het voorterrein wordt nu alleen nog door de muziekvereniging Crescendo gebruikt. De kosten voor het realiseren van deze oplossing bedragen 24.700. In de lopende begroting is met d eze kosten geen rekening gehouden.

Op één loods na is alle beschikbare ruimte op het MOB-complex verhuurd. Mede dankzij meer toezicht door medewerkers van de gemeente en een grotere betrokkenheid van de huurders onderling zijn er momenteel geen problemen meer met inbraken en vandalisme. De raming van de verzekeringslasten van de objecten op het terrein behoeft enige aanpassing.

Voor het zwembad Lobeke en de sportaccommodaties de Wiekslag en Polsbroek zijn risico- inventarisaties volgens de huidige eisen gemaakt met een beheersplan inzake de beheersing van legionella in de waterinstallatie. De aanpassingen vinden momenteel plaats.

Gemeentelijk rioleringsplan

Dit jaar worden de laatste drie boerderijen aan de Broeksdijk te Benschop aangesloten op de nog aan te leggen persleiding van de gemeente IJsselstein. De kosten voor de plaatsing van de minigemalen en de aansluiting op de persriolering komen voor rekening van Lopik en zullen worden betaald aan de gemeente IJsselstein. Het onderhoud, de telemetrie en de


23





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

storingsdiensten zullen onder het beheer van de gemeente IJsselstein vallen. In het 4e kwartaal 2007 is de start gemaakt van een algemeen groot onderhoud van het gehele telemetrie systeem en de meeste gemalen. De hoofdpost is na 23 jaar vervangen en tevens zijn de technische onderdelen in alle gemalen vervangen. Afronding zal in april 2009 zijn. Als gemeente Lopik zijn wij voor de lozingen op oppervlaktewateren (naleving Wet verontreiniging oppervlaktewateren) verplicht overstorten te monitoren. Een meetplan is, in samenwerking met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR), opgesteld en goedgekeurd. De monitoring loopt via het nieuwe telemetrie basisstation. De registratie zal dan op kwartaalbasis moeten worden aangeleverd. Met het HDSR is afgesproken dat eind
2009 de eerste gegevens aangeleverd worden.
Uit het beheersprogramma riool is gebleken dat een groot deel van het vrijverval riool opnieuw dient te worden geïnspecteerd. Hiervoor zal een bestek worden geschreven en een aanbesteding worden gehouden. De afronding van het bestek is gepland mei 2009. Het is de bedoeling dat dit jaar het bestek wordt uitgevoerd.

Afwatering en waterkering

Het HDSR heeft plannen om de Lopikerwetering op diepte te brengen. Er is een afspraak gemaakt om de gemeentelijke watergangen die aansluiten aan de Lopikerwetering mee te laten liften in het plan. In plaats van een kostbaar onderzoek naar de situatie en conditie van de watergangen is besloten om de 1e diepteschouw van het HDSR af te wachten. Inmiddels heeft het HDSR voor de overige gemeentelijke watergangen de 1e diepteschouw uitgevoerd en zijn de gegevens bekend. Met deze gegevens kan een totaal overzicht gemaakt worden voor het maken van een kostenraming.

Duurzaam veilig

Algemeen

De voorbereidingen voor het treffen van verkeersmaatregelen in de kernen Uitweg en Lopikerkapel zijn in een afrondende fase. Deze hebben tot doel om de komgrenzen te accentueren en de maximumsnelheid van 30 km/uur te ondersteunen.

Door uw raad is op 24 maart jl. besloten een tweetal roadblocks ter wering van het sluipverkeer te doen plaatsen op het grondgebied van IJsselstein, te weten op de Lekdijk- Oost en de Biezendijk. De gemeente IJsselstein zal de helft van de kosten voor haar rekening nemen. Met de provincie is overeengekomen dat de daadwerkelijke plaatsing vóór
1 september a.s. gerealiseerd zal zijn teneinde in aanmerking te kunnen blijven komen voor subsidiëring. Voorlopig zullen de roadblocks overeenkomstig uw besluit uitsluitend in de ochtendspits in werking zijn.

Verkeersveiligheid
In de zomer zal samen met Veilig Verkeer Nederland, het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid en werkstudenten van de regiopolitie opnieuw een verkeersveiligheidsactie worden uitgevoerd. Plaats van handeling is deze keer het Benedeneind Zuidzijde en de Zuidzijdseweg. Naar aanleiding van de uit te voeren actie, zal worden vastgesteld of het treffen van snelheidsremmende maatregelen op deze trajecten een bijdrage zal kunnen gaan leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het project zal worden uitgevoerd volgens de aanpak van het Team Subjectieve Verkeersveiligheid.


24





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Verkeerseducatie
In samenwerking met SSL wordt in het voorjaar van 2009 weer een bromfietsopleiding aangeboden aan (bijna-) 16-jarigen. Een praktijkopleiding, zoals die in 2010 wettelijk zal worden ingevoerd, maakt onderdeel uit van deze cursus. Ook zal, aansluitend op de grote belangstelling in 2008, weer een opfriscursus voor het autorijden voor senioren worden uitgevoerd.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Verzekering MOB Complex structureel 6.935
12.435
5.500

Nieuwe ontsluiting loodsen incidenteel 0
24.700
24.700

MOB Complex
Saldo 30.200


* ook hier staat een voordeel tegenover op programma 11


25





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Programma 11: Middelen

De belangrijkste financiële posten op programma 11 zijn de heffingen en de Algemene Uitkering.

Lokale heffingen
De heffingen zijn volgens planning tijdig opgelegd. Aangezien de bezwaartermijn nog niet verstreken is en de bezwaren nog niet zijn afgehandeld is nog niet aan te geven in welke mate de daadwerkelijke opbrengst af zal wijken van de raming. Hierover wordt u bij de 2e bestuursrapportage geïnformeerd.

Algemene Uitkering
Op dit moment valt geen zinnig woord te zeggen over de effecten van de kredietcrisis op de algemene uitkering. Aan de ene kant wordt een daling verwacht omdat het inflatiepercentage waarmee het Rijk had gerekend veel lager uitvalt (betekent een daling van de algemene uitkering). Aan de ander kant is ook sprake van een fors pakket investeringen voor 2009 en
2010 en voorgenomen bezuinigingen voor de periode erna.

Al met al is de verwachting niet dat er structureel veel vrij besteedbare middelen van het Rijk naar de gemeenten komen. Wij hopen, qua tijd, de meicirculaire te kunnen verwerken in de kadernota om hier meer duidelijkheid in te geven.


26





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Paragraaf Bedrijfsvoering

Kostenplaatsen

Facilitaire zaken
Sinds een aantal jaren wordt stringenter omgegaan met abonnementen en vakliteratuur, waardoor een groot aantal abonnementen zijn komen te vervallen.

De vermelding in de Telefoongids is opgezegd.

Grondgebied
Op 1 april 2008 is de eerste beheerder van gemeenschappelijke beheerorganisatie basisregistraties De Groene Driehoek bij Lopik in dienst getreden. Op basis van gemaakte afspraken betalen Oudewater en Montfoort ieder voor een derde van de loonkosten inclusief overhead mee. Abusievelijk is met deze financiële bijdragen in de begroting 2009 geen rekening gehouden. Geraamd is dat in dit jaar circa 38.500 wordt ontvangen van de

gemeenten Oudewater en Montfoort. In de betrokken stuurgroep wordt, gelet op de toename van de werkzaamheden, inmiddels gesproken over uitbreiding van de beheerorganisatie.

Gemeentewerken
Door een relatief zachte winter, weinig bezetting/gebruik kantoor brandweer en door de plaatsing van een nieuwe energiezuinige verwarmingsketel op de gemeentewerf kan de raming voor de energielasten naar beneden worden bijgesteld.

Financieel

Incidenteel / Werkelijk/ Recapitulatie 2009 Begroot Voordeel Nadeel Structureel verwachting Minder abonnementen structureel 6.000

facilitaire zaken
Opzegging vermelding
Telefoongids facilitaire structureel 4.000

zaken
Bijdragen Montfoort en
Oudewater
gemeenschappelijke structureel 0
38.500
38.500

beheerorganisatie
basisregistraties De Groene
Driehoek, grondgebied
Energiezuinige
verwarmingsketel structureel 2.000

gemeentewerken
Saldo 50.500


27





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

Financieel resultaat 1e bestuursrapportage 2009

Resultaat exploitatie
Gelet op de bij de programma's gegeven financiële toelichting ziet het tussentijdse resultaat er op hoofdlijnen als volgt uit:

OMSCHRIJVING VOORDEEL NADEEL I / S Programma 1 Bestuurlijke organisatie
Her-audit GBA 5.995 I Onderhoudscontract BMC beveiligingsplan 4.275 S Saldo programma 1 - 10.270 Programma 3 Economische aangelegenheden
Wijziging subsidie voetveer "De Overkant" 1.000 S Saldo programma 3 - 1.000 Programma 4 Onderwijs
Premiereductie verzekeringen scholen ivm beveiliging 3.000 S Inzet extra middelen VVE 6.500 I Onttrekking voorziening VVE/GOA, inzake extra middelen 6.500 I Saldo programma 4 9.500 6.500 Programma 5 Welzijn/Sport/Cultuur
Subsidieverstrekking maatschappelijke stages 1.667 S Vergoeding pachters afsluiten accommodatie 4.500 S Teruggaaf omzetbelasting 2007 binnensportaccommodaties 8.277 I Uitbreiding formatie zwembad met 0,25 fte volgens 1e bestuursrapportage 2008 8.000 S Saldo programma 5 8.277 14.167 Programma 6 Werk en inkomen
Inzet Regionale Sociale Recherche Nieuwegein 5.000 S Lagere rijksvergoeding WWB 2009 30.000 I Presentievergoeding leden cliëntenplatform 1.650 S Hogere rijksbijdrage taakstelling en uitkering Wsw 69.045 S Besteding hogere rijksbijdrage taakstelling en uitkering Wsw 69.045 S Verlaging rijksvergoeding IOAZ 2.200 I Verlaging rijksvergoeding BBZ 6.224 I Gebruik regeling schuldsanering 2.500 S Saldo programma 6 69.045 116.619 Programma 7 Zorg
Eenmalige kosten implementatie EKD 68.735 I Onttrekking voorziening BDU-CJG inzake bovenstaande 68.735 I Synchroniseren raming bestedingen met rijksbijdrage BDU-CJG jaren 2009-2011 5.728 I (mj) Besteding overheidsbijdrage arbeidskostenontwikkeling (OVA) BDU-CJG 1.951 I (mj) Overheidsbijdrage arbeidskostenontwikkeling (OVA) BDU-CJG 1.951 I (mj) Lagere uitvoeringskosten WMO/Wvg 70.000 S Hogere kosten diverse voorzieningen WMO/Wvg 30.000 S Meer eigen bijdragen 20.000 S Saldo programma 7 160.686 106.414


28





1e Bestuursrapportage 2009 (voorjaarsnota)

OMSCHRIJVING VOORDEEL NADEEL I / S Programma 8 Natuur, Milieu en Oudheidkunde
Stijging onderhoudskosten vuilniswagen 2.000 S Meer huishoudelijk afval 4.000 I Ontrekking egalisatiereserve reinigingsdienst 6.000 I Vervallen bijdragen Centraal Informatiepunt milieuhandhaving 1.500 S Saldo programma 8 7.500 6.000 Programma 9 Ruimtelijk beleid en volkshuisvesting
Personeel van derden tbv projecten Centrumplan, Cabauw en Uitweg 16.900 I Onttrekking reserve nader aan te wijzen doeleinden (geoormerkt) 16.900 I Saldo programma 9 16.900 16.900 Programma 10 Beheer
Verzekeringen MOB-complex 5.500 S Nieuwe ontsluiting tbv huurders loodsen MOB Complex 24.700 I Saldo programma 10 - 30.200 Paragrafen/ Bedrijfsvoering/ Kostenplaatsen
Aantal vervallen abonnementen vakliteratuur 6.000 S Telefoongids vermelding opgezegd 4.000 S Bijdrage gemeente Oudewater en Montfoort inzake loonkosten basisregistratie 38.500 S Plaatsing energiezuinige verwarmingsketel 2.000 S Saldo kostenplaatsen 50.500 - Totaal 322.408 308.070 Waarvan structureel 214.045 135.137 Saldo 1e bestuursrapportage 2009 14.338

Rekening houdend met dekking uit de reserves zoals in bovenstaand overzicht aangegeven, bedraagt het saldo van de 1e bestuursrapportage 2009 14.338 voordelig.

Voorstel
Wij stellen voor:

1. kennis te nemen van de in deze 1e bestuursrapportage 2009 gegeven voortgang van de uitvoering van de programmabegroting 2009;
2. de 1e bestuursrapportage 2009 vast te stellen inclusief de opgenomen begrotingswijzigingen.


29